آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوامنیت و حوادثپاکستانتحلیلترجمهسیاستمنطقه

کابل با اسلام‌آباد چه خواهد کرد؟

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: بهانه‌های کابل علیه تی‌تی‌پی و امثال آن، پاکستان را به بن‌بست می‌کشاند. اظهارات وزیر دفاع پاکستان مبنی بر این‌که «اسلام‌آباد می‌تواند مخفی‌گاه‌های تی‌تی‌پی را در افغانستان هدف قرار دهد» بر وخامت اوضاع تاکید دارد. این نکته را باید اقتضای شرایط و زمان تلقی کرد، نه نقض حاکمیت افغانستان.

کابل با اسلام‌آباد چه خواهد کرد؟

روابط (پاکستان) با افغانستان شکننده و در حالت  گسست است. تکرار اظهارات اسلام‌آباد مبنی بر این‌که کابل باید فوراً علیه عناصر مخوفی اقدام کند که در داخل این کشور جنگ‌زده پنهان شده‌اند و بدون مجازات در سراسر مرزهای پاکستان فعالیت می‌کنند، خبر جدیدی نیست، بلکه، بازگشت به نقطه اول است، زیرا خواسته‌های مشابهی در دو سال گذشته مطرح شده است، به ویژه از آنجایی که طالبان برای دومین بار در راس امور قرار دارند. اما پاسخ یا منفعل بوده یا واکنشی به ارعاب علیه پاکستان.
این امر در ایجاد روابط خوب میان دو طرف ناپسند و مذموم است. به هرحال، مسئولیت به طور مستقیم بر عهده رهبری افغانستان است تا اطمینان حاصل کند که به شکایات پاکستان رسیدگی شده و حرکت بازیگران غیردولتی بررسی می‌شود. انجام این کار برای آرامش و ایجاد حس بهتر در منطقه ضروری است.
اعتراضی که روز پنجشنبه توسط وزارت امور خارجه پاکستان انجام شد(معاون سفیر طا-لبان احضار شد)، به خاطر حمله وحشیانه گروه حافظ گل بهادر مستقر در افغانستان، به بنو بود. ده تروریست وارد یک بخش نظامی شدند و هشت سرباز پاکستانی را کشته و همچنین به این مکان آسیب رساندند. جسارت این گروه برای پذیرفتن مسئولیت باید به خودی خود کابل را تحریک می‌کرد، زیرا عناصر سرکش در افغانستان مستقر هستند.
بنابراین، بهانه‌های کابل علیه تی‌تی‌پی و امثال آن، پاکستان را به بن‌بست می‌کشاند. اظهارات وزیر دفاع پاکستان مبنی بر این‌که «اسلام‌آباد می‌تواند مخفی‌گاه‌های تی‌تی‌پی را در افغانستان هدف قرار دهد» بر وخامت اوضاع تاکید دارد. این نکته را باید اقتضای شرایط و زمان تلقی کرد، نه نقض حاکمیت افغانستان.
زمان آن رسیده است که کابل بفهمد که کوشش‌هایش برای نادیده گرفتن حساسیت موضوع، آسیب‌های بی‌مانند و جبران‌ناپذیری نه تنها به روابط بین دو کشور، بلکه به منطقه وارد می‌کند. جنبه قابل قدر این است که پاکستان در میانجی‌گری برای همکاری و توسعه افغانستان پیشرو است و این ژست در گفت‌وگوی اخیر دوحه-سوم و نشست سازمان همکاری شانگهای مشهود بود که در آن اسلام‌آباد خواستار به‌رسمیت ‌شناسی جمعی حکومت (طالبان) و رفع انسداد دارایی‌های افغانستان جهت حرکت به جلو شد. طالبان پاسخی فروتنانه بدهکارند.

منبع: اکسپرس تریبون – The express Tribune

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا