آخرین اخباراسلایدشوافغانستانترجمهحقوق بشرگزارش

کودکان بی‌سواد افغانستان؛ چگونه زندگی می‌کنند؟

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: وضعیت اقتصادی در افغانستان بسیاری را به پناه بردن به جاهای دیگر سوق داده است. هزاران افغانستانی به اروپا و کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند و بخش قابل توجهی از پناهندگان را جوانانی تشکیل می‌دهند که به دنبال فرصت‌های بهتر هستند.

کودکان بی‌سواد افغانستان؛ چگونه زندگی می‌کنند؟

در شهر شلوغ مزار شریف، زندگی برای بسیاری از جمله عبدالرحیم، پسر جوانی که به تازگی داستانش را در میان گذاشته، چالش برانگیز است. سفر عبدالرحیم از دوران جوانی با سختی همراه بوده است.
او می گوید: تا به حال زندگی من سخت بوده است. ۵ ساله بودم که پدرم فوت کرد و مادرم یک سال بعد نیز فوت نمود. خانواده من با مشکلات اقتصادی مواجه شد. با شروع و آغاز جنگ در افغانستان، مجبور شدیم به پاکستان برویم. در آنجا زندگی به سختی گذشت.
بی‌ثباتی تحصیل او را مختل کرد. او قادر به یادگیری خواندن و نوشتن نبود.
به‌رغم این چالش‌ها، عبدالرحیم رویایی ساده و در عین حال عمیق دارد: کسب سواد.
وی گفت: اگر بخواهم با سه‌چرخه مسافری را به جایی ببرم، مسافر آدرس را برایم می‌نویسد، متأسفانه نمی‌توانم آن را بخوانم، برایم ناراحت کننده است.
دو سال پیش، او از پاکستان به افغانستان بازگشت، یک ریکشا خرید و برای تأمین مخارج خود و خانواده‌اش شروع به حمل و نقل مسافران کرد.
به گفته وی، اگر مقامات به من اجازه می‌دادند در شهر رانندگی کنم، درآمد بیشتری کسب می‌کردم.
خانواده هشت نفری او برای گذراندن زندگی شان با مشکل مواجه هستند، اما او به درآمد ۵۰۰ تا ۷۰۰ افغانی (۷ تا ۱۰ دالر) در روز افتخار می‌کند و امیدوار است روزی یک موتر بخرد.
محمد ابراهیم، ​​یکی دیگر از باشندگان مزارشریف، داستان مشابهی از تلاش و مبارزه را به اشتراک می‌گذارد.
ابراهیم نیز یک ریکشا دارد اما وضعیتش اسفبار است.
او می‌گوید: با این پول فقط می‌توانیم نان بخریم.
او ابراز تاسف کرده و می‌افزاید که درآمد روزانه‌اش به ندرت از ۳۰۰ افغانی (۴.۲۲ دالر) فراتر می‌رود. بر خلاف عبدالرحیم، ابراهیم از مکتب فارغ التحصیل شد و باسواد است. با این حال هنوز نمی‌تواند از چرخه فقر رهایی یابد.
او با توضیح ماهیت طاقت‌فرسای کارش، می‌گوید که از صبح تاغروب آفتاب مسافر حمل می‌کند.
داستان‌های عبدالرحیم و محمدابراهیم نمونه‌ای مجزا نیستند.
وضعیت اقتصادی در افغانستان بسیاری را به پناه بردن به جاهای دیگر سوق داده است. هزاران افغانستانی به اروپا و کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند و بخش قابل توجهی از پناهندگان را جوانانی تشکیل می‌دهند که به دنبال فرصت‌های بهتر هستند.

منبع: دریا – Daryo

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا