ﺭاﺑﻂﻪ ﺩﻳﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ؛ ﭼﺮا ﻏﺮﺏ ﻣﺤﻮﺭ ﺗﻤﺪﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﻗﺮاﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ؟
ﺩاﻧﺸﻤﻨﺪانی ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻛﺎﻟﻮﻥ و ﻣﺎﺭﺗﻴﻦ ﻟﻮﺗﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮاﻥ ﭘﻴﺸﮕﺎﻣﺎﻥ ﻧﻬﻀﺖ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮی؛ ﺩﺭ اﻭﻟﻴﻦ اﻗﺪاﻣﺸﺎﻥ ﺑﻪ اﺻﻼح ﺩﻳﻦ ﭘﺮﺩاﺧﺘﻨﺪ
ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﻣﺎﻛﺲ ﻭﺒﺮ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻧﻆﺮﻳﺎﺕ ﻣﺎﺭﻛﺲ، ﻋﺎﻣﻞ ﻋﻤﺪﻩ ﺗﺤﻮﻝ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺭ ﻏﺮﺏ ﻣﺤﺴﻮﺏ میﺸﻮﺩ.
ﻣﺎﻛﺲ ﻭﺒﺮ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ «اﺧﻼﻕ ﭘﺮﻭﺗﺴﺘﺎﻥ و ﺭﻭﺡ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﺩاﺭی»، ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭ اﺳﺖ:ﻋﺎﻣﻞ اﺻلی ﻣﺤﻮﺭﻳﺖ ﺗﻤﺪﻥ ﻏﺮﺏ ﺗﻘﺎﺑﻞ ﺩﻭ ﻣﺬﻫﺐ «ﻛﺎﺗﻮﻟﻴک» و «ﭘﺮﻭﺗﺴﺘﺎﻥ» ﺑﺎ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺳنتی و ﻋﻘﻼنی اﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻣﻘﺪﺱ(انجیل) ﺑﺎﻋﺚ ﺷﺪ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﻗﺮائت ﻋﻘﻼنی اﺯ ﺩﻳﻦ، ﺑﺮ اﻓﻜﺎﺭ ﻋﻤﻮﻡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺳﺎﻳﻪ اﻓﻜﻨﺪﻩ و ﮔﺮاﻳﺶ ﻓﻂﺮی ﺑﺸﺮ را ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﻫﺪاﻳﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻗﺮاﺭ ﺩاﺪ.
آﻳﻴﻦ ﻛﺎﺗﻮﻟﻴک ﺑﺮ ﺳﻪ اﺻﻞ ﮔﻨﺎه، ﭘﺸﻴﻤﺎنی و اﻋﺘﺮاﻑ و ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﺟﺮﻳﻤﻪ اﺳﺘﻮاﺭ میﺒﺎﺷﺪ. ﻛﺸﻴشها ﺑﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪگی اﺯ ﺧﺪا ﺑﺎ ﺷﻨﻴﺪﻥ اﻋﺘﺮاﻑ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭاﻥ و اﺧﺬ ﺟﺮﻳﻤﻪ، آﻧﻬﺎ ﺭا میﺒﺨﺸﻴﺪﻧﺪ و ﮔﻨﻬﻜﺎﺭاﻥ ﺑﺎ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﭘﻮﻝ و آﺑﺎﺩانی ﻛﻠﻴﺴﺎ، ﺧﻮﺩ ﺭا ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ و ﻣﺴﺘﺤﻖ ﺑﻬﺸﺖ میﭙﻨﺪاﺷﺘﻨﺪ. اﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﺗﻔﺴﻴﺮ اﺯ ﺩﻳﻦ، ﻛلیسا ﺭا ﺑﻪ ﻣﺮﻛﺰ ﺗﺠﺎﺭﺕ و ﻛﺸﻴﺶ ﺭا ﺑﻪ ﻋﻨﻮاﻥ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻥ ﺩﻳﻦ ﻣﻌﺮفی ﻛﺮﺩ.
ﺩاﻧﺸﻤﻨﺪانی ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﻛﺎﻟﻮﻥ و ﻣﺎﺭﺗﻴﻦ ﻟﻮﺗﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮاﻥ ﭘﻴﺸﮕﺎﻣﺎﻥ ﻧﻬﻀﺖ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮی؛ ﺩﺭ اﻭﻟﻴﻦ اﻗﺪاﻣﺸﺎﻥ ﺑﻪ اﺻﻼح ﺩﻳﻦ ﭘﺮﺩاﺧﺘﻨﺪ.
ﻧﺨﺴﺖ آﻣﺪﻧﺪ ﻛﻞ ﺟﻬﻨﻢ ﺭا ﺑﺎ ﺳﻨﺪ ﻣﻌﺘﺒﺮ اﺯ ﻛﺸﻴﺸﺎﻥ ﺧﺮﻳﺪاﺭی ﻛﺮﺩﻧﺪ و ﺳﻨﺪ ﺭا ﺩﺭ ﺑﺎﻻی ﺩﺭﻭاﺯﻩ ﻛﻠﻴﺴﺎ آﻭیختند و ﺑﺎ ﻗﻠﻢ ﺩﺭﺷﺖ ﻧﻮﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻣﺎﺳﺖ و ﻫﻴﭻ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭﻱ ﺭا ﺩﺭ آﻥ ﺭاﻩ نمیﺪﻫﻴﻢ و ﺩﺭ ﻗﺪﻡ ﺩﻭﻡ، اﻋﻼﻡ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ اﮔﺮ ﻗﺮاﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﺭاﻩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭی ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﺟﺮﻳﻤﻪ و آﺑﺎﺩانی ﻛﻠﻴﺴﺎ ﺑﺎﺷﺪ اﻳﻦ اﻣﺮ اﻧﮕﻴﺰﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺭا ﺑﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺗﺮﻭﻳﺞ و ﻇﻠﻢ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﺩاﺭاﻥ ﺭا ﺑﻪ ﻣﺴﺘﻀﻌﻔﻴﻦ ﺗﺸﺪﻳﺪ میﺒﺨﺸﺪ.
ﭘﺮﻭﺗﺴﺘﺎﻥ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺗﻔﺴﻴﺮ سنتی ﻛﺎﺗﻮﻟﻴک ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﻮﺪ: ﺭاﻩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭی و ﺗﻘﺮﺏ ﺑﻪ ﺧﺪا و ﺗﻘﺮﺏ ﺑﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺴﻴﺢ ﻋﺒﺎﺭﺕ است اﺯ:
۱: ﺗﻼﺵ و ﺩﺭاﻣﺪ ﺯﻳﺎﺩ؛
۲: ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻢ ؛
۳: ﭘساﻧﺪاﺯ و اﻧﺒﺎﺷﺖ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ؛
۴: اﻳﺠﺎﺩ ﻓﺮﺻﺖ ﺷﻐلی ﺟﻬﺖ ﺭﻓﺎﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ؛
ﭘﺮﻭﺗﺴﺘﺎﻥﻫﺎ ﺑﺮ اﻳﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ: ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻆﻬﺮ و ﻋﻆﻤﺖ ﺧﺪاﺳﺖ، ﻟﺬا ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﺟﻬﺎﻥ آﺑﺎﺩ و ﻣﺮﺩﻡ ﻣﺮﻓﻪ و آﺭاﻡ ﺑﺎﺷﻨﺪ؛ ﻋﻆﻤﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩینی ﺑﻴﺸﺘﺮ میشود؛ ﭼﺮا ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻭﻳﺮاﻥ و ﻣﺮﺩﻡ ﻓﻘﻴﺮ و ﺑﻴﻜﺎﺭ، ﻣﻆﻬﺮ ﻋﻆﻤﺖ ﺧﺪا و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﻳﻨﻲ ﺷﺪﻩ نمیﺘﻮاﻧﺪ. ﻟﺬا ﺭاﻩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭﻱ، ﺑﺨﺸﺶ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ به ﻮﺳﻴﻠﻪ ﻛﺸﻴﺶ و ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﺟﺮﻳﻤﻪ ﺑﺮای آﺑﺎﺩانی ﻛﻠﻴﺴﺎ ﻧﻴﺴﺖ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﻼﺵ و ﺭﻳﺎﺿﺖ ﺑﺮای آﺑﺎﺩانی ﺩﻧﻴﺎ و ﺭﻓﺎﻩ ﻋﻤﻮﻡ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩینی اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺭﺷﺪ و ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﺭﻓﺎﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﺭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺩﻳنی ﻏﺮﺏ، ﺭاﻩ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭی و ﺗﻘﺮﺏ ﺑﻪ ﺧﺪا و ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺴﻴﺢ ﺗﻠقی میﺸﻮﺩ. ﭼﺎﻧﭽﻪ ﻣﺎﻟک ﻣﺎﻳﻜﺮﻭﺳﺎﻓﺖ؛ ﺑﻴﻞ ﮔﻴﺘﺲ ﺩﺭ آﺧﺮ ﻋﻤﺮ ﺗﻤﺎﻡ اﻣﻮاﻝ و ﺩﺭاﻣﺪ ﺷﺮﻛﺖ ﺧﻮﺩ ﺭا ﻭﻗﻒ ﺭﻓﺎﻩ ﻣﻌﻠﻮﻟﻴﻦ و ﻣﻌﻴﻮﺑﻴﻦ و ﺑﻴﭽﺎﺭﮔﺎﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﻤﻮﺩ ﺗﺎ ﭼﻬﺮﻩ و ﺳﻴﻤﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺩﻳﻨﻲ ﺭا اﺯ ﮔﺪاییﮔﺮی ﭘﺎک و ﺷﻬﺮ ﺭا ﺯﻳﺒﺎیی و ﻋﻆﻤﺖ ﺑﺨﺸﺪ؛ ﭼﺮا ﻛﻪ آﻣﻮﺯﻩﻫﺎی ﺩﻳنی، ﺑﻬﺸﺖ ﺭا ﺑﻪ ﺑﻬﺎ میﺪﻫﺪ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺑﻬﺎﻧﻪ و ﺑﻬﺎی ﺑﻬﺸﺖ ﺩﺭاﻣﺪ ﺯﻳﺎﺩ، ﻣﺼﺮﻑ ﻛﻢ و ﺧﺪﻣﺖ ﺑﺮای ﺭﻓﺎﻩ ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ.
داکتر دانش بختیاری