آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتبصرهترجمهجهانحقوق بشر

میراث ۱۱ سپتمبر ؛ میراثی ویرانگر برای مردم افغانستان

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: در سال ۲۰۲۱، نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند و طالبان کنترل کابل را به دست گرفتند. در حالی که افغانستان دیگر از بمب‌گذاری‌های انتحاری روزانه زخمی یا از بین نمی روند، اما بی‌میلی قدرت‌های غربی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، بدبختی و مصیبت مردم عادی این کشور را تشدید کرده است.

میراث ۱۱ سپتمبر ؛ میراثی ویرانگر برای مردم افغانستان

بیست و سه سال از حملات ۱۱ سپتمبر به ایالات متحده می‌گذرد. آنچه پس از آن رخ داد، جنگ ویرانگری بود که امریکا بر افغانستان تحمیل کرد تا طالبان را از قدرت براند.
ده‌ها هزار نفر، که بیشتر آن‌ها غیرنظامیان افغانستان بودند، در جنگی کشته شدند که باعث شد واشنگتن بیش از ۲ تریلیون دالر برای بیرون راندن جنگجویان طالبان از مخفی‌گاه‌های‌شان در کوه‌ها هزینه کند.
اما در سال ۲۰۲۱، نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شدند و طالبان کنترل کابل را به دست گرفتند. در حالی که افغانستان دیگر از بمب‌گذاری‌های انتحاری روزانه زخمی یا از بین نمی روند، اما بی‌میلی قدرت‌های غربی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان، بدبختی و مصیبت مردم عادی این کشور را تشدید کرده است.
در اوایل این هفته، بریتانیا اعلام کرد که سفارت افغانستان در لندن تا پایان ماه سپتمبر فعالیتش را متوقف خواهد کرد.
این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که طالبان کارمندان سفارت را که توسط دولت قبلی افغانستان استخدام شده بود، اخراج کردند.
تا به حال، مقاماتی که توسط دولت جمهوری اسلامی افغانستان منصوب شده بودند، ماموریت غرب را بر عهده داشتند. این کشور به صدور و تمدید ویزا و پاسپورت به نام جمهوری سابق ادامه داد که اغلب با مخالفت طالبان مواجه می‌شد.
اما اکنون با بسته شدن سفارت، افغانستانی‌ در لندن نمی‌توانند کار اداری را انجام دهند.
برخی از افغانستانی‌ها می‌گویند که بریتانیا باید به طالبان اجازه دهد تا نمایندگان خود را به این سفارت بفرستند تا از مشکلات غیرضروری که مردم در صورت تمایل به سفر به افغانستان با آن مواجه خواهند شد، جلوگیری کنند.
سمیع یوسف‌زی، تحلیلگر ارشد افغانستانی-بریتانیایی می‌گوید: “از لحاظ فنی، با حضور مقامات اداره طالبان در سفارت افغانستان در لندن، زندگی برای افغان‌ستانی‌های مقیم بریتانیا و همچنین برای شهروندان بریتانیایی که می‌خواهند ویزای افغانستان را دریافت کنند، آسان خواهد شد.”
کشورهایی مانند ترکیه و امارات متحده عربی که به طور رسمی حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسند، به مقامات طالبان اجازه داده‌اند تا نمایندگی‌های دیپلماتیک را در کشورهای‌شان مدیریت کنند.
یوسف‌زی گفت که بریتانیا به دیپلمات‌های طالبان اجازه کار در خاک این کشور را نخواهد داد زیرا نگران است این اقدام به عنوان تایید حکومت طالبان تلقی شود.
یوسف‌زی گفت: “(اما) اکنون یک واقعیت است که طالبان در قدرت هستند.”

نویسنده: شیرینه قاضی
منبع: TRT – تی‌آر‌تی ورلد

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا