آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلجنگجهان

امریکا به دنبال حکومت داری مستقل در افغانستان نیست

خبرگزاری دید: آمریکا و غرب به نظر می رسد تمایلی به تقویت حکومت داری خوب در افغانستان ندارد. نوع تعامل و عملکرد آمریکا با طالبان طی سه سال گذشته ثابت می کند امریکا به دنبال استفاده ابزاری از گروه حاکم باشد.


در اینکه حکومت سرپرست با گذشت سه سال از تسلط دوباره بر افغانستان نتوانسته با برآورده کردن حقوق اساسی شهروندان افغانستان مشروعیت ملی را به دست بیاورد و شهروندان کشور از نبود زیرساخت های مناسب در بخش صحت عامه، آموزش و از همه مهم‌ترین امنیت سراسری رنج می برند شکی نیست. اما این نگاهی همه جانبه به اوضاع جاری افغانستان نیست: همه می دانیم که از دیرباز قضایای مربوط به جنگ و صلح در افغانستان ابعاد بیرونی داشته و نبود یک دولت مرکزی قوی که خواست برحق مردم مظلوم افغانستان بوده همواره از سوی قدرت های بزرگ صاحب منافع در افغانستان نادیده گرفته شده است. در شرایط کنونی نیز آمریکا و غرب به نظر می رسد تمایلی به تقویت حکومت داری خوب در افغانستان ندارد. نوع تعامل و عملکرد آمریکا با طالبان طی سه سال گذشته ثابت می کند امریکا به دنبال استفاده ابزاری از گروه حاکم باشد.
اولین نکته در تایید گفته فوق مسدود نمودن دارایی های افغانستان از سوی امریکاست. با سقوط حکومت پیشین و روی کار آمدن طالبان افغانستان به قهقهرای مشکلات اقتصادی سقوط کرد و براساس شواهد موجود این برنامه ای از پیش تعیین شده از سوی امریکا و غرب بود. این اقدام امریکا سوالات مربوط به ناسازگاری واشنگتن با حکومت های پیشین در کل و حکومت غنی به طور خاص را پاسخ می دهد: در این راستا هر زمانیکه حکومت های پیشین خواست براساس منافع ملی افغانستان عمل کند، با ترش رویی امریکا مواجه شد. کرزی زمانی با امریکایی ها به مشکل خورد که از حملات شبانه امریکا در قریه جات افغانستان انتقاد نمود.
غنی نیز زمانی از چشم امریکا افتاد که ژست ملی گرفت و سعی کرد پروژه های بزرگ ملی را در همکاری با کشورهای منطقه به ویژه کشورهای آسیای میانه در افغانستان پیاده کند.
این قضیه در مورد طالبان نیز صدق می کند. براساس شواهد میدانی حکومت سرپرست علی رغم ناکامی در جلب رضایت عمومی تلاش می کند ژستی ملی به خود بگیرد و در برخی مسایل در سطح منطقه و جهان رفتاری مستقلاته از خود نشان دهد.
نکته دوم نگاه ابزاری امریکا و غرب به طالبان و عدم همکاری با طالبان در مبارزه با تروریزم است: جدای از پیوندهای ایدئولوژیک و همکار جنگی بودن طالبان با القاعده در گذشته طالبان اکنون بارها اذعان داشته اند مخالف حضور و فعالیت القاعده و دیگر گروه های تروریستی در افغانستان هستند و در این راستا اگر امریکا در مبارزه با تروریزم در افغانستان حسن نیت داشت باید طالبان را سر سخن گفته شده ی شان محکم می گرفت و امکانات نظامی، استخباراتی و مالی در اختیار طالبان قرار می داد.
اینکه سازمان سیا اکنون اعلام می کند طالبان در مبارزه با تروریزم ناکام بوده اند نیز در این راستا قابل توجیه است.
بنابرین روشن است که امریکا به دنبال تقویت حکومت داری خوب در افغانستان نیست حال خواه امارت باشد خواه جمهوریت.
در شرایط کنونی امریکا روی مسایل حقوق بشری و حقوق زنان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان زوم کرده و از این طریق به دنبال انحراف افکار عمومی از اهداف تعیین شده خود در افغانستان است.
افغانستان در شرایط کنونی نیاز به توسعه زیرساخت های اساسی خود به شمول توسعه اقتصادی خود است و موضوع تحصیل و کار زنان در مقایسه با این مساله در رده های بعدی قرار می گیرد.

نویسنده: حفیظ الله رجبی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا