اسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهصحت

بهبود تدریجی سکتور صحت در افغانستان پسا-جنگ

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: چندین نهاد بین‌المللی کمک‌رسانی از جمله کمیته بین‌المللی هلال احمر (ICRC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) با ارایه داروها و حتی معاشات کارکنان شفاخانه، از بخش صحی در افغانستان حمایت می‌کنند.

مانند سایر زیرساخت‌های ملی در افغانستان، بخش صحت به دلیل دهه‌ها جنگ‌های ویران‌گر به شدت آسیب دیده است.
اگرچه احیای شفاخانه‌ها، به‌ویژه شفاخانه‌های دولتی در این کشور جنگ‌زده، بیشتر از حد انتظار طول کشید، اما حکومت سرپرست برای احیای سکتور صحت تلاش زیادی کرده است.
میرویس، رییس شفاخانه دولتی استقلال می‌گوید: “وضعیت افغانستان برای همه روشن است. این کشور ۴۵ سال جنگ را تجربه کرده است. اکنون امنیت است که زمینه را برای ایجاد تغییرات مثبت در بخش صحت تسهیل می‌کند.”
با این وجود، مقامات بر این باورند که احیای شفاخانه‌های افغانستان به زمان و حمایت بیشتر جامعه جهانی نیازمند است.
رییس این شفاخانه با برشمردن تغییرات مثبت، خاطرنشان کرد: “در حال حاضر، تمامی عملیات‌های جراحی به جای جراحی‌های باز قدیمی با سیستم لاپاراسکوپی انجام می‌شود.”
ویس که متخصص اورولوژیست است، افزود: “همچنین یک بخش آی‌سی‌یوی مجهز داریم که همه بیماران در شرایط وخیم به صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.”
این مقام مسئول مدعی شد که شفاخانه ۴۱۲ بستر استقلال با ۶۲۹ پرسونل و کارمند، یکی از شفاخانه‌های دولتی محبوب در کابل است که در سال‌های گذشته بیشتر به قربانیان بمب‌های کنار جاده‌ای و حملات انتحاری خدمات درمانی ارایه می‌کرد. اکنون کارکنان آن در حال ارایه خدمات درمانی به بیماران عادی هستند.”
سه سال پس از خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان، این کشور به شدت در اثر ۲۰ سال جنگ آسیب دیده است. همچنان در بحبوحه فروپاشی اقتصادی که تحریم‌های بین‌المللی آن را تشدید کرده است، در جهت بازسازی تلاش می‌کند.
چندین نهاد بین‌المللی کمک‌رسانی از جمله کمیته بین‌المللی هلال احمر (ICRC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) با ارایه داروها و حتی معاشات کارکنان شفاخانه، از بخش صحی در افغانستان حمایت می‌کنند.
ولی گل که از بیماری پروستات رنج می‌برد و در بخش آی‌سی‌یوی شفاخانه استقلال بستری شده است، قبلا به عنوان پناهنده در پاکستان زندگی می‌کرد و چند سال پیش به وطن بازگشت‌.
او می‌گوید جنگ زندگی‌اش را نابود کرده است و او نمی‌تواند زمین‌های کشاورزی‌اش را به‌خاطر بمباران نیروهای ایالات متحده و وسایل انفجاری کشت کند.
گل افزود: “در نبود جنگ، ما می‌توانیم همه چیز را بسازیم. تاثیر جنگ، ویرانی، مرگ و جراحت است. جنگ افغانستان را ویران کرده است.”
با این وجود، او نسبت به بازگشت صلح در افغانستان ابراز خوش‌بینی کرد و معتقد است که این کشور را در مسیر درستی قرار می‌دهد.
او افزود: “ما امیدواریم زمین خود را برای کشت آماده کنیم.”
این بیمار با انتقاد از تحریم‌های امریکا علیه افغانستان و مسدود کردن بیش از ۹ میلیارد دالر ذخایر این کشور، گفت: “این حق افغان‌ها است که دارایی‌های خود را در اختیار داشته باشند. این پول باید هر چه زودتر آزاد شود تا به افغان‌ها کمک کند وضعیت اقتصادی‌شان را بهبود بخشند.”

منبع: شینهوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا