آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهحقوق بشرصحت

عواقب تعلیق واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: وقتی از کارزار واکسیناسیون و سایر تلاش‌ها برای کنترل بیماری‌های عفونی دست برداریم، آن‌ها دوباره برمی‌گردند. ویروس فلج اطفال در کمین است و به دنبال نقاط ضعیف در ماست.

افغانستان به تازگی تطبیق خانه به خانه واکسیناسیون فلج اطفال را به حالت تعلیق درآورده است. این‌که آیا واکسیناسیون از سر گرفته می‌شود یا خیر، نامشخص است. این امر پیامدهای مهمی دارد، زیرا فلج اطفال به‌رغم تلاش‌های جهانی برای ریشه‌کنی آن همچنان یک تهدید است.

چرا مشکل است؟
افغانستان یکی از دو کشور باقی مانده در جهان است که فلج اطفال بومی است، به این معنی که فلج اطفال همچنان در میان جمعیت گسترش می‌یابد. حتی با تلاش‌های اخیر واکسیناسیون در آن‌جا، موارد مثبت در حال افزایش بوده است؛ طوری که دو مورد در سال ۲۰۲۲، شش مورد در ۲۰۲۳ و ۱۸ مورد تا کنون در ۲۰۲۴ گزارش شده است. این روند نگران‌کننده‌ای است. در پاکستان، کشور دیگر نیز وجود دارد، موارد ابتلا نیز در حال افزایش بوده است؛ طوری که شش مورد در ۲۰۲۳ و ۲۱ مورد در ۲۰۲۴ گزارش شده است. ترافیک فرامرزی قابل توجهی بین دو کشور وجود دارد که فرصت را برای گسترش به مکان‌های جدید فراهم می‌کند.

وقتی واکسن زدن را متوقف کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
بیماری‌های عفونی طی قرن‌ها توانایی‌اش را در بهره‌گیری از هر روزنه‌ای که ما در اختیارشان قرار می‌دهیم، نشان داده‌اند. درگیری‌ها و سیستم‌های مختل شده بهداشت عمومی فرصت‌های اصلی را برای تجدید حیات این بیماری ایجاد می‌کند. وقتی از کارزار واکسیناسیون و سایر تلاش‌ها برای کنترل بیماری‌های عفونی دست برداریم، آن‌ها دوباره برمی‌گردند. ویروس فلج اطفال هنوز آن‌جاست، در کمین است و به دنبال نقاط ضعیف در ماست. تمام چیزی که لازم است یک مورد برای شروع شیوع جدید است.
متاسفانه، ما بارها این وضعیت را تجربه کرده‌ایم. همان‌طور که به تازگی در غزه دیدیم، جنگ، واکسیناسیون معمول فلج اطفال را مختل کرد. تلاش گسترده‌ای برای واکسینه کردن بیش از ۶۴۰ هزار کودک پس از فلج شدن یک کودک ۱۱ ماهه، آغاز شد. این کودک اولین مورد فلج اطفال در ۲۵ سال گذشته بود. آزمایش فاضلاب از این ویروس نیز مثبت بود، به این معنی که سایر کودکان واکسینه نشده در معرض خطر هستند، زیرا این بیماری به راحتی از طریق مدفوع انسان منتشر می‌شود که می‌تواند غذا و آب آشامیدنی را آلوده کند.

چگونه بر سایر کشورها تاثیر می‌گذارد؟
هرگونه اختلال در تلاش‌های واکسیناسیون می‌تواند عواقب منفی داشته باشد. عفونت در یک مکان زنگ خطر را در همه‌جا به‌صدا می‌آورد، به خصوص با سهولت فعلی سفر در سراسر جهان. ما نمی‌توانیم به راحتی از بیماری‌های عفونی پنهان شویم. کشورهایی که سطح واکسیناسیون پایینی دارند، بیشتر در معرض خطر شیوع بیماری هستند، از جمله اندونیزیا، موزامبیک، میانمار، پاپوآ گینه نو و فیلیپین.

چگونه می‌توان فلج اطفال را ریشه‌کن کرد؟
طبق راهبرد روند ریشه‌کنی، جوامع برای دستیابی به موفقیت باید بر چندین چالش غلبه کنند، از جمله حفظ اراده سیاسی، تعامل بهتر و غلبه بر بی‌اعتمادی نسبت به تلاش در مناطق آسیب‌دیده، عدم پیگیری، تاخیر در شناسایی گسترش و چالش‌های لوجستیکی که منجر به تاخیر در پاسخ به شیوع بیماری می‌شود.

نویسنده: مارک کورتپتر

منبع: فوربس – Forbes

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا