آخرین اخباراسلایدشوامنیت و حوادثبرگزیدهجنگجهانحقوق بشر

دوم اکتوبر؛ روز جهانی بدون خشونت

خبرگزاری دید: دوم اکتوبر، سالروز تولد مهاتما گاندی، رهبر استقلال هند به عنوان روز بین‌المللی بدون خشونت توسط سازمان ملل متحد و به منظور ترویج فرهنگ صلح، تسامح و تفاهم و عاری از خشونت انتخاب شده است.

در ۱۵ جوون ۲۰۰۷، مجمع عمومی سازمان ملل ۲ اکتوبر، سالروز تولد مهاتما گاندی را با عنوان روز جهانی بدون خشونت نام گذاری کرد و طی یک قطعنامه سازمان ملل از تمام اعضا می‌خواهد تا این روز را گرامی داشته و پیام عدم خشونت را از طریق آگاهی عمومی و سیستم آموزشی منتشر کنند. این قطعنامه ارتباط جهانی اصل عدم خشونت و آرزوی تأمین فرهنگ صلح، تحمل، تفاهم و عدم خشونت را تأیید می‌کند.

در تمامی جهان خشونت به عنوان ابزاری برای کنترل استفاده می‌شود، در واقع نوعی تلاش برای سرکوب و متوقف کردن اغتشاشگران در مقابل نگرانی‌های مربوط به اجرای قانون و فرهنگ در یک ناحیه خاص است. کلمه خشونت طیف گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. خشونت می‌تواند از درگیری فیزیکی بین دو انسان تا جنگ و نسل‌کشی که کشته شدن میلیون‌ها نفر از نتایج آن است، را شامل شود.

بزرگان نیز همزمان با این روز درباره خشونت گفته هایی داشتند.
مهاتما گاندی: عدم خشونت سلاح قدرتمندان است ودلایل زیادی وجود دارد که به خاطر آنها می‌میرم. هیچ علتی وجود ندارد که بخاطر آن بکشم.
جونیور: عدم خشونت سلاحی قدرتمند و عادلانه است، که بدون زخمی شدن، برش دارد.
آمیت ری: فقط مردان و زنان شجاع می‌توانند صلح را به دنیا بیاورند، نه با تمرین جنگ بلکه با تمرین عدم خشونت.

باری عارض کارشناس سیاسی می‌گوید: در افغانستان تامین صلح یک ضرورت است و شرایط آن هم نسبت به هر زمان دیگر مساعد است. این که از ۴۰ سال بدین سو در کشور جنگ جریان داشته و همه مردم افغانستان تشنه محو خشونت هستند و همه طرف‌ها در افغانستان بخاطر تامین صلح در این کشور باید از محو خشونت کار بگیرند.

️شاید تصور دنیایی سراسر صلح در شرایطی که روزانه شاهد اخبار بیشماری از انواع خشونت مانند: قربانی شدن مردم بی گناه فلسطین، لبنان و دیگر کشورها هستیم، دور از ذهن باشد. اما باید همواره به خاطر داشت که رسیدن به جهانی به دور از خشونت و ظلم و ستم تنها با تلاش همگانی انسان‌هایی میسر می‌شود که پیش از هر چیز فارغ از ملیت، جنسیت، دین و مذهب از خشونت بپرهیزند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا