آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلحکومت

عدم تشکیل دولت همه شمول؛ پاشنه آشیل طالبان

خبرگزاری دید: طالبان می بایست در تشکیل حکومت همه شمول هرچه زودتر اقدام کنند و بیش از حد به توافق خود با امریکا دلخوش نباشند، براساس تجربیات قبلی جوهر امضاء امریکا بر ورقه های ‌توافق نامه صلح دوحه ممکن است خشک نشده محو گردد.

کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان، در اظهاراتی تازه حکومت سرپرست طالبان را «تک قومی، تک زبانی و تک مذهبی» خواند و آن را برای اداره افغانستان نامناسب توصیف کرد.
از سویی هم براساس اعلام برخی رسانه های داخلی افغانستان گلبدین حکمتیار، از رهبران جهادی سرشناس پیشین و رهبر حزب سیاسی حزب اسلامی، به تازگی به پاکستان گریخته است.
حکمتیار پیش از این از سوی طالبان در کابل ممنوع الملاقات شده بود و پسر وی نیز در شبکه های اجتماعی مطالب انتقادی علیه طالبان نشر می نمود.
در کنار این دو مورد استاد محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، نیز در اظهاراتی تازه نسبت به وضعیت شیعیان افغانستان در افغانستان تحت کنترل طالبان ابراز نگرانی کرده است.
آقای محقق به یک رسانه خارجی گفته است افغانستان در آینده نزدیک به دو بخش «افغانستان تحت کنترل طالبان و افغانستان تحت کنترل داعش شاخه خراسان» تقسیم می شود.
استاد محقق افزوده است در این تقسیم بندی شیعیان افغانستان بدون پشتوانه و منزوی رها شده در معرض نابودی اساسی قرار می گیرند.
نگاهی ساده به اظهارات و حادثه فوق نشان می دهد عدم تمایل طالبان به تشکیل یک حکومت همه شمول همچنان به عنوان یک پاشنه آشیل کلان برای طالبان به قوت خود باقی ست و در صورت ادامه این روند طالبان با اینکه سه سال در قدرت هستند با چالش بیشتر در زمینه کسب مشروعیت داخلی و بین المللی روبرو خواهند شد.
از سویی هم ادامه این روند سبب نارضایتی بیشتر منطقه ای از طالبان می شود و این امکان وجود دارد جبهه مخالف طالبان با جلب برخی حمایت های منطقه ای و بین المللی احتمالی بتواند به صورت جدی علیه طالبان وارد عمل شود.
پاکستان که از حامیان معنوی و فیزیکی اصلی طالبان بود اینک روی مساله گسترش فعالیت های تروریستی تحریک طالبان پاکستان که بر اساس برخی گزارشات همکاری نزدیک با القاعده دارند، به مشکل جدی با امارت اسلامی خورده اند.
پاکستان، امارت اسلامی را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان(تی تی پی) متهم کرده است.
جمهوری اسلامی ایران نیز که از بدو تسلط دوباره طالبان بر افغانستان همواره بر تشکیل یک دولت همه شمول در افغانستان تاکیید کرده بود اینک به نظر می رسد با بی توجهی از سوی گروه حاکم در افغانستان روبرو شده است. از سویی هم جمهوری اسلامی نسبت به سیل عظیم افغانستانی هایی که از ترس جان خود و فقر حاکم در افغانستان به ایران جاری شده اند و مشکلات کلان اقتصادی و امنیتی برای جامعه میزبان ایجاد کرده اند از طالبان انتقاد دارد: طالبان در پاسخ به بحران مهاجران غیرقانونی افغانستانی در ایران سکوت اختیار و از پذیرش مسؤلیت شانه خالی کرده است.
در صورت تایید خبر فرار حکمتیار به پاکستان، مشروعیت طالبان در بین کتله بزرگی از قوم پشتون نیز زیر سؤال می رود.
با در نظرداشت این همه طالبان می بایست در تشکیل حکومت همه شمول هرچه زودتر اقدام کنند و بیش از حد به توافق خود با امریکا دلخوش نباشند: براساس تجربیات قبلی جوهر امضاء امریکا بر ورقه های ‌توافق نامه صلح دوحه ممکن است خشک نشده محو گردد.

نویسنده: حفیظ الله رجبی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا