آخرین اخبارآزادی بیاناجتماعاسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهحقوق بشرسیاستمنطقه

۲۳ سال پس از آغاز جنگ؛ افغانستان و تقلا برای بازسازی

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: با وجود پایان درگیری‌ها، بازسازی افغانستان با چالش‌های عظیمی مواجه است. این کشور نیاز فوری به بازسازی دارد، اما تحریم‌های ایالات متحده و سایر فشارهای اقتصادی این کار را دشوار ساخته است، زیرا این امر باعث فرار مغزها و محدودیت‌های شدید بر توسعه اقتصادی افغانستان شده است.

۲۳ سال پس از آغاز جنگ؛ افغانستان و تقلا برای بازسازی

با وجود این‌که ایالات متحده در ماه آگست ۲۰۲۱، آخرین سربازش را از افغانستان خارج کرد و پس از نزدیک به ۲۰ سال به حضور نظامی‌اش در این کشور پایان داد، اما افغانستان هنوز هم در میان آسیب‌های ناشی از جنگ و بازسازی دست‌وپا می‌زند.
درگیری ۲۰ ساله خسارات غیرقابل محاسبه‌ای به افغانستان و مردم‌ اش وارد کرد. بیش از ۱۷۴ هزار افغانستانی، از جمله بیش از ۳۰ هزار غیرنظامی در جریان جنگ جان‌شان را از دست دادند و نزدیک به یک سوم جمعیت آواره شدند.
با وجود پایان درگیری‌ها، بازسازی افغانستان با چالش‌های عظیمی مواجه است. این کشور نیاز فوری به بازسازی دارد، اما تحریم‌های ایالات متحده و سایر فشارهای اقتصادی این کار را دشوار ساخته است، زیرا این امر باعث فرار مغزها و محدودیت‌های شدید بر توسعه اقتصادی افغانستان شده است.
در پی خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده از افغانستان، کاخ سفید دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را در خارج از این کشور به ارزش بیش از ۷ میلیارد دالر مسدود کرد و بعداً ادعا کرد که بخشی از این مبلغ را به قربانیان امریکایی حمله ۱۱ سپتمبر اختصاص داده است.
سید، تحلیل‌گر امور سیاسی افغانستان، به CMG گفت که علاوه بر مسدود کردن دارایی‌ها، ایالات متحده تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را نیز علیه افغانستان اعمال کرده که وضعیت شکننده اقتصادی این کشور را بدتر کرده است.
بر اساس گزارشی که بانک جهانی در ماه اپریل منتشر کرد، طی دو سال گذشته، اقتصاد افغانستان با رکود پر فراز و نشیبی همراه بوده است و تولید ناخالص داخلی این کشور، ۲۶ درصد کاهش یافته است.
حسین، دکان‌دار میوه خشک در کابل، به شینهوا گفت که “در حال حاضر، گردش مالی ۵۰ درصد کاهش یافته است.”
وی گفت: طی سه سال گذشته هیچ منفعتی نداشته‌ایم.
حسین افزود که به دلیل رکود اقتصادی، قدرت خرید مردم کاهش یافته و قیمت‌ها نیز کاهش یافته است.
نجیب‌الله آرمان، سردبیر یک سازمان خبری، گفت که تحریم‌ها ورود سرمایه‌های خارجی را به افغانستان با مشکل مواجه کرده است. در نتیجه، پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ به تاخیر افتاده است.
سید، علاوه بر بدتر شدن وضعیت اقتصادی، خاطرنشان کرد که جنگ ۲۰ ساله تلفات سنگینی بر نسل جوان افغانستان وارد کرده است.
سید با صحبت در مورد جوانانی که ۲۴ یا ۲۵ سال پیش متولد شده‌اند، گفت که جوانان افغانستان به جای این‌که بتوانند زندگی‌شان را برنامه‌ریزی کنند، به دلیل کمبود فرصت‌های شغلی نمی‌دانند چه کاری می‌توانند انجام دهند و در نتیجه سربار خانواده‌های‌شان می‌شوند.
سید در ادامه گفت که ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار معلول در افغانستان وجود دارد که دست و پای‌شان را از دست داده‌اند.
بر اساس داده‌های کمیته بین‌المللی هلال احمر، بیش از یک میلیون نفر در افغانستان معلولیت جسمی دارند.
در همین حال، مقامات صحت عامه افغانستان گزارش داده‌اند که نیمی از جمعیت این کشور با استرس شدید روانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اداره آمار نشان می‌دهد که ۲۰ درصد شهروندان افغانستان به بیماری روانی مبتلا هستند.
سید می‌گوید که در افغانستان، از نظر روحی و روانی، هر کودکی از بدو تولد تا بزرگ‌سالی، تحت تاثیر قرار گرفته است.

منبع: CGTN – سی‌جی‌تی‌ان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا