آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهحکومتزنانزندگیعلم و دانشگزارش

وضعیت دشوار زندگی آموزگاری که سال‌ها خدمت کرده است

خبرگزاری دید: خاطره، خانمی که سال‌ها در مکتب‌های دولتی در کابل به عنوان آموزگار فعالیت کرده، اکنون پس از آن که خانه نشین شده، در وضعیت بدی زندگی‌ می کند.

خاطره می‌گوید که سال‌ها در مکتب‌ها و کودکستان‌های شهر کابل آموزش داده، اما با تسلط دوباره‌ی حکومت سرپرست وظیفه‌اش را از دست داده و حالا بی‌کار است.

او می‌گوید که به وضعیت بد اقتصادی مواجه است و در تلاش کار است تا یک‌جایی مشغول کار شود و از عهده مصارف زندگی‌ براید.

به گفته‌ی خاطره، در ماه اسد سال گذشته از وظیفه‌اش برکنار شده و پس از آن تا کنون روزگار تلخی را سپری می‌کند.

خاطره می‌گوید که یک پسر ۱۶ ساله بیمار دارد و نیاز به تداوی طولانی‌مدت دارد اما به دلیل مشکلات اقتصادی که دارد، از تداوی پسرش نیز عاجز مانده است.

او افزود که دو هفته پیش دستش نیز شکسته و اکنون امیدش را از دست داده و در حال حاضر هیچ درامدی ندارد. خاطره از حکومت سرپرست می‌خواهد که او و سایر خانم‌های دیگر را دوباره به وظایف شان برگرداند تا بتوانند، از آن طریق امرار معاش کنند و زندگی شان را سپری نمایند.

نه‌تنها خاطره، بلکه شماری از زنان دیگر در افغانستان که از کار و فعالیت باز مانده اند، از مشکلات زندگی شان حکایت‌ دارند.

بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان می‌گویند که با آمدن فصل سرد زمستان به مشکلات زیادی مواجه هستند. اکثر آنان که زنان نان‌آور خانواده‌های شان بودند، پس از آن که بی‌کار شده اند به مشکلات اقتصادی مواجه شده اند.

سازمان‌های کمک کننده در افغانستان نیز می‌گویند که با نزدیک شدن فصل سرد زمستان، میلیون‌ها خانواده در این کشور به کمک‌های فوری نیاز دارند و این سازمان‌ها از کشورها و سایر نهادها و سازمان‌های کمک کننده، خواهان کمک‌ به این خانواده‌ها شده اند.

از سویی هم، کارشناسان اقتصادی و بسیاری از خانواده‌های نیازمند در افغانستان می‌گویند که بخاطر توزیع عادلانه این کمک‌ها، باید دولت از روند کمک‌رسانی به نیازمندان نظارت جدی داشته باشد.

این در حالی است که طی سال‌ها جنگ و خشک‌سالی‌ها مداوم در افغانستان، میلیون‌ها خانواده به علت مشکلات اقتصادی و امنیتی دست به مهاجرت‌های غیرقانونی زده و یا هم از مناطق شان بیجا شده اند.

بر اساس آمارها، در حال حاضر نیز میلیون‌ها افغانستانی در کشورهای مختلف جهان از جمله ایران و پاکستان به گونه‌ غیرقانونی زندگی می‌کنند و مسئولان حکومت سرپرست می‌گویند که زمینه‌ بازگشت این مهاجرین به کشور فراهم شده و از آنان خواهان برگشت به کشور هستند.

مهاجران افغانستانی در کشورهای دیگر می‌گویند که هنوز هم زمینه‌ برگشت به افغانستان مساعد نیست و آنان از کشورها خواهان رویه‌ نیک با مهاجران هستند.

گزارش: احمدی – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا