آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهجهان

کانگرس؛ جایی که فقط ختم جنگ افغانستان محکوم شد

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: ناکامی در محکوم کردن خود نفس جنگ افغانستان، تعجبی ندارد. مجلس نمایندگان ایالات متحده سال به سال بودجه آن را تامین می‌کرد. سپس، به تامین مالی جنگ‌های اوکراین و اسرائیل ادامه داده است که مجموع تلفات آن‌ها بسیار بیشتر از جنگ افغانستان است.

اکثریت اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده به تاریخ ۲۵ سپتمبر به تصویب قطع‌نامه‌ای رای دادند که ۱۵ عضو قوه مجریه را به دلیل نقش‌شان در خروج دولت بایدن-هریس از افغانستان و عملیات تخلیه غیرجنگی محکوم می‌کند؛ این خروج منجر به مجروح و کشته شدن نظامیان امریکایی، زخمی و کشته شدن مردم ملکی افغانستان، رها و جاماندن غیرنظامیان امریکایی و متحدان افغانستانی و آسیب به امنیت ملی و جایگاه جهانی ایالات متحده شد.


خروج ایالات متحده از جنگش در افغانستان به‌طور حتم می‌توانست بهتر انجام شود. اما، قطع‌نامه محکوم‌کننده مشابه در مورد مقامات دولت ایالات متحده که این جنگ طولانی را آغاز و سال به سال تشدید و دنبال کردند، کجاست؟ این قطع‌نامه بر مرگ و میر در روند خروج تمرکز دارد. با این حال، این مرگ‌ و میرها بخش کوچکی از کل تلفات ناشی از این جنگ بود. پروژه هزینه‌های جنگ موسسه واتسون برای روابط بین‌الملل و روابط عمومی، نشان می‌دهد که ۱۷۶ هزار نفر به‌طور مستقیم در خشونت‌های جنگ در افغانستان کشته شدند. به‌علاوه، چندین برابر بیشتر از آن‌ها در نتیجه اثرات جنگ‌ها کشته شدند؛ به‌عنوان مثال، با از دست دادن آب، آبروها و سایر مسایل زیرساختی و بیماری‌های مربوط به جنگ. البته، اگر عقب‌نشینی صورت نمی‌گرفت، مجموع تلفات جنگ افزایش می‌یافت.


این قطع‌نامه از «خروج بی‌نظم و سریع که منجر به کشته شدن ۱۳ نظامی امریکایی شد» شکایت می‌کند. اما در میان آن ۱۷۶ هزار کشته‌شدگان در جنگ افغانستان که پروژه هزینه‌های جنگ گزارش می‌دهد، مرگ ۲ هزار و ۳۲۴ نظامی امریکایی نیز شامل است. اگر می‌خواهید مردم را به‌خاطر کشته شدن نظامیان امریکایی در جنگ افغانستان محکوم کنید، تمرکز بر خروج انتخاب عجیب به نظر می‌رسد.
البته مرگ و ویرانی جنگ در افغانستان بیشتر بر مردم افغانستان وارد شد. این نتایج در جنگ‌های ایالات متحده در خارج از این کشور، امر معمولی است.
با این حال، امریکایی‌ها صورت‌حساب هنگفتی را از طریق مالیات و تورم جهت تسریع تخریب پرداختند که هیچ فایده‌ای برای مردم آن کشور در پی نداشت. برعکس، دستاوردها برای مجتمع نظامی-صنعتی بزرگ و خیره‌کننده بود.
ناکامی در محکوم کردن خود نفس جنگ افغانستان، تعجبی ندارد. مجلس نمایندگان ایالات متحده سال به سال بودجه آن را تامین می‌کرد. سپس، به تامین مالی جنگ‌های اوکراین و اسرائیل ادامه داده است که مجموع تلفات آن‌ها بسیار بیشتر از جنگ افغانستان است. جنگ بخش بزرگی از دستور کار قانون‌گذاران امریکا است.


شاید سال‌ها بعد از پایان جنگ اوکراین و اسرائیل، اکثریت اعضای مجلس نمایندگان امریکا به تصویب قطع‌نامه‌هایی در مورد انتقاد از چگونگی دستیابی به صلح رای دهند. این امر به برخی دروغ‌ و تظاهرها و سایر اظهارات تاییدیه متقابل نیاز دارد.
گاهی اوقات از مجلس نمایندگان ایالات متحده با لقب مجلس مردم یاد می‌شود. لقب مناسب‌تر مجلس جنگ است.

نویسنده: ادم دیک

منبع: موسسه ران پاول – Ron Paul Institute

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا