آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوتحلیلترجمهجنگجهانحقوق بشرمنطقه

بازی باخت اسرائیل در خاورمیانه؛ جنگی بدون نتیجه برای بیبی

خبرگزاری دید: تل‌ابیب، در این درگیری یک ساله، چیزی جز شرم و رسوایی در صحنه جهانی به دست نیاورد، که نشان‌دهنده شکست سیاست اساسی در مدیریت جنگ است. همچنین رهبری اسراییل فاقد اهداف سیاستی روشن در رابطه با هدف آن‌ها از این جنگ است. گشایش جبهه دوم در لبنان اکنون اسرائیل را در موقعیتی قرار داده که هیچ پایانی در هیچ یک از این دو جبهه قابل مشاهده نیست. هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی از سوی آن‌ها به‌طور مستقیم با افزایش مبارزان آزادی در ارتباط است، زیرا مقابله با ظلم آموزه اساسی اسلام است.

بازی باخت اسرائیل در خاورمیانه؛ جنگی بدون نتیجه برای بیب

تجاوز یک ساله رژیم اسرائیل به فلسطینیان در غزه منجر به کشته شدن حدود ۴۱ هزار غیرنظامی شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل‌متحد و یونیسف، تا کنون ۱۶ هزار و ۷۵۶ کودک کشته و ۵ هزار و ۳۰۰ زخمی و ۱۱ هزار و ۳۴۶ زن در درگیری‌ها کشته شده‌اند.
به موازات آن، نیروهای اسرائیلی به جای نیروی متقابل، اهداف ضد ارزشی را انتخاب می‌کنند که در نهایت باعث ایجاد بحران انسانی جدی در منطقه خاورمیانه می‌شود. داده‌های سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که ۴۸ حمله به مراکز درمانی در نوار غزه گزارش شده که منجر به آسیب رساندن به ۲۴ شفاخانه، از جمله شفاخانه‌های الاهلی عرب و الشفاء شده است. بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، تنها چهار مرکز از ۲۲ مرکز بهداشتی در نوار غزه فعال هستند.
به همین ترتیب، نیروهای اسرائیلی به مجموعه بهداشت و درمان لبنان حمله می‌کنند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، در حملات هوایی اخیر، اسرائیل ۳۷ مرکز بهداشتی و درمانی را متلاشی کرد و ده‌ها کادر پزشکی را کشته است. در نتیجه، دولت لبنان به دلیل ترس از حملات هوایی اسرائیل مجبور به تعطیلی سه شفاخانه در جنوب لبنان می‌شود. علاوه بر این، شفاخانه‌های نزدیک مرز اسرائیل و لبنان در حال اتمام امکانات و تجهیزات است و این امر باعث می‌شود که آن‌ها نتوانند وظایف‌شان را انجام دهند.
واکنش تحت کنترل ایالات متحده به نسل‌کشی اسرائیل نگرانی‌ها را در سراسر جهان برانگیخته است. سیاست جنگ و صلح امریکا در قبال تجاوز اسرائیل، این کشور را از موضع اصلی‌اش در قبال جنگ روسیه و اوکراین و بحران چین و تایوان دور می‌سازد. ایالات متحده به جای ایفای نقش فعال در جلوگیری از تجاوز بیشتر اسرائیل، در حال ارائه تسلیحات پیشرفته به اسرائیل و تقویت آمادگی نظامی آن است.
در مقابل، رهبری اسراییل فاقد اهداف سیاستی روشن در رابطه با هدف آن‌ها از این جنگ است. گشایش جبهه دوم در لبنان اکنون اسرائیل را در موقعیتی قرار داده که هیچ پایانی در هیچ یک از این دو جبهه قابل مشاهده نیست. هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی از سوی آن‌ها به‌طور مستقیم با افزایش مبارزان آزادی در ارتباط است، زیرا مقابله با ظلم آموزه اساسی اسلام است.
تل‌ابیب، در این درگیری یک ساله، چیزی جز شرم و رسوایی در صحنه جهانی به دست نیاورد، که نشان‌دهنده شکست سیاست اساسی در مدیریت جنگ است. می‌توان گفت که سکوت نهادهای بین‌المللی در قبال نسل‌کشی جاری در غزه در نهایت موضع و اقدامات اسرائیل را تقویت می‌کند. بنابراین، ضمن بمباران شفاخانه‌ها و کودکان، حس مشروعیت‌بخشی را برای اسرائیل به ارمغان می‌آورد.
مهم است تاکید شود ‌که تل‌ابیب در از بین بردن ایدیولوژی حاکم در نوار غزه و مناطق حاشیه‌ای که اسرائیل را به عنوان نیروی اشغال‌گر می‌‌پندارند، ناموفق است. به همین ترتیب، تل‌‌ابیب نتوانست دیدگاهش را از یک کشور مستقل و مشروع به مردم فلسطین القا دهد و نه توانست آن‌ها را جذب و نه متقاعد کنند. هنوز پس از یک سال درگیری خونین، آن توده‌ها حاضر نیستند دولت اسرائیل را بپذیرند و آن را نیروی اشغال‌گر ساکن در سرزمین‌های فلسطینی می‌دانند. در نهایت، به این معنی است که کشتن افراد ممکن است، اما از بین بردن یک ایدیولوژی تقریبا غیرممکن است.
اگر به تاریخ نگاهی بیندازیم، تهاجم ۲۰ ساله امریکا به افغانستان، با وجود استفاده از هر نوع سلاح در آن‌جا، ایدیولوژی افغانستانی‌ها را تغییر نداد، به همین دلیل آن‌ها شکست خوردند. همین نتایج را می‌توان از تهاجم شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ و حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ به دست آورد.
علاوه بر این، هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی، اولویت دادن به اهداف ضدارزش و حذف چرخه تفکر با زور، باعث پیروزی نمی‌شود. در عوض، آغاز روند گفت‌وگوی سالم برای پایان دادن به این درگیری طولانی‌مدت در منطقه خاورمیانه یک ضرورت است. بارها، دوره‌های خصومت شدید با آرامش‌های کوتاه‌مدت دنبال می‌شوند، فقط برای این‌که خشونت دوباره شعله‌ور شود.
علاوه بر این، دخالت سایر بازیگران غربی در خصومت مداوم، بحران‌ها را به یک درگیری در خاورمیانه تشدید می‌کند و پیامدهای امنیتی جهانی در قبال دارد. این موضوع این توانایی را دارد که زنجیره تامین جهانی را مختل کند و قدرت‌های جهانی مانند ایالات متحده و روسیه را به درگیری بکشاند.
حرکت در تقابل با مفهوم تثلیث کلاوزویتز ممکن فقط برای اسرائیل فاجعه آفریند. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات PEW، شصت و هشت  درصد از شهروندان اسرائیلی گفته‌اند که به شدت یا بسیار نگران جنگی هستند که مدت طولانی اهداف اولیه را به دست نیاورده است. افرادی که باید با آن‌ها بجنگید از قبل علیه شما هستند، اما وقتی کسانی که برای آن‌ها می‌جنگید علیه شما می‌شوند، هرج و مرج واقعی ایجاد می‌کند.

قطع عنصر حیاتی «مردم» تثلیث کلاوزویتز از راهبرد تل‌ابیب منجر به شکست خواهد شد.
بنابراین، فراخوان جهانی برای گفت و‌گو و حل و فصل مناقشه نیاز مبرم است. تقاضای یکپارچه برای تنش‌زدایی، حفاظت از غیرنظامیان و تلاش‌های دیپلماتیک می‌تواند به‌عنوان طرحی برای حل و فصل درگیری‌های آینده عمل کند. غرب و آمریکا به جای حمایت از یک طرف جنگ، باید بر ایجاد راه‌هایی برای صلح، برجسته کردن هزینه‌های بشردوستانه جنگ‌های طولانی و حمایت از غیرنظامیان تمرکز کند. همچنین جامعه بین‌المللی باید این چرخه را بشکند و آن‌ها باید گفت‌وگو را بر سر ویرانی ترویج دهند.

نویسنده: محمد رومن
منبع: میدل ایست مانیتور -Middle East Monitor

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا