اسلایدشواقتصاد و توسعهامنیت و حوادثتحلیلترجمهجهان

بریکس؛ صدای قوی‌تر جنوب جهان

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: شی جین پینگ، رییس جمهور چین معتقد است که توسعه حق مسلم همه کشورهاست، نه امتیاز چند کشور. چین تحت چشم‌اندازی بزرگ برای ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت، دست به دست هم داده است تا با سایر کشورهای در حال توسعه، مدرنیزاسیون مربوطه را پیش ببرد.

سه ماه پس از تصمیم گسترش اعضای بریکس، این بلوک در نوامبر ۲۰۲۳ نشست مشترک فوق‌العاده در مورد وضعیت غزه با حضور رهبران و همچنین آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد برگزار کرد. این نخستین جلسه در نوع خود برای این بلوک بود. چنانچه شی جین پینگ، رییس جمهور چین گفت، این دیدار “شروع خوبی” برای همکاری بیشتر بریکس پس از گسترش اعضای آن است.

الجزیره در توضیح این اجلاس گفت که کشورهای پیشرو جنوب جهان به دنبال “ابراز نظر بیشتر در نظم جهانی تحت سلطه غرب” هستند.
استیون گروزد، تحلیل‌گر موسسه روابط بین‌الملل آفریقای جنوبی، می‌گوید: «این موضوع نشان‌دهنده قاطعیت و اعتماد روزافزون گروه‌ بریکس است، این‌که منتظر غرب نمی‌مانند».

بریکس نیروی مهمی در شکل دادن به دورنمای جهان است. پیشبرد نظم بین‌المللی عادلانه‌تر و برابر، موضوعی ثابت در اظهارات شی جین پینگ در مورد همکاری بریکس بوده است.

وانگ لی، کارشناس چینایی در دانشگاه پکن، گفت: «هماهنگی موثر بین اعضای بریکس و سایر کشورهای جنوب جهان خشت‌های بیشتری را به معماری حاکمیت جهانی می‌افزاید.»

بانک توسعه جدید (NDB) نمونه‌ای از این تلاش است. شی گفت: «تاسیس بانک به‌عنوان مکمل و بهبودی سودمند به ساختار مالی موجود عمل می‌کند که می‌تواند تفکر عمیق‌تر و اصلاحات فعال‌تر در سیستم مالی جهانی را تشویق و ترغیب کند.»

در ۲۰۲۳، شی در دیدار با دیلما روسف، رییس‌جمهور سابق برزیل و رییس فعلی صندوق توسعه ملی، در پکن از بانک توسعه جدید خواست به نوسازی کشورهای در حال توسعه بیشتر کمک کند. روسف هم دیدگاه شی را دارد. او به شین‌هوا گفت: «این یک دورنما است مبنی بر این‌که ما نمی‌خواهیم بریکس فقط برای چند کشور صحبت کند. آنچه ما می‌خواهیم این است که بیشتر کشورها بخشی از بریکس باشند.»
چنانچه شی مشاهده کرده است، اگر جامعه بین‌المللی قصد دارد فرصت‌های توسعه‌ای را شریک سازد و با چالش‌های جهان مقابله کند، تقویت حکمرانی جهانی انتخاب درستی است.

جف دی. اوپدایک، کارشناس سرمایه‌گذاری جهانی بیان می‌کند: «از نظر اقتصادی، کشورهای غیرغربی – با پیشتازی بریکس – جهان را به سوی واقعیتی جدید سوق می‌دهند؛ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و پولی در حال ظهور، چیزی را که جهان طی نزدیک به هشت دهه به‌عنوان امر عادی پذیرفته است، بر‌هم می‌زند.»

به گفته گوان ژائیو، محقق موسسه مطالعات اوراسیا در دانشگاه رنمین چین، همکاری بریکس «نه ضدغربی است و نه با هدف سرنگونی نظم جهانی موجود، بلکه اصلاح سازنده جنبه‌های غیرمنصفانه آن برای دادن فرصت‌های بیشتر به جهان در حال توسعه است.»

شی معتقد است که توسعه حق مسلم همه کشورهاست، نه امتیاز چند کشور. چین تحت چشم‌انداز بزرگ او برای ساختن جامعه‌ای با آینده‌ای مشترک برای بشریت، دست به دست هم داده است تا با سایر کشورهای در حال توسعه، مدرنیزاسیون مربوطه را پیش ببرد.

شی در مناسبت‌های مختلف گفته است که چین همیشه عضوی از جنوب جهان و جهان در حال توسعه خواهد بود.
گوان گفت: «رییس‌جمهور شی پیام بسیار واضحی ارسال کرده است: چین با سایر بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه در فرآیند مدرن‌سازی جهانی متحد و مطمئن می‌شود که هیچ‌کس عقب نخواهد ماند.»

منبع: شینهوا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا