آخرین اخباراسلایدشوافغانستانپاکستانتحلیلترجمهسیاستمنطقه

دلیل امتناع پاکستان از تعیین نماینده ویژه در امور افغانستان چیست؟

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: در حالی که کشورهای منطقه و ذینفعان افغانستان معمولاً نماینده ویژه‌ای را برای رسیدگی به نگرانی‌ها و هماهنگی با بازیگران بین‌المللی منصوب می‌کنند، اما پاکستان با برکناری آصف درانی معاون ویژه خود به تاریخ ۱۰ سپتمبر اقدام غیرمنتظره‌ای انجام داد در حالی که تنش‌ها با کابل تشدید شده بود. منابع آگاه می گویند که عدم تمایل اسلام‌آباد به منصوب کردن نماینده جدید برای افغانستان، بازتابی از راهبرد پاکستان جهت جلوگیری از تعامل گسترده با حکومت طالبان به دلیل حمایت‌های جاری از گروه تروریستی تی‌تی‌پی است.

چرا پاکستان نماینده ویژه در امور افغانستان منصوب نمی‌کند؟

پس از این‌که آصف درانی نماینده ویژه اسلام آباد در امور افغانستان حدود شش هفته پیش به‌دلیل اختلافات ظاهری با سایر ذینفعان از این سمت برکنار شد، دولت پاکستان هنوز نماینده ویژه جدیدی برای افغانستان منصوب نکرده است. هیچ نشانه‌ای از تمایل پاکستان برای منصوب کردن جانشین درانی وجود ندارد، در حالی که روابط با افغانستان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.
منابع آگاه به اکسپرس تریبون گفتند که عدم تمایل اسلام‌آباد به منصوب کردن نماینده جدید برای افغانستان، بازتابی از راهبرد پاکستان جهت جلوگیری از تعامل گسترده با حکومت طالبان به دلیل حمایت‌های جاری از گروه تروریستی تی‌تی‌پی است.
با توجه به کاهش تعامل دیپلماتیک بین پاکستان و افغانستان، تردید اسلام‌آباد برای تعیین نماینده ویژه جدید به خاطر بی‌اثری این نقش است.  علاوه بر این، مقامات وزارت امور خارجه بر این باورند که می‌توانند امور افغانستان را بدون نیاز به یک دیپلمات بازنشسته مدیریت کنند.
در حالی که کشورهای منطقه و ذینفعان افغانستان معمولاً نماینده ویژه‌ای را برای رسیدگی به نگرانی‌ها و هماهنگی با بازیگران بین‌المللی منصوب می‌کنند، اما پاکستان با برکناری آصف درانی معاون ویژه خود به تاریخ ۱۰ سپتمبر اقدام غیرمنتظره‌ای انجام داد در حالی که تنش‌ها با کابل تشدید شده بود. هیچ توضیح رسمی برای این تصمیم ارایه نشد.
درانی در ماه می ۲۰۲۳ به جای محمدصادق به عنوان نماینده ویژه افغانستان منصوب شده بود. در طول دوره او، روابط بین پاکستان و افغانستان فقط بدتر شد.
برخی افراد آگاه به این تحولات گفتند که درانی نتوانسته بر روابط پاکستان و افغانستان تاثیر زیادی بگذارد. به گفته آن‌ها، درانی در کابل مقبولیتی نداشت و فقط ارتباط معدودی با حکومت طالبان برقرار کرده بود.
روابط با افغانستان از زمان بازگشت طالبان در آگست ۲۰۲۱ به چالشی تبدیل شده است. با توجه به روابط تاریخی پاکستان با طالبان، امیدواری‌هایی وجود داشت که روابط بین دو کشور تحت حاکمیت جدید بهبود یابد. اما دیگران می‌گویند درانی به‌دلیل راهبرد کلی پاکستان، ابزار اندکی برای تاثیرگذاری در اختیار داشت.
با این حال، در واقعیت، اوضاع فقط بدتر شده است، زیرا تعداد حملات تروریستی افزایش یافته است. پاکستان پناه‌گاه‌های تی‌تی‌پی را در آن‌سوی مرز منبع اصلی مشکل خود می‌داند و بارها از حکومت طالبان خواسته است که با این تهدید مقابله کند. با این حال، کابل تمایلی به اقدام علیه تی‌تی‌پی و وابستگان آن نداشته است. (حکومت سرپرست معتقد است که تی‌تی‌پی مشکل خود پاکستان است.)
طالبان افغان از پاکستان خواسته‌اند که راه‌حلی سیاسی برای مشکل تی‌تی‌پی پیدا کند. در ابتدا، پاکستان به درخواست طالبان افغان با تی‌تی‌پی صحبت کرد. اما آن تلاش‌ها بی‌فایده بود، زیرا تی‌تی‌پی از مذاکرات برای تجدید قوا استفاده کرد. پس از تغییر فرماندهی در ارتش پاکستان در نوامبر ۲۰۲۲، پاکستان گفت‌وگو با تی‌تی‌پی را قطع کرد و به‌طور اصولی تصمیم گرفت دیگر با گروه‌های تروریستی مذاکره نکند.

نویسنده: کامران یوسف
منبع: اکسپرس تریبون – The Express Tribune

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا