آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

«نور» و تغییر نوع بازی

فارغ از همه آنچه گفته شد، روحیه آقای نور و توان جمعیت برای دوام رقابت با ارگ خیلی بالاست و این مساله است که ایشان را واداشته تا با تغییر نوع بازی و ادامه ماجرا و در صورت عدم پاسخگویی ارگ به خواست‌های شان پایان عمر اداره توافقی موجود را کلید بزنند.


بازی‌های بزرگ به واسطه انسان‌های بزرگ آغاز می‌شوند، جریان پیدا می‌کند و آخرالامر به موفقیت می‌رسد.
از حب و بغض مان به آقای نور اگر بگذریم و مساله معقولیت و عدم معقولیت کار او را هم در نظر نگیریم، بازی را که او آغاز کرده فی‌نَفسَهُ بازی بزرگ و توان‌فرسایی ست.
این نوع استثنایی ظاهر شدن‌ها کار هر کسی به خصوص در عرصه سیاست و بازی قدرت نیست.
هدف‌مندی، شکیبایی، برنامه‌محوری، درایت و جرات به کار گیری نیروها و امکانات به اضافه تقوا و توکل (در جامعه اسلامی ) از ملزومات بازی‌های بزرگ برای رسیدن به موفقیت است.
دقیقاَ و به صورت جدی ۶۰ روز قبل از حالا و به بهانه در یافت منظوری استعفایش از جانب رییس حکومت وحدت ملی، والی بلخ شروع بازی با جانب ارگ را سوت زد و مراحل ابتدایی کار را حتی تا همین دم با سربلندی و غرور پیش آمد که چند و چون وقایع را در مواقع آن از همین قلم وقتاً فوقتاً مرور کرده‌اید.
امروز اعلامیه‌ای از جانب آقای نور را در جایی خواندم که از تدارک تظاهرات گسترده‌ای قبلاً وعده شده به جانب کابل خبر می‌داد.
خواستم در پیوند به همین مساله مواردی را منحیث تحلیل و برداشت خویش ازین حرکت اینجا بنویسم.

۱- راه‌اندازی راه‌پیمایی گسترده آن چنان که آقای نور در یکی از صحبت‌های خود به آن اشاره کرده بود، هرچند نمایانگر تغییر نوع بازی یا انداختن چرخ بازی در فاز جدید است، به هدف نمایش بیشتر قوا، ترسانیدن حریف و حتا تعطیل کردن و به کنترول در آوردن اداره‌های حکومتی در مسیر مزار کابل صورت می‌گیرد.

۲- همان‌طوری که میزان دستاورد و نتیجه در صورت موفقیت این حرکت خیلی بالاست، میزان شکستن و کمرنگ شدن اعتبار و جایگاه آقای نور در صورت درست برگزار نشدن و یا به بیراهه رفتن و از کنترول خارج شدن آن نیز جدی است.

۳- میزان موفقیت این حرکت بزرگ، بستگی به مشوره و رای اکثر نخبه‌گان جمعیت و حامیان شخص آقای نور در بیرون از جمعیت دارد، در صورتی‌که این حرکت بدون لزوم دید همه و در زمان نامناسب و بدون مدیریت درست صورت بگیرد، قطعاً شکاف میان اعضای جمعیت و هواداران آقای نور را باعث خواهد شد.

۴- حضور شخص آقای نور درین راه‌پیمایی میزان آسیب‌پذیری او را به تناسب بسیاری بالا حواهد برد، هم از حیث بیرون شدن او از مقر فرماندهی‌اش که بلخ است و هم از نظر حساس‌تر شدن رقبای او در راه‌اندازی حرکت‌های تخریب‌کارانه و یا شاید هم تروریستی به منظور زدن مرکز فرماندهی که شخص او می‌باشد.

۵- این حرکت نیاز به هزینه بالا دارد در صورتی که درست محاسبه و مدیریت صورت نگیرد، به عوض اینکه شاهد پیوستن مردم به آن باشیم، خشم و نفرت مردم را در پی خواهد آورد.
فارغ از همه آنچه گفته شد، روحیه آقای نور و توان جمعیت برای دوام رقابت با ارگ خیلی بالاست و این مساله است که ایشان را واداشته تا با تغییر نوع بازی و ادمه ماجرا و در صورت عدم پاسخگویی ارگ به خواست‌های شان پایان عمر اداره توافقی موجود را کلید بزنند.
برنا صالحی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا