آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاستگزارش

رییس جمهور غنی: صلح آخرین گزینه ما نیست

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور بار دیگر در برابر گروه طالبان موضع تازه گرفته و گفته است صلح آخرین گزینه حکومت افغانستان نیست و به باور آقای غنی، طرح صلح کامیاب خواهد شد.
طالبان یک روز پس از دومین نشست « پروسه کابل » اعلام کردند که حاضر به مذاکره نیستند و پیشنهاد کابل را توطئه تعریف کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری دید، اشرف غنی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفته که پیشنهاد اخیر مذاکرات صلح با طالبان در پی ایجاد یک اجماع ملی و بین‌المللی مطرح شده است.
آقای رییس جمهور در دومین نشست « پروسه کابل» که با حضور نمایندگان ۲۵ کشور مختلف در کابل برگزار شد، طالبان را به فعالیت سیاسی دعوت کرد و گفت که حکومت افغانستان حاضر است بدون هیچ پیش شرطی با آنان مذاکره کند.
رییس جمهور در یک ماه گذشته در نتیجه حملات تروریستی در کابل، در برابر گروه طالبان موقف‌های گوناگون داشته است.
آقای غنی در پاسخ به این پرسش که چگونه با گروه طالبان که خود او آن را دهشت‌افگن خطاب کرده است، صلح می‌کند گفت که دهشت‌افگنی یک فعالیت بوده و طرح جدید حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح، به اعضای طالبان فرصت می‌دهد تا از سازمان‌های بین‌المللی دهشت‌افگن و فعالیت‌های دهشت‌افگنی فاصله بگیرند.
رییس جمهور غنی همچنین بر اهمیت نقش زنان در روند صلح تاکید ورزید و گفت که زنان افغانستان در «هر مرحله» روند صلح دخیل خواهند بود.
این اظهارات از جانب رییس جمهور غنی در حالی مطرح می‌شود که شبکه زنان فعال در کابل به تازه‌گی از نقش بی‌رنگ زنان در شورای عالی صلح از حکومت انتقاد کردند.
اشرف غنی گزارش‌های مبنی بر گسترش مناطق تحت کنترول طالبان را به شدت رد کرد و گفت که از نزدیک به ۴۰۰ ولسوالی افغانستان طالبان تنها کنترول ۹ تا ۱۲ ولسوالی را در دست دارند. پیش از این بی بی سی، در تحقیقی مدعی شده بود که ۶۵ فیصد خاک افغانستان در کنترول طالبان است.
گروه طالبان روز چهارشنبه با نشر پیامی طرح جدید حکومت افغانستان را برای آغاز مذاکرات صلح یک «توطئه» خواند. در این پیام آمده است که حکومت افغانستان با برگزاری نشست پروسه کابل در پی تسلیم شدن گروه طالبان می‌باشد.
طالبان همچنین افزوده که طرح جدید مذاکرات صلح در حالی از سوی کابل پیشنهاد می‌شود که به گفته آن گروه، جنگجویان طالب یک نیروی بین‌المللی چون ایالات متحده را با متحدین آن در میدان نبرد شکست داده‌اند.
در همین حال، رییس جمهور غنی در ارتباط به حملات خونین اخیر پایتخت گفته است که «کشتار غیز نظامیان» نمایش قدرت و پیروزی نیست.
آقای غنی همچنین گفت که طرح جدید مذاکرات صلح افغانستان که در نشست «پروسه کابل۲» پیشنهاد شد، مورد پشتیبانی حکومت دونالد ترمپ نیز است.
با آنکه آگاهان و سیاسیون کشور همواره تاکید کرده‌اند که اسلام‌آباد هیچ‌گاه به وعده‌هایش در قبال کابل صادق نبوده است، اما آقای غنی در پیوند به نقش پاکستان در مذاکرات صلح افغانستان گفت که زمان انتخاب برای اسلام‌آباد رسیده و او امیدوار است تا پاکستان یک «رویکرد درست» را انتخابات کند.
کابل و واشنگتن ادعا دارند که پاکستان از گروه طالبان و شبکه حقانی حمایت می‌کند و به رهبران و جنگجویان آن گروه در داخل آن کشور پناه داده است؛ ادعایی که اسلام‌آباد آن را همواره رد کرده است.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا