آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

سه ماه استقامت

همیشه گفته‌ام که اصل ایستادگی و پا فشاری روی ارزش‌ها مهمتر از هر چیزی است، انتخاب شیوه‌ها و تکنیک‌های دست‌یابی به هدف، در قدم بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.


بنده به خوبی می‌دانم که استاد عطا محمد نور علی‌رغم علم کردن نام جمعیت اسلامی به عنوان حزبی که او متعلق به آن است و یاد کردن از سایر جریان‌ها و شخصیت‌های همسو با او که به نحوی از انحا طرفداری شان را از او نشان دادند، یک تنه و تنها هزینه‌های مادی و معنوی کمر شکن ایستاده‌گی در برابر ارگ را می‌پردازد.
اگر یکبار خود را در جایگاه آقای نور قرار دهید می‌دانید که این ایستاده‌گی چه سختی‌هایی و چه هزینه‌هایی می‌خواهد که باید تحمل کنید و بپردازید و سنگین‌تر از همه، توقعات بی‌حد و اندازه‌ای است که به همه پاسخ‌گو باشید و یا حد اقل به نحوی همه را در نظر بگیرید.
اهرم فشار خارجی را به اصطلاح گندمی می‌داند که سنگ آسیاب رویش می‌چرخد.
شایعه دیروز را در ارتباط به کنار رفتن او از مقام ولایت بلخ در بدل دو وزارت شنیدم خیلی برایم جالب بود، چون نزدیک‌ترین آدم‌ها به داعیه او بر اساس همین شایعه چه زود تغییر موضع و دیدگاه دادند و چه بی‌رحمانه بر او تاختند.
بنده در حالی‌که می‌فهمیدم قضیه از چه قرار است، با حوصله‌مندی همه را مرور کردم و به حال و روز سخت و سیاه کسانی که داعیه‌های سنگین ملی و تاریخی را درین سرزمین حمل می‌کنند غصه خوردم و واقعاً برای اولین بار دلم به استان‌دار بلخ سوخت.

حالا فرض را بر این بگذارید که او لازم دید تا از راه دیگر و به شکل دیگر راهش را برود و داعیه‌اش را به ثمر بنشاند، چه مشکلی دارد؟ وقتی کسی سه ماه تمام به گرفتن هیچ‌امتیازی آماده به کنار رفتن از روی موضع خود نشده است، حالا می‌آید و همه چیز را قربانی دو وزارت می‌کند؟
کسی اگر سیزده سال نگوییم، در همین سه ماه به نمادی از تعهد، صلابت و فضیلت تبدیل شده است، حالا می‌آید و به دو وزارت خود را به الگوی نامردی و نفرت تاریخی مبدل می‌سازد؟
مثل مشهوری داریم که « دروغ گویان دروغ بگویند، عاقلان قیاس کنند» قیاس البته به شناخت شخصیت و تجربه‌ای که از رفتار و کار کردهای مشابه او در گذشته واقع شده است، صورت می‌گیرد. ما شناختی که از آقای نور داریم در هیچ‌جایی دیده نشده که زیر فشار، تطمیع و تشویق از سر ارزش‌های خود گذشته باشد.
بنده، دوسه باری از نزدیک بیشتر استاد عطا را ندیده‌ام، اما نه من بل که حتی آقای اشرف غنی نیز ارزشمندی و معناداری استقامت سه ماه او را مطمئنم که تصدیق و تحسین می‌کند.
همیشه گفته‌ام که اصل ایستادگی و پا فشاری روی ارزش‌ها مهمتر از هر چیزی است، انتخاب شیوه‌ها و تکنیک‌های دست‌یابی به هدف، در قدم بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.
پس لازم است اول ثابت قدم باشیم و بعد جانب منطق و انعطاف را نیز در نظر داشته باشیم.
اولین و آخرین مشوره من به آقای نور این است که می‌توانی به هر توافقی برسی برس، هر امتیازی لازم می‌بینی بده و هر امتیازی لازم می‌دانی بگیر، اما به یاد داشته باش که آخرین امتیازی را که می‌دهی کنار رفتن‌ات از مقام ولایت بلخ باشد. نه این که آن مقام خیلی مهم است، بل که حساسیت و حیثیتی که حالا در زیر پوست آن تعبیه شده است اگر به آسانی هدر برود، یک حساسیت و حیثیت بزرگ تاریخی که متعلق به یک بخش بزرگ مردم افغانستان است، زیر پرسش قرار می‌گیرد و آسیب پذیر می‌شود.

هیچ‌کسی مذاکره را رد نمی‌کند، اگر با غنی مخالفت سیاسی داریم با نظام هم‌سو و همکاریم، اساس بحث همین است که اگر عاقلانه بازی کنیم ده‌ها غنی دیگر هم در راس نظام رفت و آمد بکنند، نظام سیاسی کماکان منحیث بستر توقعات کلان ما و همه مردم کشور باقی خواهد ماند.
برنا صالحی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا