آخرین اخبارافغانستانسیاستمنطقه

غنی به کشورهای آسیای میانه:

به جای سیاست‌های تقابلی باید فضای همکاری ایجاد شود/ ۲هزار داعشی در افغانستان فعالیت دارد

محمد اشرف غنی، رییس‌ جمهوری افغانستان در نشست «بین‌المللی تاشکند برای افغانستان» در تاشکند گفته که هدف مشترک افغانستان و کشورهای آسیای میانه اقتصاد مشترک است.
او امروز، سه‌شنبه (۷ حمل) در سخنرانی خود برای نمایندگان کشورهای آسیای میانه و سایر شرکت کنندگان بیان داشت که افغانستان و این کشورها باید یک اقتصاد منسجم داشته باشند و در این صورت به یک قطب اقتصادی مبدل خواهند شد.
آقای غنی گفت که اگر پروژه‌های بزرگ منطقوی عملی شود، افغانستان و کشورهای آسیای میانه برای مردمان خود خدمت بزرگی را انجام داده‌اند.
رییس جمهور غنی آینده سیاسی، اقتصادی، صلح و ثبات، پیشرفت منطقه‌ای را مشترک دانسته و افزود که فرصت‌ها نیز نادر است و باید از آن استفاده شود.
او گفت که به جای سیاست‌های تقابلی باید فضای همکاری ایجاد و توسعه یابد. از طریق همکاری با افغانستان مشکل کلیدی که منطقه اکنون با آن مواجه است، باید حل شود.
آقای غنی، اظهار داشت که موقعیت افغانستان باید درک شود و از این طریق می‌شود همکاری‌های منطقه‌ای را افزایش داد و برای افزایش این همکاری‌ها باید راهکارهایی در نظر گرفته شود و توسعه یابد.
برای صلح از تمام فرصت‌ها استفاده می‌شود
آقای غنی گفت که جنگ جاری در جغرافیای افغانستان جریان دارد و باید فرصت گفت‌وگو به میان بیاید. به گفته او گردهمایی تاشکند نیز به خاطر تهدیدهای مشترکی که متوجه همه ‌است برگزار شده و هدف نشست نیز از میان بردن این تهدیدها است.
غنی، همچنان بیان داشت که شبکه‌های تروریستی فرامرزی تهدید بزرگ برای افغانستان و منطقه است و این شبکه‌ها مرز نمی‌شناسند و از طرف دیگر این شبکه‌ها سالانه میلیاردها دالر از طریق ایجاد ناامنی بدست می‌آورند.
او گفت که شبکه‌های تروریستی اهداف مشترک و باهم مرتبط دارند. افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریزم قرار دارد و با این شبکه‌ها مبارزه می‌کند.
غنی: داعش در افغانستان بیش از دو هزار جنگ‏جو نیست
در همین حال، رییس جمهور غنی شمار اعضای داعش در افغانستان را حدود دو هزار نفر اعلام کرد. این در حالی است که پیش از این مقامات رسمی گفته بودند که شمار جنگجویان داعش در افغانستان پیش از پنج هزار تن است.
وی شمار اعضای گروه داعش مربوط به ساحه «خراسان» را نزدیک به دوهزار نفر اعلام کرد و بیان کرد که نیروهای امنیتی افغانستان در دو هفته اخیر عملیات‌های بزرگی را راه اندازی کرده تا تهدیدات هراس‌افگنی را دفع کند و تاکنون نزدیک به یک هزار داعشی را کشته‌اند.
رییس جمهور غنی بیان داشت که با استفاده از این فرصت از همسایگان خود می‌خواهیم که در راستای تامین صلح با ما همکار باشند، ما برای اتصال کشورهای منطقه آماده هستیم.
این ابراز نظر از سوی رییس جمهور غنی، در حالی صورت می‌گیرد که همسایه‏گان افغانستان از جمله ایران نگران قوت گرفتن داعش در افغانستان است و امریکا را به حمایت از گروه داعش در افغانستان متهم می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا