آخرین اخبارافغانستانسیاست

افغانستان پایگاه جدید داعش می‌شود!

وزیر دفاع روسیه می‌گوید پس از برخورد قاطع ایتلاف ایران و روسیه با تروریست‌ها در سوریه، حالا داعش در مناطق دیگر و به خصوص افغانستان در حال ایجاد پایگاه است.
به گزارش خبرگزاری دید، «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز گذشته در آیین افتتاحیه کنفرانس امنیت بین‌الملل مسکو، ابتدا به تهدیدهای پیش روی امنیت کشور خودش پرداخت و گفت:« لفاظی‌های روس‌ستیزانه و اقدامات نظامی غیردوستانه در نزدیکی مرزهای ما رو به افزایش است و در این شرایط، رهبری روسیه گام‌هایی را برای حفظ امنیت ملی پیش‌بینی کرد که تمرکز اصلی آن، بر مبارزه با تروریزم است.»
وزیر دفاع روسیه گفت که مسکو بر اساس همین روی‌کرد، اواخر تابستان سال ۲۰۱۵ «تصمیم گرفت که در مبارزه با تروریزم، به کمک دولت قانونی سوریه برود.»
شویگو سپس به مقایسه روزهای پیش از ورود کشورش به معرکه سوریه با روزهای پس از ورود ارتش روسیه پرداخت و نتیجه‌گیری کرد که امریکا و متحدانش در ایتلاف «به اصطلاح» ضدداعش، عزمی برای مبارزه با تروریست‌ها نداشته‌اند.
وزیر دفاع روسیه در این خصوص گفت:« قبل از شروع عملیات ما، ایتلافی به رهبری امریکا، اصطلاحاً با داعش می‌جنگید؛ ۳۰ کشور از میان کشورهای حاضر در این ایتلاف، ارتشی مدرن داشتند ولی نتیجه کار این بود که داعش روز به روز، زمین‌های بیشتری را در سوریه و عراق تصاحب می‌کرد.»
شویگو نتیجه‌گیری جالبی کرد و گفت:« سخت است باور کنیم که قوی‌ترین ایتلاف (موجود در دنیا) نتوانست آن تروریست‌ها را شکست دهد. شاید هدف آن‌ها، فقط بی‌ثبات کردن منطقه و محکم کردن جاپای اقتصادی و نظامی‌شان بود.»
سرگئی شویگو سپس ماجرای مربوط به روزهای پس از اخذ تصمیم منطقه‌ای برای مبارزه با تروریست‌ها را روایت کرد و گفت:« بعد از ایجاد اتحاد ضدتروریستی میان ایران، ترکیه و روسیه، شرایط عوض شد. بخش‌های بزرگی از سوریه از اشغال تروریست‌ها آزاد شد؛ با دیگر گروه‌های مسلح برای خلع سلاح مذاکره کردیم و ایده ایجاد به اصطلاح خلافت اسلامی در سوریه، از بین رفت.»
وزیر دفاع روسیه به سرنوشت تروریست‌های شکست‌خورده هم پرداخت و گفت که آن‌ها این روزها در حال ایجاد پایگاه جدید در افریقا و افغانستان هستند؛ مابقی هم به کشورهای‌شان در آسیا و اروپا بازمی‌گردند.
شویگو پس از انتقاد از نقش بی‌ثبات‌کننده نظامیان امریکا در ۵۰ سال اخیر در آسیای مرکزی، با لحنی هشدارآمیز گفت:« افغانستان در حال تبدیل شدن به مأمن داعش و دیگر گروه‌های تروریستی است؛ آن‌ها ممکن است حتی از آنجا به دیگر مناطق اوراسیا نفوذ کنند. امروز بیش از ۵۴۰۰ داعشی در افغانستان حضور دارند و این عدد، رو به افزایش است.»
وزیر دفاع روسیه در انتها از پیش‌بینی اقدامات تدافعی لازم برای مقابله با این تهدید موجود خبر داد و گفت: «ما توان نظامی خود را در سطح لازم برای تضمین امنیت روسیه و متحدانمان نگه می‌داریم.»
گفتنی است که تحرکات داعش در شمال افغانستان، همواره یکی از موارد نگرانی روسیه و کشورهای آسیای میانه بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا