آخرین اخباراجتماعسیاستگزارش

واکنش‏‌های ملی و بین‌المللی پس از حمله خونین دیروز کابل

روز گذشته بعد از یک ماه، آرامش نسبی پایتخت کشور بر هم خورد و کابل بار دیگر گواه یک رویداد خونین بود. مقام‌های وزارت صحت عامه گزارش کرده‏اند که در نتیجه‌ حمله دیروز در غرب کابل، ۵۷ تن کشته و حدود ۱۲۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.
حمله کننده انتحاری ساعت ۱۰ پیش از چاشت روز یک‌شنبه «۲ ثور» در یک مرکز صدور تذکره در حوزه‌ ششم شهر کابل صورت گرفت.
طالبان گفته است که حمله دیروز کابل کار افراد آنان نیست، اما گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفته است.
حمله خونین روز گذشته در سطح ملی و بین‌المللی واکنش‌هایی را در پی داشت و از سوی تمام جوانب سیاسی داخلی و خارجی محکوم شد.
به گزارش خبرگزاری دید، رهبران حکومت وحدت ملی، حمله‌ انتحاری در غرب شهر کابل را به شدت محکوم کرده و تاکید می‌کنند که «این گونه جنایات» هیچ‌گاه نمی‌تواند عزم و اراده‌ مردم را به ‌خاطر اشتراک گسترده در روندهای دموکراتیک تضعیف کند.
محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور حملات تروریستی در غرب شهر کابل و ولایت بغلان را محکوم کرده و آن را خلاف تمام ارزش‌های اسلامی و انسانی خوانده است:« تروریستان وحشی‌صفت که به شمول ارزش‌های اسلامی، به هیچ ارزش ملی و دموکراتیک باور ندارند، باید بدانند که با انجام چنین عملکردهای جنایت‌کارانه، هیچ‌گاه نمی‌توانند عزم و اراده‌ مردم ما را به ‌خاطر اشتراک گسترده در روندهای دموکراتیک، ضعیف کنند.»
محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی، حمله دیروز را محکوم کرده و آن را ضربه سنگین به پروسه انتخابات آینده خوانده است و در عین حال، با انتقاد از حکومت گفته است اگر امروز در تامین امنیت مراکز ثبت نام رای دهندگان ناکام هستیم، چطور ممکن است که انتخابات در فضای امن اجرا شود.
داکتر عبدالله رییس اجرایی نیز ضمن محکوم‌کردن این حملات گفته که «امروز تروریستان کور دل و قسی‌القلب آزادی، برابری و مردم‌سالاری را هدف قرار دادند. این جنایت‌کاران با چنین حملاتی، تلاش می‌ورزند از پیشرفت، آبادی و آزادی افغانستان جلوگیری کنند. اما مردم افغانستان همواره ثابت کرده‌اند که تسلیم چنین اهداف شوم و براندازانه نخواهند شد.»
مجلس سنا در واکنش به این حمله گفته است که حکومت در تامین امنیت مراکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان کوتاه آمده است. فضل‌هادی مسلم یار رییس مجلس سنا گفته است که روند ثبت نام رای‌دهنده‌گان ۲ تا ۳ ماه به درازا می‌کشد، اما نهادهای امنیتی به خصوص وزارت داخله در روزهای اول این روند در تامین امنیت مردم برای شرکت در روندهای انتخاباتی کوتاه آمده‌اند.
رییس مجلس سنا خاطرنشان کرده که برای بررسی وضعیت امنیتی سراسر کشور وزیر امور داخله را در نشست روز یک‌شنبه آینده‌ مجلس سنا فرا می‌خواند. آقای مسلم‌یار تاکید کرد که وزیر داخله باید به مردم افغانستان اطمینان دهد که امنیت مردم را در روندهای انتخابات تامین می‌کند.
واکنش‌های بین‌المللی
در همین حال، ینس استولتنبرگ دبیرکل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو، حمله‌ روز یک‌شنبه را نکوهش کرده و گفته است که ناتو در پیکار با هراس‌افگنی در کنار مردم افغانستان باقی خواهد ماند.
از سویی هم، دفتر نماینده‌گی سازمان ملل محتد در کابل نیز این حمله‌ مرگبار را نکوهش کرده است. در توییتر این دفتر آمده است: «ملل متحد در افغانستان از حمله‌ روز گذشته وحشت‌زده شده است… این حمله، بخشی از حمله‌های سازمان یافته بر ضد تاسیسات انتخاباتی را نشان می‌دهد. ملل متحد از حقی که قانون اساسی افغانستان برای شهروندان کشور برای اشتراک در یک انتخابات به دور از تهدید داده است، حمایت می‌کند.»
در کنار این‌ها، اتحادیه اروپا، ترکیه، هندوستان، امیر کویت، ایران، عربستان سعودی و اردن نیز این حمله را محکوم کرده‌اند.
با این همه، این پنجمین حمله در کمتر از ده روز، بر مراکز ثبت نام رای‌دهنده‌گان در کشور است. پیش از این نیز مراکز ثبت نام در ولایت‌های غور، جلال‌آباد و بادغیس هدف حمله قرار گرفته بودند.
گفتنی است که در اثر حمله خونین روز گذشته در غرب کابل، دست کم ۵۷ نفر کشته شده و ۱۲۰ نفر زخم برداشت و مسئولیت آن را داعش به دوش گرفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا