آخرین اخبارافغانستانسیاست

جمعیت اسلامی:

ارگ از اقدامات تفرقه انگیز پرهیز کند/ توزیع شناسنامه برقی پذیرفتنی نیست

حزب جمعیت اسلامی در واکنش به توزیع شناسنامه الکترونیکی با نشر اعلامیه‌‌ای از ارگ خواسته که از اقدامات تفرقه‌انگیز پرهیز کند.
شورای رهبری جمعیت اسلامی در این اعلامیه این اقدام ریاست جمهوری را غیر قانونی و ناپذیرفتنی دانسته است.
به گزارش خبرگزاری دید، این حزب (جمعه،۱۴ ثور) اعلام کرد که توزیع شناسنامه الکترونیکی در شرایط فعلی مناسب نیست و به روند اشتراک مردم در پروسه‌ انتخابات صدمه وارد می‌کند.
در اعلامیه‌ این حزب آمده است که اقدام ریاست ‌جمهوری مبنی بر توزیع شناسنامه الکترونیکی برای این حزب پذیرفتنی نیست.
دراعلامیه جمیعت آمده است:« در آستانه‌ انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی‌ها، کشور قبل از هر چیزی به وحدت و امنیت نیازمند است. توزیع شناسنامه برقی با محتوای اختلاف بر انگیز آن، به طور واضحی روند توجه مردم به پروسه‌ ثبت‌ نام را مختل می‌سازد و انگيزه اشتراک در انتخابات را صدمه می‌زند».
این حزب گفته است که عدم درج « قومیت» در شناسنامه الکترونیکی اتحاد و همبستگی مردم افغانستان را زیر شعاع قرار می‌دهد.
در بخشی از اعلامیه گفته شده است:« جمعیت اسلامی افغانستان بر اتحاد و همبستگی مردم تأکید دارد و از ارگ می‌خواهد که از اقداماتی که تفرقه در پی دارد احتراز کند».
روز گذشته در وصف جنجال‏ها، محمد اشرف غنی به اداره‌ مرکزی ثبت احوال نفوس رفته و شناسنامه الکترونیکی خود را دریافت کرد.
ساعاتی پس از آن، عبدالله عبدالله رییس اجرایی نیز اعلام کرد که این تصمیم مشروعیت ندارد و آغاز روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی یک روند ناکام است.
جنجال اصلی بر سر درج نام قوم در شناسنامه‌های الکترونیکی است، شماری تاکید دارند که نام اقوام شهروندان در این تذکره‌ها ذکر شود و شماری هم تاکید دارند که برای همه شهروندان تنها واژه«افغان» ذکر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا