آخرین اخباراجتماعافغانستانسیاستگزارش

دیده‌بان حقوق بشر:

حملات بالای غیرنظامیان در افغانستان افزایش یافته است

دیده‌بان حقوق بشر، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر که مقر آن در نیویارک است، در تازه‌ترین گزارش خود در باره افغانستان که زیر نام «هیچ‌جایی امن نیست» منتشر شده، نوشته است که حملات گروه طالبان و گروه داعش بالای شهروندان افغانستان افزایش یافته است.
به گزارش خبرگزاری دید، این نهاد افزوده است که این روند، خانواده‌ها و بازماندگان قربانیان را به‌ شدت نیازمند حمایت‌ مالی، صحی و روانی‌ـ‌اجتماعی کرده است.
دیده‌بان حقوق بشر، از کابل نیز خواسته که برنامه‌هایی را در نظر بگیرد تا به نیازمندی‌های قربانیان حمله‌های طالبان و افراد مسلح وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی( داعش) رسیدگی شود.
پاتریشیا گوسمن پژوهشگر ارشد دیده‌بان حقوق بشر در افغانستان و نویسنده این گزارش گفته است:« شورشیانی که بمب‌ها را در مساجد یا مناطق مزدحم و با ‌هدف وارد آوردن بیشترین تلفات غیرنظامی منفجر می‌کنند، مرتکب جنایت جنگی می‌شوند..»
در همین حال، به گفته این مسئول دیده‌‍‌‌‎بان حقوق بشر، خانواده‌های قربانیان و بازماندگان آن‌ها ممکن است درآمد خود را از دست بدهند و آسیب‌های روانی پس از این نوع حمله‌ها تا مدت زیادی درخانواه‌ها باقی می‌ماند.
این گزارش براساس مصاحبه با ۴۵ قربانی غیرنظامی حمله‌های تروریستی و خانواده‌های آنان تدوین شده‌ است.
در این گزارش، حمله‌های شورشیان مخالف دولت بر افراد غیر نظامی، از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون بررسی شده است.
دیده‌بان حقوق بشر نوشته، با توجه به این‌که طالبان مدعی هستند که افراد غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند، اما در این گزارش آمده است که «حمله‌های بی‌رحمانه» طالبان را که هزاران کشته یا مجروح داشته در این گزارش مستند کرده است.
دیده‌بان حقوق بشر افزوده که از سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون، حمله‌های تروریستی به شهرکابل پایتخت و سایر شهرهای افغانستان به ‌شدت افزایش یافته و پیامدهای ناگوار اجتماعی در پی داشته و تاثیرات آن، به‌ خصوص برای زنان کشور بیشتر بوده است.
تاثیر این نوع حمله‌ها برکودکان نیز براساس یافته دیده‌بان حقوق بشر منجر به ترک تحصیل کودکان خانواده‌های قربانی شده و این کودکان برای تامین هزینه زندگی خانواده مجبور به کار شده‌اند.
دیده‌بان حقوق بشر در عین حال افزوده است که افزایش حمله‌های شبکه‏های هراس افگنان در دوسال گذشته سبب افزایش ناامنی، بی‌ثباتی، خشونت، مشکلات اقتصادی و صدمه روحی و فشار روانی بیشتر برخانواده‌ها شده‌ است.
خانوده‌هایی که با آنان مصاحبه شده، گفته‌اند که دریافت کمک‌های دولتی به دلیل وجود فساد در دستگاه حکومت، دشوار بوده و حتی در مواردی قربانیان قادر به دریافت چنین کمکی نشده‌اند.
با این همه، این نهاد از افغانستان و جامعه بین‌المللی خواسته که برای رسیدگی و کمک به قربانیان جنگ توجه جدی کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا