آخرین اخباراسلایدشوافغانستانجهانسیاست

نشست مسکو؛ غیرحاضری دولت و مانور سیاسی طالبان


« نشست مسکو» روی گفت‌وگوهای چندجانبه صلح افغانستان امروز جمعه( ۱۸ عقرب ) در مسکو پایتخت روسیه، با مشارکت نمایندگانی از طالبان، شورای صلح افغانستان و برخی کشورها برگزار شد.
آنچه اما بیشتر به چشم می‌خورد، جای خالی هیئت رسمی افغانستان و دولت کابل بود که عرصه را رها کرده و فضا را برای حریف باز گذاشت.
این نخستین بار است که هیئتی از گروه طالبان به صورت رسمی در نشستی در مسکو شرکت می‌کند.
به نقل از بی بی سی، دولت افغانستان گفته که دراین نشست حضور رسمی ندارد و شورای عالی صلح به عنوان نهاد مستقل تصمیم به شرکت دراین نشست گرفته است.
عباس استانکزی رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و رییس هیئت پنج نفره طالبان، و حاجی دین‌محمد همراه سه عضو دیگر شورای عالی صلح با پا درمیانی روسیه در دومین نشست مسکو شرکت کرده‌اند.
سه و نیم سال پس از انجام گفت‌وگوهای مستقیم میان هیئت طالبان و دولت افغانستان در پاکستان، این دومین بار است که هیئتی از گروه طالبان به صورت رسمی در یک نشست مربوط به گفت‌وگوهای صلح شرکت می‌کند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، ضمن خوش‌آمد گویی به هیئت‌های حاضر در نشست مسکو، مشارکت آن‌ها در این رویداد را مهم ارزیابی کرد و گفت که این نشست به عنوان یکی از اهداف مهم در شکل‌گیری شرایط مناسب برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت، طالبان و نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف افغانستان است.

وزیر خارجه روسیه گفت «تروریزم بین‌المللی» یک خطر در برابر تمامی کشورها است و افزود، یکی از اهداف این خطر افغانستان است که «گروه‌های تروریستی» و در راس آن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) با حامیان خارجی خود در آن فعالیت می‌کند.
به گفته وزیر خارجه روسیه، داعش با حمایت از بیرون، در حال انجام اقداماتی است تا افغانستان را به پایگاه خود تبدیل سازد و از آن‌جا به کشورهای آسیای میانه و منطقه عملیات خود را گسترش دهد.
وزیر امور خارجه روسیه هدف از برگزاری این نشست را «کمک به افغان‌ها» عنوان کرد تا به گفته او این «تهدید تروریستی را از بین ببرن»”.
نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند به همراه نمایندگانی از گروه طالبان برای مذاکرات وارد مسکو شدند. اما دولت امریکا و نمایندگان رسمی دولت افغانستان از حضور در مسکو اجتناب کردند.
هرچند حالا وزارت خارجه امریکا گفته که یک دیپلمات این کشور در مسکو «تنها برای مشاهده» دراین نشست شرکت کرده است.
نمایندگان گروه طالبان در نشست مسکو شیرمحمد استانکزی، محمد سهیل شاهین، مولوی ضیاءالرحمان مدنی، عبدالسلام حنفی و شهاب‌الدین دلاور از اعضای دفتر سیاسی این گروه در قطر هستند.
هیئت شورای عالی صلح افغانستان عبارتند از حاجی دین محمد، حبیبه سرابی، عبدالخیبر اچقون و عطاءالرحمان سلیم.
دولت افغانستان همواره تاکید داشته که روند گفت‌وگوهای صلح با طالبان باید به «رهبری افغان‌ها و با مالکیت افغان‌ها» انجام شود و به همین دلیل گفته در نشست مسکو حضور رسمی ندارد.

مذاکرات مسکو نقش روسیه را در افغانستان به ویژه در مذاکرات صلح این کشور با گروه طالبان افزایش می‌دهد. ده‌ها سال پس از آنکه شوروی از این کشور خارج شد، روسیه تلاش دارد تا با سرمایه گذاری، حمایت‌های دیپلماتیک و فرهنگی و پشتیبانی نظامی از دولت افغانستان نقش خود را در این کشور افزایش دهد.
این مذاکرات در حالی برگزار می‌شود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان، دور دوم سفرهای خود را به منطقه آغاز کرده و در تلاش است تا به مذاکرات صلح افغانستان با ابتکار امریکا جان تازه ببخشد.
گروه طالبان یک ماه پیش تایید کرد که نمایندگان این گروه با زلمی خلیلزاد در قطر گفت‌وگو کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا