خبرگزاری دید: گزارشهای رسانهای از یک تماس تلفنی پرتنش میان دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو حکایت دارد؛ تماسی که در آن رئیسجمهور آمریکا با لحنی تند، نخستوزیر اسرائیل را به دلیل اقدامات نظامی این رژیم مورد سرزنش کرده و هشدار داده است که ادامه این روند میتواند به تیرهتر شدن روابط دو طرف منجر شود. منابع آگاه میگویند ترامپ در این گفتوگو به نتانیاهو گفته است: «همه از تو خسته شدهاند.»

بر اساس گزارشهای منابع مطلع، ترامپ در این تماس گفته که حمایتهای سیاسی او نقش مهمی در حفظ موقعیت نتانیاهو داشته و در بخشی از گفتوگو خطاب به وی گفته است: «همه از تو خسته شدهاند و از اسرائیل به خاطر این اقدامات ناراضیاند.»
به نوشته آکسیوس و چند رسانه دیگر، محور اصلی اختلاف دو طرف نگرانی واشنگتن از تأثیر عملیات نظامی اسرائیل بر روند مذاکرات و توافقهای منطقهای بوده است. گزارشها حاکی است که ترامپ در این تماس از نتانیاهو خواسته از گسترش عملیات نظامی خودداری کند و هشدار داده که ادامه این رویکرد میتواند به انزوای بیشتر اسرائیل منجر شود.
هرچند دفتر نخستوزیر اسرائیل بخشی از جزئیات منتشرشده درباره این تماس را کماهمیت جلوه داده، اما منابع آمریکایی آن را یکی از پرتنشترین گفتوگوهای ترامپ و نتانیاهو در ماههای اخیر توصیف کردهاند. خود ترامپ نیز بعداً تأیید کرد که در این تماس نتانیاهو را «دیوانه» خطاب کرده، هرچند تأکید داشت که روابط شخصی میان دو طرف همچنان برقرار است.
این افشاگری در حالی منتشر شده که روابط واشنگتن و تلآویو طی هفتههای اخیر به دلیل اختلاف بر سر نحوه مدیریت جنگ غزه، لبنان و پرونده ایران با تنشهای فزایندهای روبهرو شده است.