آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلترجمهجنگجهان

آیا طا-لبان ۲۳۹ میلیون دالر از پرداختی‌های امریکا به افغانستان را به جیب زده‌اند؟

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: پس از خروج آمریکا، طالبان به سرعت کنترل افغانستان را به دست گرفتند. همچنین بیش از هزار سازمان غیرانتفاعی را تأسیس کردند که مدعی ترویج تلاش‌های بشردوستانه بودند. با این حال، گزارش سیگار نشان می‌دهد که این سازمان‌ها جبهه‌های برای تأمین و هدایت مجدد بودجه بودند. این گزارش اشاره می‌کند که ناکامی دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار و همچنین دفتر مبارزه با مواد مخدر و اجرای قانون همراه با الزامات بررسی شریک باعث شده است که وجوه به طور بالقوه توسط بازیگران ناشناس مورد سوء‌استفاده قرار گیرد یا به گروه‌های همسو با طالبان منتقل شود.

آیا طا-لبان ۲۳۹ میلیون دالر از پرداختی‌های امریکا به افغانستان را به جیب زده‌اند؟

گزارش اخیر بازرس ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگر) فاش کرده است که وزارت خارجه امریکا ممکن به اشتباه حداقل ۲۳۹ میلیون دالر به سازمان‌های وابسته به طالبان و سازمان‌های غیر دولتی تأسیس شده توسط طالبان کمک کرده باشد. این کمک مالی در پی خروج بحث‌برانگیز نیروهای امریکایی از افغانستان در ۲۰۲۱ صورت گرفت. این گزارش بر عدم بررسی و نظارت مناسب در پرداخت مالی ایالات متحده تاکید می‌کند.

بررسی ناکامی‌های وزارت خارجه امریکا و تجهیزات نظامی به‌جا مانده در افغانستان
بر اساس این گزارش، وزارت خارجه امریکا الزامات بررسی شریک خود را در همه موارد رعایت نکرده است. دفتر منطقه‌ای دموکراسی، حقوق بشر و کار (DRL) و اداره بین‌المللی مواد مخدر و امور اجرای قانون (INL) نتوانستند اسناد لازم را برای اثبات رعایت این الزامات ارایه دهند. این نظارت نگرانی‌هایی را در مورد استفاده از پول مالیات دهندگان امریکایی به‌وجود می‌آورد.
علاوه بر این، گزارش اشاره می‌کند که همه دفاتر، الزامات نگهداری اسناد را رعایت نکرده‌اند و این امر ردیابی وجوه را پیچیده می‌سازد. عدم بررسی صحیح دریافت‌کنندگان، خطر سوء‌استفاده از وجوه را افزایش داده است.
علاوه بر نظارت مالی، این گزارش خاطرنشان می‌کند که روند خروج  باعث شده تا حدود ۷ میلیارد دالر تجهیزات نظامی ایالات متحده در منطقه جا بماند. این تجهیزات شامل وسایل نقلیه‌ای مانند هاموی و هلیکوپترهای بلک هاوک بود. تخلیه پر هرج و مرج همچنین به مرگ غم‌انگیز ۱۳ نظامی امریکایی و ۱۷۰ غیرنظامی افغانستانی در میدان‌هوایی بین‌المللی حامد کرزی منجر شد. این گزارش این پرسش را مطرح می‌کند که چرا به جای میدان هوایی امن‌ بگرام برای تخلیه از میدان‌هوایی کابل استفاده شد.

گزارش سیگار و برجسته شدن هزینه‌های خروج ایالات متحده
پس از خروج آمریکا، طالبان به سرعت کنترل افغانستان را به دست گرفتند. همچنین بیش از هزار سازمان غیرانتفاعی را تأسیس کردند که مدعی ترویج تلاش‌های بشردوستانه بودند. با این حال، گزارش سیگار نشان می‌دهد که این سازمان‌ها جبهه‌های برای تأمین و هدایت مجدد بودجه بودند. این گزارش اشاره می‌کند که ناکامی دفتر دموکراسی، حقوق بشر و کار و همچنین دفتر مبارزه با مواد مخدر و اجرای قانون همراه با الزامات بررسی شریک باعث شده است که وجوه به طور بالقوه توسط بازیگران ناشناس مورد سوء‌استفاده قرار گیرد یا به گروه‌های همسو با طالبان منتقل شود.
این یافته‌ها گزارش مفصلی از هزینه‌های مالی و انسانی مربوط به خروج ایالات متحده از افغانستان ارایه می‌دهد. جنگ افغانستان، طولانی‌ترین جنگ در تاریخ ایالات متحده، ۲.۲۶۱ تریلیون دالر برای مالیات دهندگان آن کشور هزینه داشت. این امر منجر به کشته شدن ۲ هزار و ۴۴۸ پرسونل نظامی ایالات متحده و ۳ هزار و ۸۴۶ پیمانکار شد. این درگیری همچنین جان بیش از ۴۵ هزار غیرنظامی افغانستانی را گرفت.

واکنش کاربران اکس به انتقال ۲۳۹ میلیون دالر وزارت خارجه به سازمان‌های احتمالی وابسته به طالبان
کاربران در اکس نظرات خود را در مورد گزارش اخیر مبنی بر انتقال اشتباه ۲۳۹ میلیون دالر امریکایی به سازمان‌های وابسته به طالبان یا سازمان‌های غیردولتی تأسیس شده توسط طالبان  به اشتراک گذاشتند.
برخی از کاربران اکس حدس می‌زنند که این انتقال تصادفی نبوده، بلکه عمدی بوده و به طور بالقوه با افزایش تنش‌ها با ایران در پی تجاوز اسرائیل به غزه مرتبط است.
در ادامه به برخی از واکنش‌ها اشاره می‌کنیم:
یکی از کاربران نوشته است:
“اوه امریکا خیلی بامزه است که فکر کند همه فکر می‌کنند این یک اشتباه است.”

دیگری به شوخی گفته است:
“چقدر دلم می‌خواهد کسی به اشتباه ۱ میلیون دالر به حساب من واریز کند.”
نظر متفاوت دیگر پیشنهاد می‌کند:
“اشتباه؟ من حدس می‌زنم این پرداختی است برای نوعی اقدام جهت مشغول نگه داشتن ایران در این زمینه.”

نویسنده: تتویک آویتیسیان
منبع: CoinChapter.com – کوین چپتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا