آخرین اخبارجهانزنانسیاست

بلینکن: عادی‌سازی روابط با طا-لبان مشروط به تامین حقوق زنان است

خبرگزاری دید: وزیر خارجه امریکا در سالگرد خروج نظامیان امریکایی از افغانستان از این تصمیم دفاع کرد و گفت هرگونه افزایش رابطه با طا-لبان مشروط به بهبود رفتار آن‌ها با زنان است.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا روز گذشته در دومین سالگرد بازگشت طا-لبان به قدرت گفت که هرگونه افزایش رابطه با حکومت طا-لبان در افغانستان، مشروط به بهبود رفتار آن‌ها با زنان است.

هیچ کشوری حکومت طا-لبان را به رسمیت نشناخته است و امریکا از تعامل اقتصادی مستقیم به دلیل آنچه که منتقدان «آپارتاید جنسیتی طا-لبان علیه زنان» می‌خوانند، اجتناب کرده است.

بلینکن گفت: ما همچنان به کار خود ادامه می‌دهیم تا طا-لبان را در قبال تعهدات زیادی که انجام داده و به آنها عمل نکرده‌اند، پاسخگو بدانیم، به ویژه در مورد حقوق زنان و دختران. ما با طا-لبان کاملاً صریح بوده‌ایم – و ده‌ها کشور در سراسر جهان کاملاً روشن گفته‌اند – که راه هر گونه روابط عادی‌تر بین طا-لبان و سایر کشورها مسدود خواهد بود، مگر اینکه حقوق زنان و دختران افغانستان در میان چیزهای دیگر رعایت شوند.

آنتونی بلینکن از تصمیم ایالات متحده برای خروج نیروهایش از افغانستان دفاع کرد و قول داد که به حمایت از مردم افغانستان، از جمله انجام بیشتر برای دفاع از حقوق زنان و دخترانی که تحت حاکمیت طا-لبان هستند، ادامه دهد.

وی بیان داشت: تصمیم برای خروج از افغانستان تصمیمی فوق‌العاده دشوار، اما تصمیم درستی بود.

او در ادامه گفت: ما به طولانی‌ترین جنگ امریکا پایان دادیم. برای اولین بار در ۲۰ سال گذشته، ما نسل دیگری از جوانان امریکایی نداریم که در افغانستان بجنگند و بمیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا