آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

شورای مقاومت ملی برای نجات:

به رسمیت شناخته نشدن طا-لبان نتیجه تلاش ما است/ در آینده نزدیک شاهد تغییرات خواهید بود

خبرگزاری دید: شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان در یک کنفرانس خبری موقف خود را در قبال انتقال تی تی پی به شمال و شمال‌شرق افغانستان، مذاکرات میان‌افغانی و تلاش برای انسجام نیروهای مخالف طا-لبان زیر یک چتر بیان کرد.


شورای مقاومت ملی برای نجات شام روز دوشنبه(۵ سرطان) به وقت کابل در یک کنفرانس خبری در باره موضوعات مختلف از جمله انتقال تی تی پی به شمال موضع گرفت.
مولوی قرلق از اعضای این شورا در پاسخ به سوالی گفت که تلاش‌های این شورا بوده که تاکنون طا-لبان حتی از سوی کشورهایی که با آن‌ها رابطه نیز دارند به رسمیت شناخته نشده است.
مولوی قرلق بیان کرد که این شورا به نشست‌های آنلاین بسنده نکرده و کمیته‌های مختلف آن با کشورها، سازمان‌های جهانی و جریان‌های مختلف برای عبور از وضعیت کنونی در تماس است و پیش‌رفت‌هایی نیز داشته است.
به گفته او، در آینده نزدیک تغییرات در وضعیت افغانستان رو نما می‌شود.
در همین حال، خالد پشتون عضو دیگر این شورا در باره انتقال پاکستانی‌ها از جنوب به شمال و شمال‌شرق می‌گوید که این حرکت‌ها در واقع نه مهاجرت طبیعی که تلاش برای انتقال تروریزم به شمال و نا امن سازی کشورهای آسیای میانه است.
او افزود که این حرکت‌ها از سوی شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان مردود است و به مثابه صدور تروریزم به آسیای میانه و همسایه‌های شمالی تلقی می‌شود.
داکتر مهدی‌یار عضو دیگر این شورا گفت که تلاش دارند که برخی از جریان‌ها و شخصیت‌ها و احزاب مهم و مطرح دیگر را در زیر چتر این شورا منسجم بسازند و برای برون‌رفت از بحران کنونی تلاش نمایند.
آقای مهدی‌یار افزود که تلاش دارند به عنوان آلترناتیف وضعیت کنونی باشند و تلاش دارند که طا-لبان را مطابق مفاد توافقنامه دوحه به مذاکره حاضر بسازند.
داکتر حسین یاسا عضو دیگر این شورا می‌گوید که برای فعلاً گزینه نظامی مطرح نیست و این شورا برای آن آمادگی ندارد، چون نمی‌خواهد که جنگ ادامه یابد و کشور ویران شود.
آقای یاسا همچنان تصریح کرد که در حال حاضر هیچ طرف ذیدخل در افغانستان از گزینه نظامی حمایت نمی‌کند و همه بر مذاکرات میان‌افغانی و ایجاد حکومت فراگیر تاکید دارند.
با این حال، مولوی قرلق در پاسخ به پرسشی به زبان ازبیکی گفت که در صورت عدم آمادگی طا-لبان برای مذاکره، گزینه نظامی نیز دور از ذهن نیست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا