آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوامنیت و حوادثجهانحقوق بشرخبر های مهم

به یاد قربانیان استعمار‌فرانسه، رود “سن” گل باران شد

خبرگزاری دید: کاروان ورزشی الجزایر در جریان برگزاری مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک در پاریس به یاد قربانیان استعمار فرانسه که با پرتاب شدن به رود سن در سال ۱۹۶۱ به قتل رسیده بودند، به این رود گل پرتاب کردند.

به یاد قربانیان استعمار‌فرانسه، رود "سن" گل باران شد

در مراسم افتتاحیه بر روی رود سن در چارچوب بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس ۶ هزار و ۸۰۰ ورزشکار این مسیر ۶ کیلومتری را با ۸۵ قایق طی کردند.

ورزشکاران الجزایری نیز با حمل پرچم کشور‌های خود و دست داشتن گل در این رژه شرکت کردند و به یاد قربانیان استعمار این گل‌ها را به رود سن رها کردند.

این حرکت ورزشکاران در رسانه‌های فرانسوی نیز با پیشینه تاریخی آن سوژه شد.

کشتار ۱۹۶۱ پاریس کشتاری بود که در ۱۷ اکتبر ۱۹۶۱، در جریان جنگ الجزایر به وقوع پیوست. به فرمان رئیس پلیس پاریس، موریس پپن، پلیس ملی فرانسه به تظاهرات حدود ۳۰ هزار الجزایری حامی جبهه آزادی‌بخش میهنی حمله کرد.

دولت فرانسه پس از ۳۷ سال انکار، در سال ۱۹۹۸ به کشته شدن ۴۰ نفر اذعان کرد، هر چند تخمین زده می‌شود بیش از ۳۰۰ نفر در آن حادثه کشته شده‌ باشند.

کشتار سیستماتیک مردم الجزایر توسط سربازان فرانسوی از قتل عام سطیف و گلیما آغاز شد و تا زمان استقلال الجزایر در سال ۱۹۶۲ ادامه داشت. در طول مبارزات استقلال الجزایر نزدیک به یک میلیون نفر به دست فرانسوی‌ها کشته شدند.

انجمن دفاع از حقوق بشر الجزایر نیز اعلام کرد که در دوره استعمار فرانسه نزدیک به ۱۰ میلیون نفر کشته شده‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا