اسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثترجمهمقالات علمی-تحقیقی

تلاش چین و پاکستان برای مهار تی‌تی‌پی

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: پاکستان که از حملات روزانه تحریک طالبان پاکستان(تی‌تی‌پی) و بلوچ‌ها در ایالت غربی این کشور ناامید شده است، عملیات عزم استحکام را با هیاهوی بسیار آغاز کرد. هدف این عملیات از بین بردن این گروه‌ها در خاک این کشور است. اما تا به امروز هیچ دستاوردی نداشته است.

وزیر دفاع پاکستان، افغانستان را به حمایت از تی‌تی‌پی متهم و نسبت به حملات مرزی هشدار داد. حملات روزانه به پوسته های امنیتی پاکستان که تلفات سنگینی برجای می‌گذارد، همچنان ادامه دارد.
برای پاکستان، حملات این گروه‌ها مانع پیشرفت پروژه‌های دهلیز اقتصادی چین و پاکستان می‌شود. مهندسان چینایی از سرمایه‌گذاری روی این پروژه هراس دارند. چین به پاکستان گفته است که اگر محیط امنیتی را بهبود ندهد، سرمایه‌گذاری‌ها کاهش خواهد یافت.


از سویی هم، افزایش یگان‌های ارتش، به‌ویژه برای تامین امنیت چینایی‌ها ناموفق بوده است.
تلاش‌های پاکستان برای مذاکره با تی‌تی‌پی، به توصیه طالبان افغانستان، در موارد متعددی شکست خورده است. تی‌تی‌پی در اعماق حلقات امنیتی پاکستان منابع و حامی دارد.


هفته گذشته، تی‌تی‌پی پس از دریافت اطلاعات نسبت به حملات احتمالی هواپیماهای بدون سرنشین، کدرهای خود را به طور موقت از نزدیک خط دیورند جابجا کردند.
پاکستان و چین، در تلاش برای رشوه دادن به حکومت طالبان افغانستان، برای جابجایی کدرهای تی‌تی‌پی و خانواده‌های‌شان از نزدیک دیورند به اعماق افغانستان پیشنهاد پول دادند. چین حتی سعی کرد به رهبری تی‌تی‌پی رشوه دهد تا عقب‌نشینی کنند.


با این حال، هیچ یک از این موارد کارساز نشد. حکومت سرپرست افغانستان وعده‌هایی داد اما از فشار آوردن بر تی‌تی‌پی خودداری کرد. در واقع، تی‌تی‌پی از تسلیحات به‌جا مانده امریکایی بهره می‌برد.
با این وجود، در تشکیلات پاکستان چنان استیصال و ناامیدی حاکم شده که منیر اکرم، نماینده دایم این کشور در سازمان ملل متحد، گفت: تی‌تی‌پی و وابسته‌هایش مسئول حملات متعدد برون‌مرزی علیه پاکستان بوده‌اند که منجر به کشته شدن صدها غیرنظامی و نظامی شده است.


وی افزود که پناهگاه‌های امن در امتداد دیورند این گروه‌ها را توانمند می‌سازد. این همان پاکستانی است که وقتی طا-لبان ناتو را شکست داد و کابل را تصرف کرد، از آن‌ها ستایش و تمجید کرد.
با این همه، شواهد حاکی از احتمال وقوع درگیری بین افغانستان و پاکستان است. تی‌تی‌پی در خیبر پختونخوا بسیاری از ولسوالی‌ها را تحت کنترل دارد. بنابراین، در صورتی که پاکستان تصمیم به عبور از دیورند بگیرد، این مناطق می‌تواند باعث آشفتگی شود.

نویسنده: هارشا کاکر
منبع: اکسلزیور – Excelsior

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا