آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

تولید کنندگان: نبود برق چالش‌ اساسی در برابر رشد صنایع تولیدی کشور است

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در کابل، شماری از تولید کنندگان می‌گویند که طا-لبان به عنوان دولت سرپرست باید از واردات محصولات مشابه جلوگیری و به مشکل کمبود برق رسیدگی کنند.

نمایشگاه بین‌المللی که در آن بیش از ۶۰۰ شرکت‌ تولیدی اشتراک کرده است روز پنجشنبه (۱۰ قوس) در کابل افتتاح شد و برای هفت روز ادامه خواهد داشت و این نمایشگاه به روی تمام شهروندان باز است.

احمد قریشی یکی از تولید کنندگان داخلی به خبرگزاری دید، گفت: مشکل برق باید رفع شود تا شرکت‌ها بتوانند با خیال راحت به فعالیت‌شان ادامه بدهند.

آقای قریشی همچنان گفت که حکومت باید جلو محصولاتی را که در افعانستان تولید می‌شود بگیرد و مردم با محصولات داخلی آشنا شوند و استفاده کنند.

محمد شیرزاد یوسفی مدیر شرکت تولیدی تاج وطن به خبرگزاری دید می‌گوید که امارت اسلامی باید زمینه رشد شرکت‌های تولیدی را فراهم زمینه دسترسی به مواد خام را آسان تر سازد.

آقای یوسفی افزود که نبود مکان‌های مناسب برای تولیدکنندگان یکی از مشکلات اساسی شرکت‌ها است که طا-لبان باید به شرکت‌ها زمین توزیع کنند.

از سوی دیگر احمد فیصل مدیر شرکت قلاوال به خبرگزاری دید گفت: واردات محصولات مشابه به کشور شرکت‌های تولیدی را آسیب می‌زند و باعث می‌شود که شرکت‌ها از سرمایه‌گذاری در کشور دلسرد شود.

فیصل می‌افزاید که در شرایط کنونی مشکلات گمرکی تا جایی حل شده و امارت اسلامی باید در زمینه رفع مشکلات تولید کنندگان تلاش کند.

این در حالی است که شرکت‌های تولیدی و شهروندان عادی کشور همواره از نبود برق شکایت دارند. با آنکه در دو دهه اخیر میلیاردها دالر برای واردات برق مصرف شد، ولی هیچ کار بنیادی برای رفع مشکل بی‌برقی صورت نگرفته است.

ولی احمد از مسئولان یک شرکت خصوصی به خبرگزاری می‌گوید که امارت اسلامی باید در این شرایط حساس و مشکلات اقتصادی مالیات از شرکت‌ها را کاهش داده و با برخی شرکت‌هایی که ورشکست می‌شود مراعات کند و با آن‌ها کمک صورت بگیرد تا دوباره فعالیت شان را آغاز کنند.

به صورت کلی اکثر تولیدکنندگان در مورد نبود مکان مناسب، مشکلات برق، واردات مشابه شکایت دارند و از طالبان می‌خواهند تاز زمینه برق تولیدی را در کشور فراهم کنند و همچنان باید زمین‌های دولتی به شرکت‌ها توزیع شود.

این تولید کنندگان می‌گویند که واردات شرکت‌های منطقه و محصولات شان زمینه راکد شدن تولیدات داخلی را در پی دارد و یکی از آسیب‌هایی که بر تولیدات داخلی وارد می‌شود استفاده نکردن مردم از محصولات داخلی است.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا