آخرین اخباراسلایدشوتبصرهحکومتسیاست

حمید خراسانی، مزدور خانه به دوش!

خبرگزاری دید: ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، که در گذشته در مورد اظهارات اعضای طالبان علیه تاجیکستان و پاکستان سکوت کرده بود، به ‌تازگی سکوت خود را در قبال اظهارات خراسانی علیه شیعیان ایران شکسته و او را فردی بی ‌وظیفه و خانه ‌به ‌دوش معرفی کرده است. اینکه چرا و چطور شده است که آقای مجاهد تاب سخنان مقامات طالبان علیه ایران را تحمل نکرده است و با واکنش تند حتا از اخراج فرمانده نامدار طالبان سخن گفته است بحث دیگری است. اما واقعیت این است که در سخنان خراسانی، پرده از نیت‌های پنهان و نقشه‌های استخباراتی برخی حلقات طالبان علیه کشورهای همسایه برداشته شده است. هرچند مجاهد تلاش می‌‌کند حقیقت را پنهان کند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، که در گذشته در مورد اظهارات اعضای طالبان علیه تاجیکستان و پاکستان سکوت کرده بود، به ‌تازگی سکوت خود را در قبال اظهارات خراسانی علیه شیعیان ایران شکسته و او را فردی بی ‌وظیفه و خانه ‌به ‌دوش معرفی کرده است. اینکه چرا و چطور شده است که آقای مجاهد تاب سخنان مقامات طالبان علیه ایران را تحمل نکرده است و با واکنش تند حتا از اخراج فرمانده نامدار طالبان سخن گفته است بحث دیگری است. اما واقعیت این است که در سخنان خراسانی، پرده از نیت‌های پنهان و نقشه‌های استخباراتی برخی حلقات طالبان علیه کشورهای همسایه برداشته شده است. هرچند مجاهد تلاش می‌‌کند حقیقت را پنهان کند.

حمید خراسانی از حرف‌های پنهانی طالبان پرده برمی دارد. فرمانده آهنین البدر طالبان با صراحت تمام آنچه در دل وسینه این گروه در تپش است را برملا میکند.
حمید خراسانی، یکی از اعضای شناخته ‌شده طالبان، به ‌تازگی علیه شیعیان، به ‌ویژه شیعیان ایران، اعلام جهاد کرده است. پیش از این، او با قاطعیت از جهاد تحریک طالبان پاکستان علیه آن کشور حمایت کرده بود.
پیش ‌تر نیز، مولانا فیروز و مولوی عبدالقدیر حامی، از اعضای مطرح طالبان در شمال افغانستان، علیه تاجیکستان اعلام جهاد کردند.
تهدید به جهاد علیه تاجیکستان توسط چند تن از مولوی‌ها و اکنون تهدید و تکفیر شیعیان ایران توسط حمید خراسانی، و همچنین حمایت او از جهاد تحریک طالبان پاکستان، همه و همه نشان ‌دهنده نقشه‌ها و تحرکات پنهانی برخی حلقات درونی تندرو طالبان علیه کشورهای همسایه است.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، که در گذشته در مورد اظهارات اعضای طالبان علیه تاجیکستان و پاکستان سکوت کرده بود، به ‌تازگی سکوت خود را در قبال اظهارات خراسانی علیه شیعیان ایران شکسته و او را فردی بی ‌وظیفه و خانه ‌به ‌دوش معرفی کرده است. اینکه چرا و چطور شده است که آقای مجاهد تاب سخنان مقامات طالبان علیه ایران را تحمل نکرده است و با واکنش تند حتا از اخراج فرمانده نامدار طالبان سخن گفته است بحث دیگری است.
اما واقعیت این است که در سخنان خراسانی، پرده از نیت‌های پنهان و نقشه‌های استخباراتی برخی حلقات طالبان علیه کشورهای همسایه برداشته شده است. هرچند مجاهد تلاش می‌‌کند حقیقت را پنهان کند.
بسیاری تصور می ‌کنند که خراسانی با این اظهارات خود را در معرض خطر قرار داده، اما حقیقت این است که او دقیقاً می ‌داند چه می‌گوید و چقدر این سخنان برای تقویت جایگاه و محبوبیتش در میان طالبان اهمیّت دارد.

اولاً، او از نیت‌‌های پنهانی رهبران و حلقه‌های استخباراتی طالبان آگاه است، و دوماً به ‌خوبی می‌داند که سخنانش در میان قطعات نظامی طالبان، به ‌ویژه در میان قطعات انتحاری، با استقبال پرشور مواجه خواهد شد. این همان چهره پنهانی و استخباراتی طالبان است که از زبان خراسانی فاش می‌شود.
آقای خراسانی آدم هزار چهره و ماجرا جوی است. شاید طالبان از آرایش چهره آنچنانی آقای خراسانی اهداف دیگری هم بدست آورد. خراسانی اهل پنجشیر زادگاه احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان است. پنجشیر نیز نماد مقاومت علیه طالبان شناخته شده است. گزینش آقای خراسانی از تار وپود پنجشیر ضمن آنکه بر بخش تیزیی مقاومت می تواند سپری محکمی باشد، آرامش تباری پنجشیر ولبه برٌان خطّه مقاومت را نیز نرم می‌کند.
در نظام‌های چماق بدوش قومی، انتخاب سمبول‌های مستعد سنتی و جنگی از میان سایر اقوام در جلوگیری از قیام و مقاومت و ادامه سرکوب و مهار ، یک اصل است. خراسانی یکی از همان سمبول‌هاست که طالبان برای مهار خطه پنجشیریان برگزیده است که مهره موفق وفعال در وظایف محوله خود شناخته می‌شود.
اما اینکه چرا آقای خراسانی جرآت ابراز ناگفته‌های زیر زبان طالبان را پیدا کرده است معلوم است که او در کنار وظایف قومی خود برای طالبان کار‌های دیگری به اصطلاح عامیانه « کوزه را بر سر او بشکنان » نیز انجام دهد.
طالبان خود را نماینده قوم پشتون در افغانستان و پاکستان میداند اما سعی میکند در سیاست‌های خود چهره ملی گرایی از خود نشان ندهد و سخنانی را که ابراز آن برای حکومت شان مقبول نیست با زبان شخص دیگری متعلق به تبار «فارسی وانان» مطرح کند تا از یک طرف کنایه‌ای باشد به سخن رهبرجمهوری اسلامی ایران که در جلسه با امام علی رحمان گفته بود «از زبان فارسی حراست» شود و از طرفی هم برچسب کثیف تکفیر تشیّع و ایران از قوم و آدرس تبار شان دفع و دور بماند.
خراسانی اما نمی‌داند که با او چه اهدافی و چگونه توسط طالبان برآورده می شود؟ گاهی به میخ می‌زند گاهی به نعل ، بیچاره غافل است که در دام دیگر است.

اما آنچه نیاز به روشن‌گری اذهان عامه است این است که چه سخنان آقای خراسانی و چه صحبت‌های رئیس اطلاعات وفرهنگ هرات طالبان مبنی بر بدعت دانستن عزاداری عاشورا ، سر رشته طرح مدون خوابیده درسینه اهداف طالبان است که دیر یا زود برون زده بلای دیگری برای افغانستان و منطقه به‌ بارخواهد آورد.
امید است حلقات معقول ومعتدل حاضر در نظام طالبان مسئولیت دینی و وطنی خود را دربرابر جریان‌های افراطی فعال در حکومت طالبان شناخته در جلوگیری از افتادن افغانستان به ورطه نابودی اقدام عاجل و جدی نمایند.

سلیمان صابر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا