آخرین اخباراسلایدشوافغانستاناقتصاد و توسعهایرانتبصره

شکوفایی اقتصادی درهمکاری منطقه‌ای

خبرگزاری دید: دیدار مهم نمایندگان فوق صلاحیت سکتورهای اقتصادی ایران با طالبان و اعلام آمادگی این گروه در فراهم سازی زمینه سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان نشان داد که این گروه در طی مراحل پلکان اقتصادی به هشدارهای رفقای غربی خود اهمیت نمی دهد. به باورآگاهان اقتصادی درصورتی‌که طالبان بتواند به فرصت‌های تعامل با همسایه‌ها و بخصوص ظرفیت‌های اقتصادی آنها توجه لازم به خرج دهد، خیلی زود افغانستان از بحران اقتصادی و فقر روز افزون نجات یافته زمینه‌های پیشرفت و ترقی کشور مهیا خواهد شد.

شکوفایی اقتصادی در همکاری منطقه‌ای

در طول سه سال گذشته، هیئت‌ های مختلف اقتصادی طالبان به ایران و همینطور هیئت‌‌های اقتصادی ایران به افغانستان سفر کرده و پیرامون همکاری‌های مشترک اقتصادی گفتگو و تفاهم نامه ‌های را امضا کرده‌اند.
به تازگی هیئت مهم اقتصادی ایران متشکل از بخش خصوصی و محوریت فولاد مبارکه با ملاعبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت طالبان دیدار کرده درباره نحوه گسترش همکاری ‌های بخش خصوصی دو کشور نیز تبادل نظر کرده است.

حضور فولاد مبارکه بزرگترین مجمتع صنعتی ایران و به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنند گان فولاد، حاکی از آن است که ایران به دنبال گسترش صادرات محصولات فولادی به افغانستان و سرمایه ‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی این کشور است.
ایران بزرگترین شریک تجاری و اقتصادی افغانستان است و سطح مبادلات بین طرفین خصوصا در سه سال اخیر گسترش قابل توجهی داشته است.
بررسی همکاری اقتصادی ایران با طالبان نشان میدهد که ایران در هر پروژه اقتصادی در افغانستان، موفق عمل کرده و سرمایه‌ گذاری این کشور روی معادن و بخش‌های خصوصی می‌تواند کارگشا باشد.
هرچند همکاری اقتصادی بین ایران و طالبان ممکن است به مزاج قدرت‌های غربی بخصوص امریکا چندان خوش نخورد اما اگر طالبان بتواند با درایت محکم و قوی بین محاسباتی اقتصادی منطقه وحمایت‌های سیاسی غرب موازنه برقرار کند، خلاء بحران اقتصادی به همکاری کشورهای همسایه مانند ایران کاملا مرفوع خواهد شد. زیرا ایران در رقابت‌های کلان اقتصادی، به راحتی می تواند بازارهای همسایگانش را اشباع کرده وجوابگوی نیازهای اقتصادی کشورهای بحران زده بخصوص افغانستان وعراق باشد.
ناگفته نباید گذاشت که طالبان با زیرکی دخالت‌های امریکا و غرب را از ایجاد مزاحمت در مسیر روابط اقتصادی شان با کشورهای مخالف امریکا تا حدودی مدیریت کرده است. دیدار مهم نمایندگان فوق صلاحیت سکتورهای اقتصادی ایران با طالبان و اعلام آمادگی این گروه در فراهم سازی زمینه سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان نشان داد که این گروه در طی مراحل پلکان اقتصادی به هشدارهای رفقای غربی خود اهمیت نمی دهد.
به باورآگاهان اقتصادی درصورتکه طالبان بتواند به فرصت‌های تعامل با همسایه‌ها و بخصوص ظرفیت‌های اقتصادی آنها توجه لازم به خرج دهد، خیلی زود افغانستان از بحران اقتصادی و فقر روز افزون نجات یافته زمینه‌های پیشرفت و ترقی کشور مهیا خواهد شد.
همچنان که تعامل ایران و افغانستان از دلایل مهم گسترش همکاری بین دو کشور شمرده می شود، طالبان میتواند با سایر کشورهای منطقه مانند آسیای میانه ، هند ، چین و روسیه نیز با تعامل سازنده زمینه‌های گسترش اقتصادی را فراهم کند و افغانستان را از یک کشور تهدید و چالش به کشور روبه رشد و عضوی محبوب اقتصادی وسیاسی در منطقه تبدیل کند.

خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا