آخرین اخباراسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهحکومتسیاست

طا-لبان سه سال قدرت را جشن گرفتند، اما در مورد مردم سخنی نگفتند

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: طالبان سومین سالگرد بازگشت به قدرت را در پایگاه هوایی سابق ایالات متحده در افغانستان جشن گرفتند، اما به مردم یا وعده‌های برای امید به جمعیتی که با سختی‌ها و مشقت دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچ اشاره‌ای نشد.

در زیر آسمان آبی و آفتاب سوزان در بگرام – که زمانی کانون جنگ آمریکا برای سرنگونی طالبان و تعقیب عاملان القاعده در حملات ۱۱ سپتمبر بود – اعضای کابینه طالبان از دستاوردهایی مانند: تقویت قوانین اسلامی و ایجاد ساختار نظامی تمجید کردند که “صلح و امنیت” را فراهم می‌کند.
هدف این سخنرانی‌ها مخاطبان بین‌المللی بود، از دیاسپورا خواست بازگردند و این‌که غرب با حاکمان این کشور تعامل و همکاری کند.
مولوی عبدالکبیر معاون نخست وزیر با استفاده از اصطلاحی که طالبان برای توصیف حکومت خود استفاده می کنند، گفت: “امارت اسلامی اختلافات داخلی را از بین برد و دامنه وحدت و همکاری را در این کشور گسترش داد. هیچ کس اجازه دخالت در امور داخلی را نخواهد داشت و خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.”
هیچ یک از چهار سخنران این مراسم در مورد چالش‌های پیش‌روی افغانستانی‌ها در زندگی روزمره صحبت نکردند.
دهه‌ها درگیری و بی‌ثباتی میلیون‌ها افغانستانی را در آستانه فقر و گرسنگی قرار داده است. بیکاری بی‌داد می‌کند.
رژه نظامی بگرام بزرگ‌ترین رژه طالبان از زمان بازپس‌گیری کنترل این کشور در اگست ۲۰۲۱ بود.
مخاطبان حدود ۱۰ هزار نفر شامل مقامات ارشد طالبان مانند ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع و سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله بودند. هیبت‌الله آخوندزاده رهبر طالبان در این رژه حضور نداشت. حضور زنان ممنوع بود.
طالبان گفت که دیپلمات‌های خارجی نیز در آن شرکت کردند، اما مشخص نکردند چه کسی.
آژانس‌های امدادی هشدار می‌دهند که تلاش‌های بشردوستانه در این کشور به شدت با کمبود بودجه مواجه است، زیرا فروپاشی اقتصادی و تغییرات آب و هوایی باعث از بین رفتن معیشت می‌شوند.
آن‌ها می‌گویند که اگر تعامل دیپلماتیک بیشتری با طالبان صورت نگیرد، افغانستانی‌ها، به‌ویژه زنان و دختران، متضرر خواهند شد. هیچ کشوری طالبان را به عنوان حکومت قانونی افغانستان به رسمیت نشناخته است.
این رژه همچنین فرصتی برای نمایش برخی از سخت‌افزارهای نظامی بود که پس از دهه‌ها جنگ توسط نیروهای آمریکایی و ناتو رها شده بود: هلیکوپترها، هاموی‌ها و تانک‌ها.
سربازان در لباس یونیفرم با مسلسل‌های سبک و سنگین راهپیمایی کردند و موتورسیکلت سوارها پرچم طالبان را با خود حمل می‌کردند.
طالبان روز چهارشنبه را رخصتی عمومی اعلام کردند.

نویسنده: ریاضت بُت

منبع: آسوشیتدپرس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا