آخرین اخبارافغانستانامنیت و حوادثبرگزیدهپاکستانترجمهخبر های مهم

عبدالمنان، فرمانده تی‌تی‌پی که بود؟

سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

عبدالمنان معروف به حکیم‌الله، فرمانده گروه تحریک طا-لبان پاکستان (تی‌تی‌پی) روز یکشنبه (۱۶ جون) در ولایت کنر افغانستان توسط افراد ناشناس کشته شد. او با بخش ملَکَند تی‌تی‌پی مرتبط بود. قتل او شکست بزرگی برای تی‌تی‌پی و دستاورد بزرگ برای اسلام‌آباد تلقی می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، منان به انجام چندین فعالیت تروریستی در داخل پاکستان متهم بود. رسانه‌های مستقر در پاکستان ادعا کردند که او در بسیاری از قتل‌های هدفمند دست داشته و متهم به استفاده از بمب‌های دست‌ساز (IED) است.

به گفته منابع رسانه‌ای، واحد عملیات سازمان استخباراتی پاکستان (IBOs) ممکن است نقشی کلیدی در کشتن منان داشته باشد که همواره چنین عملیاتی را در مناطق بلوچستان و خیبر پختونخوا انجام می‌دهد.

عبدالمنان که بود؟

منان پس از سازماندهی مجدد گروه شبه‌نظامی تی‌تی‌پی در ۲۰۲۳ توسط نور ولی محسود، رهبر طا-لبان پاکستان، به عنوان یکی از اعضای شورای تی‌تی‌پی منصوب شد. او همچنین به عنوان دستیار شخصی عظمت‌الله محسود (عظمت لالا) ولی ملَکَند، رییس واحد ملکند، خدمت کرد.

او همچنین در مدرسه تی‌تی‌پی در ولسوالی سرکانوی ولایت کنر خدمت کرد. وی با چندین فرمانده ارشد تی‌تی‌پی مانند طاهر ملقب به وقار، عمر ملقب به اسماعیل و سایرین همکاری داشته است.

منان در ۱۹۸۵ در منطقه سالارزی ولسوالی باجور به دنیا آمد. او برای اولین بار در دسمبر ۲۰۰۷ به تی‌تی‌پی پیوست و به طور فعال در حملات بزرگ علیه نیروهای امنیتی در مناطق عنایت کلای، لوسِم، دامادولا و ساپارای بین ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ شرکت کرد.

وی در ۲۰۱۴ توسط دولت مدنی افغانستان از منطقه ننگرهار بازداشت شد و همراه با سایر فرماندهان تی‌تی‌پی مانند شهید عمر و ام‌اف‌ام در زندان بود. با این حال، او پس از سقوط کابل و روی کار آمدن طا-لبان در ۲۰۲۱ دوباره آزاد شد.

در سال‌های گذشته، او همچنان در فعالیت‌های تروریستی مختلف از جمله انفجار بمب‌های دست‌ساز، کشتار هدفمند غیرنظامیان و نیروهای امنیتی، حملات به تاسیسات و اخاذی در باجور حضور داشت.

ویکرانت سینگ

WION

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا