آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانتحلیلحقوق بشرزنانمنطقه

فردای افغانستان در پشت دیوارهای هتل رتز کارلتون

خبرگزاری دید: اگر نشست سوم دوحه بتواند اجماع نظر میان حکومت سرپرست، کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برای پایان دادن به وضعیت موجود در افغانستان کسب کند به طور حتم نقطه‌ی عطفی در حل مشکلات فراروی مردم افغانستان خواهد بود در غیر آن بحران‌های فزاینده امروزی کشور روز به روز گسترده‌تر خواهد شد و امید و آرزوهای مردم افغانستان در پشت دیوارهای هتل رتز کارلتون هم دفن خواهد شد.

فردای افغانستان در پشت دیوارهای هتل رتز کارلتون

پس از کش مکش‌های فراوان، نشست سوم دوحه درباره افغانستان کلید خورد. قرار است در این نشست ۳۰ کشور جهان به شمول روسیه، ایران، چین و پاکستان حضور داشته باشند امّا تفاوت مهم این نشست با نشست‌های قبلی، حضور هیئت حکومت سرپرست است که ذبیح الله مجاهد آن را رهبری می کند.

قرار است اولین جلسه‌ی این نشست در ساعت  6:45 دقیقه پس از چاشت امروز( ۱۰ سرطان) به وقت محلی در هتل رتزکارلتون دوحه برگزار شود.

گزارش های رسیده از محل برگزاری نشست سوم دوحه، حاکی از گفتگوها و ملاقات های غیر رسمی نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این نشست است.

آصف درانی نماینده ویژه پاکستان همتایان امریکایی، روسی، چینایی و اتحادیه اروپا را ملاقات نموده و روی موضوعات مندرج در این نشست گفتگو کرده اند.

در همین حال هیئت اعزامی حکومت سرپرست به رهبری ذبیح الله مجاهد با ضمیر کابلوف فرستاده ویژه روسیه در این نشست و همچنین هیئت اعزامی کشور ازبیکستان دیدار نموده است. بنا بر اعلام ذبیح الله مجاهد، فرستادگان روسیه و ازبیکستان از موضع گروه طا-لبان در این نشست اعلام حمایت کرده اند.

در همین حال صبح امروز ذاکر جلالی، عضو هیئت شرکت‌کننده طالبان در نشست دوحه با انتشار پیامی در ایکس محوریت برنامه‌های نشست را ۲ مورد نام برد:

۱-‌ تحریم‌های مالی و بانکی و بخش خصوصی؛

۲- گفتگوها درباره مبارزه با مواد مخدر و محافظت از دستاوردهای این حوزه.

از یکسو برخی منابع خبری حاضر در دوحه می گویند که پیش نویس  نشست دوحه نشان می دهد که موضوعات مهمی چون حقوق بشر و دیدار با نمایندگان احتمالی زنان و جامعه مدنی در دستور کار این نشست قرار ندارد و تنها موضوعاتی چون بحران اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر و توانمند سازی بخش خصوصی با تمرکز به زنان کار افرین، سه محور این نشست است.

در همین حال؛ در پیش‌نویس دستورکار نشست دوحه آمده است هدف اصلی سازمان ملل و نمایندگان کشورهای منطقه و جهان ایجاد پلتفرمی برای گفتگو و تعامل با طا-لبان است.

شواهد و قراین نشان می دهد که حکومت سرپرست تا کنون به خوبی توانسته‌است وضع موجود در نشست‌های اینچنینی را به نفع خود مهندسی و مدیریت کنند. به زعم اینکه گزارش‌های نهادهای حقوق بشری حاکی از نقض حقوق بشر و زنان و ده ها مورد اینچینی در افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان بود و همواره با تاکید بر این موارد در نشست‌ها در اولویت قرار داشت اما حکومت سرپرست بدون عقبگرد از سیاست فعال خود با قبولاندن خواست‌های شان به ملل متحد در این نشست حضور پیدا کرده اند.

همچنین طبق اظهارات سهیل شاهین، مسئول دفتر سیاسی طا-لبان در قطر و عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت سرپرست “اکنون جهان به این نتیجه رسیده است که به جای فشار، مسائل را از طریق تعامل با امارت اسلامی حل کند، نتایج دیگر در پایان نشست معلوم می‌شود، اما برای تعامل این یک آغاز خوب است.”

با این تفاصیل آنچه که برای مردم افغانستان مهم است برآیندی‌ست که از این نشست خارج خواهد شد، زیرا این نشست نسبت به نشست‌های مشابه دارای ۲ شاخصه مهم و متفاوت است ۱- حضور نمایندگان حکومت سرپرست ۲- اجماع کشورهای موثر منطقه ای و جهان در امور افغانستان

بنابراین اگر نشست سوم دوحه بتواند اجماع نظر میان حکومت سرپرست، کشورهای منطقه و جامعه جهانی را برای پایان دادن به وضعیت موجود در افغانستان کسب کند به طور حتم نقطه‌ی عطفی در حل مشکلات فراروی مردم افغانستان خواهد بود در غیر آن بحران‌های فزاینده امروزی کشور روز به روز گسترده‌تر خواهد شد و امید و آرزوهای مردم افغانستان در پشت دیوارهای هتل رتز کارلتون هم دفن خواهد شد.

گرچه در این نشست به جز حکومت سرپرست به عنوان یک طرف منازعه در کشور از دیگر جریان‌ها و جنبش‌های مخالف طا-لبان اعم از زنان و فعالین مدنی دعوتی به عمل نیامده است اما در صورت لزوم کشورهای منطقه و جهان که نظاره‌گر اوضاع داخلی افغانستان هستند می توانند در قبال تعامل بیشتر و بهتر با طا-لبان علاوه بر کسب تعهدات همکاری‌های منطقه ای و فرا منطقه ای، این گروه  را ملزم به رعایت روندهای دموکراتیک و رعایت حقوق بشر، زنان، دولت فراگیر و دیگر موارد حقوق شهروندی در کشور نمایند .

نویسنده: سید باقر واعظی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا