آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوامنیت و حوادثپاکستانتبصرهجنگ

نماینده پاکستان: مسئله تی‌تی‌پی به دلیل اختلافات داخلی طا-لبان افغانستان حل نشده است

خبرگزاری دید: نماینده دایم پاکستان در سازمان ملل گفته است که موضوع تی‌تی‌پی به دلیل اختلافات داخلی طالبان افغانستان تا کنون حل نشده است و این‌که سیاست پاکستان در قبال طالبان شکست نخورده است.

سه سال پس از روی کار آمدن طالبان افغانستان، روابط پاکستان و افغانستان در پایین‌ترین سطح قرار دارد؛ امری که این پرسش‌ را مطرح می‌کند که آیا سیاست اسلام‌آباد نسبت به افغانستان موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر؟
منیر اکرم، نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل در مصاحبه‌ای با اکسپرس تریبون گفته است: فکر نمی‌کنم این شکست پاکستان باشد.
وی تاکید کرده که سیاست‌ها با تغییر حکومت‌ها تکامل می یابند.
وقتی از این دیپلمات کهنه‌کار در مورد دلیل حل نشدن مسئله تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) پرسیده شد، او گفته که به خاطر اختلافات داخلی در افغانستان این موضوع تاکنون حل نشده است.
او خاطرنشان کرده است که سازمان‌هایی مانند القاعده و تی‌تی‌پی روابط تاریخی با طالبان افغانستان دارند. در حالی که پاکستان پیوسته به دنبال راه‌حل مسالمت‌آمیز برای از بین بردن تی‌تی‌پی بوده است، اما مسائل داخلی طالبان باعث شده تا موضع ظاهرا نرم‌تری در قبال این گروه تروریستی اتخاذ شود.
اکرم گفته است: «تلاش پاکستان همیشه حل مسالمت‌آمیز این موضوع بوده است، اما به دلیل اختلافات داخلی آن‌ها (طالبان) هیچ پیشرفتی حاصل نشده است».
به گفته وی، طالبان افغانستان “وابستگی ایدئولوژیکی” با تی‌تی‌پی دارد.
نماینده پاکستان گفته است: پاکستان از ابتدا سعی کرده است تا این موضوع را به صورت مسالمت‌آمیز حل کند.»
او با این هشدار که اگر تروریزم فرامرزی ادامه پیدا کند، پاکستان این قدرت را دارد تا پاسخ دهد، افزوده است: افغانستان کشور همسایه ما است و ما باید موضوع تروریزم را حل کنیم و این کار را خواهیم کرد.
به گفته او، تلاش‌های پاکستات در سه سطح ادامه دارد. نخست، پاکستان اقداماتی را در چارچوب برنامه ملی برای جلوگیری از نفوذ انجام می‌دهد. دوم، تلاش می‌کند طالبان را متقاعد کند که حضور گروه‌های تروریستی علیه پاکستان، منطقه و همچنین علیه خودشان (طالبان) خواهد بود.
در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تلاش‌های پاکستان، طالبان افغانستان حاضر به مهار تی‌تی‌پی نیستند و حضور آن‌ها در خاک افغانستان را رد کرده‌اند، نماینده پاکستان این موضوع را رد کرده و تاکید کرده است: فرض شما این است که ما نمی‌توانیم سیاست آن‌ها (طالبان) را تغییر دهیم؛ اما این فرض ما نیست.
وی در ادامه بیان داشته است: چه طالبان باشد و چه شخص دیگری، هر دولتی تلاش می‌کند سیاست خود را از طریق دیپلماسی تغییر دهد و این تلاش ادامه دارد. ما این کار را در سطح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی انجام خواهیم داد.
او افزوده که گزارش نظارتی سازمان ملل نیز مواضع پاکستان را تایید کرده است.
منیر اکرم گفته است: ما باید در جامعه بین‌المللی اجماع به‌وجود آوریم که موضوع تروریزم باید حل و فصل و اولویت‌بندی شود.
نماینده پاکستان با رد احتمال به رسمیت‌شناسی بین‌المللی طالبان در آینده قابل پیش‌بینی، تاکید کرده که هرگونه به رسمیت‌شناسی طالبان در آینده و لغو تحریم‌ها بر آن‌ها منوط به اقدامات حکومت موقت افغانستان علیه تروریزم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا