آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوترجمهجنگجهانحقوق بشررسانه‌هاگزارشمنطقه

نیروهای ارتش اسرائیل: حاضریم به زندان برویم ولی به جنگ درغزه نه!

مترجم: علی حسینی – خبرگزاری دید منبع: سی‌ان‌ان

خبرگزاری دید: مایکل‌اوفر زیو، سرباز معترض اسرائیلی که سابقه حضور جنگ با حماس را داشته است با یازده ماهه شدن حملات اسرائیل به غزه، اکنون حاضر نیست که به جنگ درغزه بر گردد. وی می گوید؛ من ترجیح میدهم به زندان بروم تا اینکه در جنگ غزه دوباره شرکت کنم.

نیروهای ارتش اسرائیل: حاضریم به زندان برویم ولی به جنگ درغزه نه!

به نقل ازسی‌ان‌ان، مایکل اوفر زیو می‌گوید؛ بعد از حضور در جنگ غزه و مشاهداتی که در آنجا داشتم بر خود لازم میدانم که بخشی از این مبارزه ( علیه اقدامات رژیم اسرائیل) باشم و صدای خود را در مخالفت با روند جنگ در غزه بلند کنم.

مایکل به عنوان افسر کنترل حملات در ارتش اسرائیل ایفای وظیفه کرده است. کار او مراقبت از نیروهای اسرائیلی در مقابل تهدیدها و تایید دستور حملات هوایی به غزه بوده است.

این افسر ارتش اسرائیل در پاسخ خبرنگار سی‌ان‌ان که از او پرسیده است: تو میتوانستی حملات هوایی را به صورت زنده و تصویری ببینی گفته است: “بله، پخش زنده ما صدا نداشت، فقط تصویر بود، تصویری از یک ساختمان که به یکباره می دیدی منفجر می شد و میان دود و آتش محو میشد”.

مایکل مشاهده تصاویر حملات هوایی ارتش اسرائیل را به غزه مانند یک بازی ویدیویی تصور می کند که از یک جایی دیگر این حجم از خشونت دیگر قابل مشاهده نیست و می‌گوید: “سپس عواقب آن حمله را می دیدی و از یکجایی به بعد دیگر مغزت نمیتواند خود آن حمله و عواقب آن را از هم جدا کند، این در زندگی واقعی در حال رخ دادن است و بر مردم آنجا تاثیر واقعی میگذارد؛ پس تو شروع میکنی به وصل کردن همه این مسایل به هم”.

وقتی مایکل شروع به سنجیدن همه اینها کرد دیگر برگشتی برایش در کار نبود، در انتهای ماه می، او و ۴۰ سرباز ذخیره دیگر اعلام کردند که آنها دیگر خدمت نمیکنند و با نوشتن یک نامه سرگشاده گفتند: وجدان ما به ما این اجازه را نمی‌دهد که بایستیم و در هتک حرمت زندگی گروگان‌ها و خراب‌کردن یک توافق دیگر سهیم باشیم.

مایکل با اشاره به حال و هوای حاکم میان نظامیان اسرائیل می‌گوید؛ حال و هوای حاکم میان نیروهای اسرائیل این است که “اول شلیک میکنیم بعد سوال میپرسیم”.

وی در پاسخ خبرنگار که می‌پرسد پس به تو کاملا واضح شد که رژیم تلاشی برای محافظت از جان غیر نظامیان نمی کرد پاسخ می‌دهد: مایکل: بله، بله، کاملا واضح.

یووال گرین هم عضو دیگری از ارتش اسرائیل است که پس از ماه‌ها خدمت به عنوان دکتر نظامی، موضع مشابهی نسبت به این موضوع دارد.

گرین می‌گوید: من همیشه با خودم درگیر بودم و برایم آسان نبود ولی حس میکردم که نباید دوستانم را در شرایطی که بیشتر از هر وقتی به من نیاز دارند تنها بگذارم.

یووال گرین ادامه می‌دهد: “اما نادیده گرفتن ویرانی‌های اطرافش و زبان انتقام‌جویی سربازان اسرائیل برایش غیر ممکن شد.” وی می‌گوید؛ ” به نظر می‌رسید همه چیزهایی را که سربازان اسرائیلی در واحد او در غزه انجام می‌دادند در آن زبان انتقام جویی جای گرفته بود.”

گرین درباره عادی شدن ذهنیت کشتار تمام مردم غزه در میان سربازان اسرائیلی می گوید : “طرز حرف زدن‌شان؛ طرز حرف زدن خشونت آمیزشان، ذهنیت‌هایی مانند کشتن تمام جمعیت غزه؛ ناگهان تقریبا عادی شد.”

این افسر ارتش اسرائیل در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه؛ آن لحظه ای که باعث شد با خودت بگویی من نمیتوانم دیگر بخشی از این باشم، چی بود، می‌گوید:  بعد از خروج از مکانی در خان یونس که در آن پنهان شده بودیم و مورد اسکان مجدد فلسطینیان قرار می‌گرفت به ما دستور داده شد که آن مکان را به آتش بکشیم. من به این دستور مافوق خود اعتراض کردم و تصمیم گرفتم که دیگر در این جنگ شرکت نکنم.

روز بعد یووال سوار موتر تامین تجهیزاتی شد که در حال ترک غزه بود و دیگر برنگشت.

یووال در پاسخ به اینکه اگر در جنگ ارتش اسرائیل با مردم غزه شرکت نکنی خائن شناخته خواهی شد می گوید: تعداد زیادی از دوستان و اطرافیانم  ترس به آسیب دیدنم از انجام این گفتگوها دارند تا هراس از شرکت در جنگ غزه. جالب است نه؟

گرچه؛ ارتش اسرائیل هنوز یووال را دوباره به جنگ فرا نخوانده است ولی چنانچه جنگ ادامه پیدا کند و یک جنگ گسترده منطقه ای نیز در حال خودنمایی است، آنها ممکن است یووال و مایکل را به خاطر امتناع از خدمت محاکمه کنند.

با اینحال مایکل می‌گوید: من ترجیح میدهم به زندان بروم تا اینکه در جنگ غزه دوباره شرکت کنم، اما اگر ممکن باشد ترجیح میدهم مجبور نباشم هیچکدام را انجام دهم.

این گونه گزارش‌ها به صورت متواتر از رسانه‌های خارجی منتشر شده است مبنی بر اینکه نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی نه تنها تمایلی برای حضور در جنگ غزه ندارند بلکه در بسیاری موارد برای دفاع از مردم فلسطین اعتراضات خود را از طریق مصاحبه‌های مختلف اعلام داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا