آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمزنانسیاستکودکانمنطقه

هدربار: بنت خواستار جرم‌انگاری “آپارتاید جنسیتی” در افغانستان می‌شود

خبرگزاری دید: هدر بار معاون بخش زنان حقوق بشر سازمان ملل گفته است که گزارش‌گر ویژه این سازمان در گزارش جدید خود در مورد افغانستان خواستار جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی” توسط کشورها شده است. او در این گزارش قویاً از طا-لبان می‌خواهد که برای جنایات علیه زنان و دختران پاسخگو باشند. این گزارش «ساختار نهادینه‌شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی و طرد زنان و دختران» را بررسی می‌کند.

هدربار: بنت خواستار جرم‌انگاری "آپارتاید جنسیتی" در افغانستان می‌شود

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، قرار است گزارش جدید خود را به تاریخ ۲۹ جوزا (۱۸ جون) به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارایه کند.
او در این گزارش قویاً از طا-لبان می‌خواهد که برای جنایات علیه زنان و دختران پاسخگو باشند. این گزارش «ساختار نهادینه‌شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی و طرد زنان و دختران» را بررسی می‌کند.
بنت سیستم تبعیض‌آمیز طا-لبان را جنایت علیه بشریت خوانده و می‌گوید که «به خودی خود یک حمله گسترده و سیستماتیک علیه کل جمعیت ملکی افغانستان است».
هدر بار نوشته که گزارشگر ویژه خواستار اقداماتی از جمله: به رسمیت شناخته شدن آپارتاید جنسیتی به عنوان جنایت است؛ از دولت‌ها خواسته از طالبان به دادگاه بین‌المللی عدالت در رابطه با نقض کنوانسیون رفع همه اشکال تبعیض علیه زنان شکایت کنند و از دادگاه بین‌المللی لاهه در بررسی جنایات طالبان حمایت کنند. 
او همچنین گفته که «تا زمانی که پیشرفت‌های ثابت، قابل سنجش و تایید شده، از جمله معیارهای حقوق بشر، به‌ویژه برای زنان و دختران، وجود نداشته باشد»، دولت‌ها طالبان را عادی‌سازی نکنند و مشروعیت ندهند.
بار افزوده که برای هر دولتی که ادعا می‌کند به حقوق زنان اهمیت می‌دهد باید طالبان را حساب‌ده قرار دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا