آخرین اخبارآسیای میانهاجتماعاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثجهانحقوق بشر

هشدار سازمان ملل: طا-لبان را عادی‌سازی نکنید

خبرگزاری دید: کارشناسان سازمان ملل متحد در بیانیه مشترک هشدار داده است که جامعه جهانی بدون پیشرفت در زمینه حقوق بشر نباید مقامات دفاکتو در افغانستان را عادی‌سازی کند.

این کارشناسان به شمول ریچارد بنت گزارش‌گر ویژه سارمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان در بیانیه‌ای در سومین سالگرد تسلط طالبان بر افغانستان گفته اند که در سه سال گذشته، مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران، توسط رژیمی که فاقد مشروعیت و شمولیت است، سرکوب شده‌اند و علیه حقوق و آزادی‌های آن‌ها حملات وحشتناک انجام شده است.
بیانیه می‌افزاید که طالبان به “به اصول عدالت، عدم تبعیض، برابری و حاکمیت قانون” بی‌توجهی آشکار نشان داده است و این وضعیت همچنان رو به وخامت است.
سازمان ملل تصریح کرده که در سال گذشته، طالبان سیستم نهادینه‌شده ستم جنسیتی خود را تقویت و تشدید کرده است و احکام و شیوه‌های تبعیض‌آمیز جدیدی را معرفی کرده و آنها را با ابزارهای خشن و خشونت‌آمیز به اجرا در آورده است.
بیانیه افزودم از زمان به قدرت رسیدن، مقامات دفاکتو بیش از ۸۰ فرمان، بخشنامه و بیانیه صادر کرده اند که به طور خاص حقوق زنان و دختران را هدف قرار داده و محدود می‌کند. این‌ها شامل دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، قتل‌های غیرقانونی، اعمالی معادل ناپدید شدن اجباری، تجاوز جنسی و سایر جرایم خشونت جنسی، و شکنجه و بدرفتاری است.
به گفته ملل متحد، بیش از ۲۰۰ نفر، اعم از زن و مرد، در سال ۲۰۲۴ با نقض آشکار میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی در معرض مجازات‌های بدنی قرار گرفته‌اند.
بیانی این سازمان بیان می‌دارد: ادعای طالبان که می‌گوید حقوق بیش از نیمی از جمعیت افغانستان یک موضوع داخلی است با تعهدات بین‌المللی افغانستان و عضویت در سازمان ملل متحد سازگاری ندارد.
این کارشناسان سازمان ملل هشدار دادندم ما تأکید می‌کنیم که نباید هیچ حرکتی برای عادی‌سازی مقامات دفاکتو انجام شود، مگر این‌که و تا زمانی که پیشرفت‌های ثابت، قابل سنجش و تأیید شده مستقل در برابر معیارهای حقوق بشر، به‌ویژه برای زنان و دختران، به میان آید.
آن‌ها از کشورهای عضو سازمان ملل خواست تلاش قوی و هماهنگ را برای به چالش کشیدن و از بین بردن سیستم نهادینه شده طالبان در مورد ستم جنسیتی علیه زنان و دختران آغاز کنند و راه‌هایی را برای استفاده از قدرت شان جهت جلوگیری و توقف نقض حقوق بشر پیدا کنند.
بیانیه خاطرنشان کرد: ما خواستار اتخاذ “رویکرد همه ابزارها” هستیم.
این در حالی است که طالبان روز گذشته سومین سال قدرت خود را جشن گرفتند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا