آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاستصلحگزارش

پایان بی‌نتیجه نشست مشورتی کمیسیون‌ها و تیم‌های انتخاباتی/ نتیجه انتخابات هنوز نامعلوم است

دومین نشست مشورتی کمیسیون‌های انتخاباتی و تیم‌های انتخاباتی با تکرار اتهامات «تقلب» و جنجال بر سر چگونگی اعلام نتیجه انتخابات، خاتمه یافت

به گزارش خبرگزاری دید، نشست مشورتی کمیسیون‌های انتخاباتی با جامعه مدنی، اعضای دسته‌های انتخاباتی و نهادهای ناظر انتخاباتی با جنجال، اتهامات، درگیری لفظی و بدون نتیجه ملموس خاتمه یافت.

پیش از این نیز کمیسیون انتخابات نشستی را با نمایندگان دسته‌های انتخاباتی و جامعه مدنی برگزار کرده بود که در آن تیم ثبات و همگرایی جلسه را ترک کرد.

حواعلم نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات در نشست امروز اعلام کرد که تاکنون ۷۰۰ هزار رای به دلیل تقلبی بودن آن از اعتبار ساقط و توسط سیستم باطل شده است.

در این نشست برخی از اشتراک‌کنندگان که نمایند‌گان احزاب و نامزدان بودند، خواستار اعلام نامزدی شدند که ۷۰۰ هزار رای تقلبی به نفعش استفاده شده است.

از سویی هم، اورنگزیب کمیشنر کمیسیون انتخابات فکتورهای تقلب و فساد را در انتخابات بر شمرده و در درجه نخست خود نامزدان را عامل فساد خواند.

اورنگزیب: تحلیل و ارزیابی کمیسیون مستقل انتخابات این است که عاملین تقلب شناسایی شده ‌اند. اولین فکتور تقلب خود نامزد است که کارمند کمیسیون مستقل انتخابات را تهدید و تشویق کرده تا به نفع یا ضرر کسی کار کند. عامل دوم کارمند کمیسیون مستقل انتخابات بوده است که به نفع و یا ضرر یک نامزد تقلب کرده است.

اورنگزیب همچنین خاطر نشان کرد که در برخی محلات رای‌دهی، دستگاه‌های بایومتریک کار نکرده و یا قصداً به کار گرفته نشده و یا هم زورمندان این دستگاه‌ها را از نزد کارمندان ربوده‌اند.

اخیراً کمیسیون مستقل انتخابات با شماری از تیم‌های انتخاباتی بر سر چگونگی اعتباردهی و ابطال حدود ۳۰۰ هزار رأی دچار اختلاف شده‌ است.

شماری از تیم‌های انتخاباتی با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر بازشماری آرا مخالفت کرده‌ اند. این تیم‌ها استدلال کرده‌اند که در نخست باید حدود ۳۰۰ هزار رأی جنجالی باطل و پس از آن روند بازشماری آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات اما روند بازشماری و تفتیش آرا را در ۲۷ ولایت تکمیل کرده و تأکید دارد که نخست باید این روند در هفت ولایت باقی‌مانده تکمیل شود تا پس از آن در مورد ابطال آرا تصمیم گرفته شود.

دسته‌های انتخاباتی داکتر عبدالله، حکمتیار و رحمت‌الله نبیل بر تقلب گسترده در انتخابات تاکید کرده و خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رای هستند.

دسته انتخاباتی داکتر اشرف غنی اما، خواستار این است که کمیسیون انتخابات باید کارش را به انجام برساند و هرچه زودتر نتیجه انتخابات را اعلان نماید.

تیم دولت‌ساز ثبات و همگرایی را متهم به دخالت در امور کاری کمیسیون انتخابات کرده و می‌گوید که این تیم در پی بحرانی ساختن انتخابات و سهم گیری در قدرت است.

عمر داوودزی عضو دولت‌ساز:راه حل همین است که کمیسیون‌ها را به کار شان بگذارید و الی کمیسیون‌ها مجبور می‌شوند و ما حق داریم که برای شان بگویم که نتیجه را زود اعلان کن.

از آن جانب تیم ثبات و همگرایی کمیسیون‌های انتخاباتی را به نقض قوانین و عدول از طرزالعمل انتخاباتی متهم می‌کند.

اسدالله سعادتی معاون دوم دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله:هفت رقم معلومات در این‌جا است؛ قانون تان، طرزالعمل تان می‌گوید که اگر این آمار با هم نخواند می‌رود به تفتیش شما که فیصله نکردید که برود به تفتیش.

دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی و برخی دسته‌های همسو با آن، از کمیسیون انتخابات می‌خواهند که ۳۰۰ هزار را باطل اعلام و سپس نتیجه انتخابات را برملا بسازد، ولی برخی کمیشنران کمیسیون انتخابات تاکید می‌کنند که پس از تکمیل روند تفتیش نتایج را اعلان خواهند کرد.

عصمت‌الله مل معاون کمیسیون انتخابات اما می‌گوید:هم نتایج قسمی و هم نتایج ابتدایی را اعلان می‌کنیم هرکسی که با ما مشکل دارد آن قانون و آن هم اصول آن هم محبس و آنهم…

گفتنی است که اکنون نزدیک به سه ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گذشته است، ولی تاکنون نتایج آن اعلان نشده و گمان بر این است که بحران انتخاباتی سال ۲۰۱۴ یک بار دیگر تکرار خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا