آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانجهانحقوق بشرخبر های مهمدولت فراگیرزنانسیاستمنطقه

پایان دوحه ۳/ بر ضرورت حکومت فراگیر، رعایت حقوق زنان و اقلیت‌ها تاکید شده است

خبرگزاری دید: رزماری دی کارلو، معاون دبیر کل سازمان ملل در نشست خبری پایان نشست دوحه۳ با اشاره به اینکه نشست دوحه ۳ برای تعامل با طا-لبان است اما به معنای عادی‌سازی روابط یا رسمیت طا-لبان نیست گفت: بحث عمیقی درباره رفع تحریم‌ها علیه طا-لبان صورت نگرفته و به رسمیت شناختن دولت طا-لبان نیز در دستور کار جایی ندارد.

شورای عالی مقاومت ملی نجات: نشست سوم دوحه ناکام است

نشست دوحه ۳ به میزبانی سارمان ملل متحد به پایان رسید گرچه در این نشست آنتونی گوترش دبیر کل سازمان ملل شرکت نداشت اما رزماری دی کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل رهبری این نشست را به عهده گرفته بود.

رزماری دی کارلو معاون دبیرکل ملل متحد امروز(۱۱ سرطان) در نشست خبری پایان دوحه ۳ با تاکید بر اینکه با محروم ساختن نیمی از ظرفیت جمعیت افغانستان نمی توان به جامعه بین الملل بازگشت افزود: ما بر ضرورت تشکیل حکومت فراگیر تاکید کردیم.

وی خاطرنشان کرد که در این نشست درباره ضرورت حکومت‌داری فراگیر و احترام به حقوق اقلیت‌ها گفت‌وگو شده است بنابراین تعامل با طا-لبان گام به گام خواهد بود.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با سودمند دانستن این نشست تاکید کرد که زمینه تعامل برای آینده وجود دارد. ما امیدوار هستیم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران به زودی برطرف شود.

با این‌ همه قرار است فردا ۲ تن به نمایندگی از جامعه مدنی افغانستان با معاون دبیرکل ملل متحد و نمایندگان کشورها دیدار کنند.

روزماری د‌ی‌کارلو گفت که ۵ نفر برای نشست با جامعه مدنی دعوت شده بودند که از این میان سه تن این دعوت را رد کردند و اکنون فردا یک زن و یک مرد در این نشست حضور خواهند داشت.

این مقام سازمان ملل درباره نقش مردم کشور در تصمیم گیری‌ها برای آینده افغانستان گفته است: مردم باید محور تصمیم‌گیری‌ها باشند و زنان بخشی از مردم افغانستان هستند.

میزبان دوحه ۳ با بیان اینکه امیدواریم که مشکل ممنوعیت آموزش دختران «به زودی» برطرف شود گفت: سیاست سازمان ملل متحد این است که مردم در محور تصمیم‌گیری‌ها قرار داشته باشد و زنان نیز بخشی از مردم‌ هستند.

او خاطرنشان کرد که طالبان حاضر به صحبت و تعامل با جهان شده‌اند.

این مقام سازمان ملل که میزبانی نشست دوحه را برعهده داشت، تصریح کرد: مقام‌های سازمان ملل از نگرانی و اعتراضات زنان در رابطه به نبودشان در نشست دوحه آگاه است.

او ادامه داد: زنان بر سر میز مذاکره با طا-لبان نبودند اما صدای آنان را شنیدیم. آنان حق دارند در چنین نشست‌هایی حضور داشته باشند.

رزماری دی کارلو گفت که محرومیت زنان و دختران باعث به تاخیر انداختن توسعه افغانستان شده است.

این مقام ملل متحد افزود: آنان (طا-لبان) در این نشست در مورد حکومت همه شمول و به حاشیه رانده شدن اقلیت‌ها نیز گفتگو کرده‌اند.

او تاکید کرد که نشست دوحه و تعامل با امارت اسلامی، به معنای عادی‌سازی روابط یا رسمیت طا-لبان (امارت اسلامی نیست) نیست.

خانم دیکارلو در سخنرانی پایانی نشست دوحه اعلام کرد که پیش‌بینی می‌کند در آینده گروه‌های کاری در بخش‌های دیگر به خصوص حقوق بشر و زنان و دختران نیز تشکیل شود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر روی تشکیل دو کارگروه بخش خصوصی و محو خشخاش توافق شده است.

گفته می‌شود که هیات طا-لبان که به رهبری ذبیح‌الله مجاهد در نشست دوحه حاضر شده بودند، قرار است که فردا صبح محل برگزاری نشست دوحه را ترک کنند و برنامه‌ای برای دیدار با اعضای جامعه مدنی افغانستان ندارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا