اسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهسیاست

چگونه امریکا برای مقابله با تهدید طا-لبان از هوش مصنوعی استفاده کرد، اما شکست خورد

ترجمه و تلخیص: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: همان‌طور که شورشیان عراقی متوجه شدند که سوزاندن تایرها در خیابان‌ها اپتیک هواپیماهای ایالات متحده را تخریب می‌کند، دشمنان امریکا یاد خواهند گرفت که سیستم‌های هوش مصنوعی را فریب دهند و ورودی‌های داده را تخریب کنند، طالبان نیز بر این فناوری پیشرفته ایالات متحده و ناتو در افغانستان پیروز شدند.”

پس از خروج آشفته و تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، خیلی‌ها درس‌های آموخته‌شده از جنگ ۲۰ ساله را در افغانستان زیر سوال برده‌اند، اما از زمان جنگ امریکا با طالبان تاکنون یک دستاورد پدیدار شده است – استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی حملات تروریستی.
در سال ۲۰۱۹، نیروهای امریکایی و ایتلاف شروع به کاهش حضور نیروهای‌شان در سراسر افغانستان کردند، که باعث شد نیروهای باقی مانده در زمینه حفظ شبکه‌های اطلاعاتی برای نظارت بر تحرکات طالبان در تنگنا قرار بگیرند.
تا پایان ۲۰۱۹، تعداد حملات طالبان به نیروهای امریکایی و ایتلاف به سطحی افزایش یافت که در دهه قبل مشاهده نشده بود. چیزی که نیروهای امنیتی افغانستان را بر آن داشت تا یک برنامه هوش مصنوعی موسوم به “Raven Sentry” را توسعه دهند.
در گزارشی که اوایل سال جاری منتشر شد، جنرال توماس اسپهر، رییس بخش استراتژی نظامی، برنامه‌ریزی و عملیات در کالج جنگ ارتش امریکا، گفت: “جنگ همیشه مادر اختراع بوده است.”
اسپهر به توسعه تانک‌ها در طول جنگ جهانی اول، سلاح اتمی در جنگ جهانی دوم و استفاده از هوش مصنوعی برای ردیابی اطلاعات منبع باز اشاره کرد، زیرا طولانی‌ترین جنگ امریکا در حال فروکش کردن بود.
ریون سنتری به دنبال این بود که با مرتب‌سازی مقادیر زیادی از داده‌هایی که از «الگوهای آب‌وهوا، رویدادهای تقویم، افزایش فعالیت در اطراف مساجد یا مدارس و فعالیت در اطراف مناطق تاریخی» به دست می‌آمد، بار تحلیل‌گران انسانی را از دوش آن‌ها بردارد.
به‌رغم برخی چالش‌های اولیه در ابتدای توسعه این فناوری، تیمی از افسران اطلاعاتی گردهم آمدند تا گروهی را تشکیل دهند که به آن «نرد لاکر» می‌گویند تا سیستمی را ایجاد کنند که بتواند به طور قابل اعتماد، حمله تروریستی را پیش‌بینی کند.
جنرال اسپهر که در این برنامه نیز مشارکت داشت، گفت: “تا سال ۲۰۱۹، زیرساخت‌های اکوسیستم دیجیتال پیشرفت کرده بود و پیشرفت‌ها در حسگرها و ابزارهای اولیه هوش مصنوعی می‌توانست این شاخص‌های پراکنده حملات شورشیان را شناسایی کرده و به سرعت سازماندهی کند.”
اگرچه برنامه هوش مصنوعی با خروج در ۳۰ اگست ۲۰۲۱ تقلیل یافت، اما موفقیت آن به “فرهنگ” تحمل در برابر ناکامی‌های اولیه و تخصص فنی نسبت داده شد.
اسپهر گفت که تیم سازنده Raven Sentry “از نگرانی‌های رهبران ارشد نظامی و سیاسی در مورد نظارت صحیح و رابطه بین انسان‌ها و الگوریتم‌ها در سیستم‌های رزمی آگاه بود.”
او همچنین خاطرنشان کرد که اگر رهبری آزمایش‌ها را در زمان توسعه برنامه‌ها تحمل نکند، آزمایش هوش مصنوعی محکوم به فناست.
تا اکتوبر ۲۰۲۰، حدود یک سال قبل از خروج، Raven Sentry به آستانه دقت ۷۰ درصدی در پیش‌بینی زمان و مکان حمله احتمالی رسیده بود – فناوری که در جنگ‌های بزرگ امروز، چه در خاورمیانه و چه در اوکراین، حیاتی است.
جنرال ارتش ایالات متحده نوشت: “پیشرفت در مولد هوش مصنوعی و مدل‌های زبان بزرگ، قابلیت‌های هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد و جنگ‌های جاری در اوکراین و خاورمیانه پیشرفت‌های جدیدی را نشان می‌دهد.”
اسپهر همچنین گفت که اگر ایالات متحده و متحدانش می‌خواهند فناوری هوش مصنوعی خود را رقابتی نگه دارند، باید با آموزش رهبرانی که نسبت به این فناوری در حال ظهور بدبین هستند، “تنش بین سرعت کامپیوتر و شهود انسان را متعادل و متوازن سازند”.
با این همه، به‌رغم موفقیتی که برنامه هوش مصنوعی در افغانستان مشاهده کرد، جنرال ارتش امریکا هشدار داد که “جنگ در نهایت انسانی است و دشمن خود را با پیشرفته‌ترین فناوری، اغلب با راه‌حل‌های ساده و عقلانی سازگار خواهد کرد.”
وی افزود: “همان‌طور که شورشیان عراقی متوجه شدند که سوزاندن تایرها در خیابان‌ها اپتیک هواپیماهای ایالات متحده را تخریب می‌کند یا هنگامی که چریک‌های ویتنامی برای جلوگیری از رصد شدن، تونل حفر می‌کردند، دشمنان امریکا یاد خواهند گرفت که سیستم‌های هوش مصنوعی را فریب دهند و ورودی‌های داده را تخریب کنند.
به هر حال، طالبان بر این فناوری پیشرفته ایالات متحده و ناتو در افغانستان پیروز شدند.”

منبع: اکونومیست – Economist

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا