آخرین اخباراسلایدشوامنیت و حوادثجهانگزارش

گزارش جمهوری‌خواهان: بایدن در خروج فاجعه‌بار از افغانستان مقصر است

خبرگزاری دید: پس از سال‌ها تحقیق و بازجویی، مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس گزارش کوبنده‌ای منتشر کرده که در آن خروج نادرست ارتش امریکا از افغانستان و زمینه‌های سوء‌مدیریت جدی را برجسته می‌کند.

گزارش تحت رهبری جمهوری‌خواهان با اشاره به فوریت خروج از جنگ ویتنام در زمانی که جو بایدن در دهه ۱۹۹۰ سناتور بود، آغاز می‌شود.
بر اساس این گزارش، این امر، همراه با خروج از افغانستان، «الگویی از مواضع بی‌رحمانه سیاست خارجی و آمادگی برای کنار گذاشتن شرکای راهبردی» امریکا را نشان می‌دهد.
این گزارش همچنین اظهارات بایدن را مبنی بر این‌که توافق‌نامه دوحه که ترامپ با طالبان امضا کرده بود، دستان وی را بسته بود، رد کرده و نشان می‌دهد که چگونه مقامات امریکایی هیچ برنامه‌ای برای خروج امریکایی‌ها و متحدان از افعانستان نداشتند در حالی که نیروهایی کافی برای محافظت  در آنجا حضور داشت.
این گزارش نشان می‌دهد که رهبران ارشد به بایدن و معاونش هریس توصیه کرده بود که طالبان شرایط توافق دوحه را نقض کرده و بنابراین، ایالات متحده موظف به خروج نیست.
این کمیته همچنین دریافته که متحدان ناتو مخالفت شدید خود را با تصمیم امریکا برای خروج ابراز کرده‌اند.
رییس ستاد دفاعی بریتانیا هشدار داده که “خروج در این شرایط به عنوان یک پیروزی راهبردی برای طالبان تلقی خواهد شد.”
از طرفی هم، بایدن به زلمی خلیلزاد، نماینده منصوب شده ترامپ در این روند را حفظ کرده بود که این خود نشانه‌ای از تایید توافق‌نامه دوحه بود.
به درخواست طالبان، خلیلزاد دولت افغانستان را از گفت‌وگوها خارج کرد که ضربه بزرگی به روند صلح و نظام جمهوری زد.
زمانی که ترامپ ریاست جمهوری را ترک کرد، حدود ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور داشتند.
به گفته جنرال ست کرومریچ، رییس ستاد فرماندهی عملیات ویژه امریکا به این کمیته گفت: “بایدن خودش مصمم بود که این عدد را بدون توجه به هر اتفاقی به صفر برساند.”
ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه وقت امریکا در شهادتش اعتراف کرده که توافق دوحه در تصمیم بایدن برای خروج «بی‌اهمیت» بود.
این گزارش همچنین به علایم هشداردهنده متعددی اشاره می‌کند که افغانستان به سرعت به دست طالبان می‌افتد. اما سفارت از تخلیه کشور خودداری کرد.
در زمان خروج، سفارت امریکا در کابل یکی از بزرگ‌ترین سفارت‌خانه‌های جهان بود.
در پایان، امریکایی‌ها و متحدان ایالات متحده در حالی که به ارتش دستور داده شد قبل از بسته شدن سفارت خارج شوند، سرگردان مانده بودند.
جنرال آستین میلر، با سابقه‌ترین فرمانده امریکا در افغانستان، توضیح داده که وزارت امور خارجه تحمل خطر بالاتر را نداشت و “عدم درک خطر” را در افغانستان نشان داد.
راس ویلسون سفیر سابق امریکا در افغانستان این گزارش مقصر شناخته شده که با بدتر شدن اوضاع امنیتی به جای کاهش نیروها، حضور در سفارت را افزایش داده است.
ویلسون در آخرین هفته جولای و هفته اول آگست ۲۰۲۱ در تعطیلات دو هفته‌ای خود بود.
در این گزارش آمده است که ویلسون با بهانه کردن کووید-۱۹ جلوتر از تمامی کارکنان از افغانستان فرار کرده است.
در همین حال، زمانی که آخرین پرواز نظامی ایالات متحده کابل را ترک کرد، حدود هزار امریکایی و بیش از ۹۰ درصد افغانستانی‌های واجد شرایط اس‌آی‌وی جا گذاشته شدند.
این گزارش نشان می‌دهد که کارمندان محلی سفارت امریکا در روند تخلیه از اولویت خارج شده‌ و بسیاری گریه‌کنان مجبور به ترک سفارت و میدان‌هوایی شده بودند.
در ۲۶ آگست، دو بمب کار گذاشته شده توسط گروه تروریستی داعش-خراسان در میدان‌هوایی کابل منفجر شد و ۱۳ سرباز امریکایی و بیش از ۱۵۰ افغانستانی را کشت.
اسناد سنتکام نشان می‌دهد که این گروه تروریستی که حمله به دروازه ابی را انجام داد، در «یک پایگاه عملیاتی واقع در شش کیلومتری غرب» میدان‌هوایی مستقر شده بودند.
اما امریکا قبل از حمله به این مخفی‌گاه حمله نکرد.
دو هفته بعد، یک حمله هوایی که قصد کشتن افراد داعش را داشت، در عوض ۱۰ غیرنظامی را کشت.
با این همه، علاوه بر ۷ میلیارد دالر تسلیحات به‌جا مانده امریکا، طالبان احتمالاً به ۵۷ میلیون دالر از بودجه ایالات متحده که به دولت افغانستان داده شده بود، دسترسی پیدا کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا