آخرین اخباراسلایدشوافغانستانبرگزیده

گزارش ۲۰۲۳ آزادی مذهبی امریکا: اقلیت‌ها به حاشیه رانده شده تا مجبور به ترک افغانستان شوند

خبرگزاری دید: وزارت خارجه امریکا در “گزارش سالانه ۲۰۲۳ آزادی مذهبی بین‌المللی” گفته است که افغانستان تحت حاکمیت طا-لبان چارچوب قانونی منسجم، ساختار قضایی یا میکانیزم اجرایی که امکان اجرای شفاف و منسجم حاکمیت قانون را فراهم کند، ندارد.

گزارش می‌افزاید که در طول سال ۲۰۲۳ اقلیت‌های مذهبی در افغانستان به حاشیه رانده شده اند تا مجبور به ترک این کشور شوند.

گزارش سالانه آزادی مذهبی وزارت خارجه امریکا می‌گوید که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طا-لبان به تاریخ ۲۶ سپتمبر اعلام کرد که امیر آن‌ها تشکیل شوراهای علمای جدید را تکمیل کرده است تا جایگزین شوراهای علمای موجود قبل از تسلط طا-لبان در همه ولایت‌ها شود.

بنابر بنیاد این گزارش، امیر طا-لبان روحانیون شیعه را در هیچ یک از این شوراها، حتی در ۹ ولایت (هرات، بلخ، سمنگان، سرپل، غور، دایکندی، میدان وردک، بامیان و غزنی) با جمعیت قابل توجهی از شیعیان، راه نداده است.

گزارش بیان داشته که فقه حنفی اهل سنت مبنای نظام حقوقی است و در حال حاضر، این کشور چارچوب قانونی منسجم، سیستم قضایی یا مکانیزم اجرایی که امکان اجرای شفاف و منسجم حاکمیت قانون را فراهم کند، ندارد.

وزارت خارجه امریکا به نقل از گزارش سالانه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، گفته است: «به‌رغم برخی پیشرفت‌ها در دو دهه اخیر، اقلیت‌ها در افغانستان هرگز از حمایت کامل حقوق بشری خود برخوردار نبوده‌اند و این امر به‌ویژه در مورد اقلیت‌های مذهبی صدق می‌کند».

در طول سال ۲۰۲۳، منابع متعدد گفتند که طا-لبان جمعیت اقلیت مسلمان شیعه را به حاشیه رانده تا آن‌ها را مجبور به ترک کشور کنند.

به گفته منابعی در جامعه هزاره، “کشتار، شکنجه، و جابجایی اجباری” هزاره‌ها توسط طا-لبان و تصرف زمین‌ها و خانه‌های آن‌ها در چندین ولایت ادامه یافته است.

شهروندان سیک و هندو نیز در مورد امنیت و مصئونیت شان تحت “حکومت موقت” اعلام شده طا-لبان ابراز نگرانی کردند.

در ماه جولای، سازمان International Christian Concern (ICC) اعلام کرد: “طا-لبان در تلاش هستند تا مسیحیت یا هر اقلیت مذهبی دیگر را به طور کامل از این کشور پاک کنند». گروه‌های مذهبی اقلیت رفتار تبعیض آمیز طا-لبان را گزارش داده و بیم از آن داشتند که اگر پرونده‌های قانونی خود را به دادگاه ببرند، توسط قضات منصوب شده طا-لبان محاکمه ناعادلانه شوند.

گزارش سالانه این وزارت افزوده که در ماه سپتمبر، طا-لبان تدریس فقه شیعه را در تمام مکاتب و مدارس، از جمله مکاتب خصوصی، در سراسر افغانستان ممنوع کردند.

رهبران شیعه گفتند که هیچ یک از روحانیون شیعه در شوراهای علمای ولایتی که طا-لبان در ماه سپتمبر اعلام کرده بودند، حضور ندارد.

بر اساس این گزارش، طا-لبان مدارس دینی “جهادی” را در ۱۰ ولایت با برنامه درسی مجزا از سایر مدارس ثبت شده افتتاح کرده‌اند.

در طول ۲۰۲۳، ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، سازمان تروریستی دا/عش-خراسان (ISIS-K) را به حملات «سیستماتیک» علیه جامعه شیعه هزاره متهم کرد.

در ۲۹ دسمبر ۲۰۲۳، آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا طا-لبان را بر اساس قانون بین‌المللی آزادی مذهبی و به دلیل شرکت در نقض شدید آزادی مذهبی به‌عنوان «نهاد مورد نگرانی ویژه» معرفی کرد.

حکومت سرپرست طا-لبان در افغانستان تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا