آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانایرانپاکستانتحلیلترجمهجهانحقوق بشرحکومتسیاستمنطقه

چه چیزی پشت رویکرد سخت‌گیرانه کابل نهفته است؟

ترجمه و تلخیص: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: قانون امر به معروف بیشتر اعمال و نمادهایی را که غیراسلامی تلقی می‌شوند، ممنوع می‌کند، از جمله اعیاد سنتی و رایج مانند نوروز و شب یلدا که با شریعت ناسازگار تلقی می‌شوند. این قانون همچنین استفاده از نمادهای غیرشرعی مانند صلیب و کراوات را ممنوع کرده و آن‌ها را مغایر با آموزه‌های اسلامی می‌داند.

چه چیزی پشت رویکرد سخت‌گیرانه کابل نهفته است؟

اوایل این ماه، پس از آن که نماینده حکومت سرپرست افغانستان هنگام پخش سرود ملی پاکستان در مراسمی در پیشاور، جنجال‌هایی را برانگیخت، بسترهای اصلی و رسانه‌های اجتماعی مملو از انتقاد شد.
وزارت خارجه پاکستان به سرعت این حادثه را محکوم کرد و آن را «بی‌احترامی مذموم» و مغایر با «هنجارهای دیپلماتیک» خواند.
از سوی دیگر، کنسولگری افغانستان در پیشاور، آن را کم‌اهمیت جلوه داد و تصریح کرد که حافظ محب‌الله شاکر به دلیل وجود “موسیقی در سرود” ترجیح داد از ایستادن خودداری کند.
سخنگوی سرکنسولگری افغانستان در بیانیه‌ای گفت: “هیچ قصدی برای بی‌احترامی به ملت پاکستان وجود نداشت. اگر موسیقی نمی‌بود، می‌ایستادم و دستم را روی سینه‌ام می‌گذاشتم.”
چند روز بعد، حادثه مشابهی در ایران نیز گزارش شد که در آن یک مقام حکومت سرپرست که به این کشور سفر کرده بود «با ناایستادن به سرود ملی این کشور بی‌احترامی کرد».
در پاسخ، بیانیه وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که «اعتراض شدید» پس از «اقدام غیرمتعارف و غیرقابل قبول» این مقام افغان صورت گرفته است.
ایستادن در حین سرود ملی، ژست احترامی است که در بسیاری از کشورها به طور گسترده انجام می‌شود و اغلب به عنوان راهی برای احترام به ملت و ارزش‌های آن کشور تلقی می‌شود.
با این حال، برای طالبان، این ژست با تفسیر ریشه‌ای آن‌ها از شریعت مطابقت ندارد، چنانچه در حوادث اخیر و واکنش حکومت سرپرست افغانستان برجسته شده است.
ماه گذشته، وزارت عدلیه طالبان قانون اخلاقی گسترده‌ای را با عنوان قانون امر به معرف و نهی عن المنکر معرفی کرد که توسط آخوندزاده رهبر طالبان تصویب شد.
قانون امر به معروف بیشتر اعمال و نمادهایی را که غیراسلامی تلقی می‌شوند، ممنوع می‌کند، از جمله اعیاد سنتی و رایج مانند نوروز و شب یلدا که با شریعت ناسازگار تلقی می‌شوند. این قانون همچنین استفاده از نمادهای غیرشرعی مانند صلیب و کراوات را ممنوع کرده و آن‌ها را مغایر با آموزه‌های اسلامی می‌داند.
فرمان جدید، تغییر در رفتار پولیس اخلاقی حکومت سرپرست طالبان را نشان می‌دهد که نسبت به تاکتیک‌های به کار رفته در اولین حکومت آن‌ها متمایز است؛ رویکرد معتدل با تمرکز بر موعظه و متقاعد کردن اکنون جایگزین ضرب و شتم و تحقیر عمومی شده است.
با این حال، برای خنثی کردن انتقاد غرب از اجرای قوانین شریعت توسط طالبان، به نظر می‌رسد که حکومت سرپرست مایل به همکاری در زمینه امنیت و مواد مخدر است؛ دو مسئله مهم برای غرب و همسایگان افغانستان.
جامعه جهانی در دو زمینه مهم با طالبان نقاط مشترک پیدا می‌کند: تلاش‌های ضد تروریزم علیه گروه تروریستی داعش-خراسان و کارزار مبارزه با مواد مخدر که هدف آن از بین بردن تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان است.
در اپریل ۲۰۲۲، آخوندزاده فرمانی صادر کرد که کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را ممنوع می‌کرد. حمل و نقل، فروش، تجارت، واردات و صادرات انواع مواد مخدر از قبیل مشروبات الکلی، هرویین، قلیان، تابلیت‌ک، حشیش و سایر انواع مواد مخدر و همچنین گیاهان تولید کننده مواد مخدر ممنوع است.
بر اساس برآوردهای دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC)، با این ممنوعیت، افغانستان که زمانی تامین کننده اصلی مواد مخدر غیرقانونی بود، شاهد کاهش قابل توجه ۹۵ درصدی کشت مواد مخدر بوده است.
در همین حال، عملیات موفقیت‌آمیز طالبان علیه داعش خراسان، شاخه منطقه‌ای دولت اسلامی، طالبان را به عنوان شریک قوی در تلاش‌های ضد تروریزم علیه داعش قرار داده است؛ داعش به‌عنوان تهدید مهم هم در سطح منطقه و هم در سطح جهانی ظاهر شده است.

نویسنده: احسان الله تیپو محسود
منبع: داون –  Dawn

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا