آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهحقوق بشرمنطقه

مبارزه با تروریزم/ یاد آوری به کابل

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: مبارزه با تروریزم تنها در صورتی می‌تواند انجام شود که افغانستان از نگاه همدردی به شبه‌نظامیان در داخل خاک اش دست بردارد. کابل باید مراقب باشد که این گروه‌ها دهه‌ها صلح مدنی افغانستان را ویران کرده بودند، و اکنون با قدرت گرفتن دوباره طالبان، آن‌ها موظف اند که با حسن‌نیت این عضو فاسد را نابود کنند.

مبارزه با تروریزم/ یاد آوری به کابل

موضع پاکستان مبنی بر این‌که این کشور قربانی تروریزمی است که از مرزهای غربی‌اش سرچشمه می‌گیرد، در سازمان ملل ثابت شد.
نشست چهارجانبه پاکستان، چین، روسیه و ایران که در نیویارک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد، کابل را به خاطر ناتوانی در برآورده ساختن انتظارات جهان جهت مهار عناصر تروریستی به صراحت مورد انتقاد قرار داد. آن‌ها همچنین خاطرنشان کردند که چندین گروه تروریستی، از جمله تحریک طالبان پاکستان، تیپ مجید و گروه آزادی‌بخش بلوچستان، از این کشور جنگ‌زده فعالیت می‌کنند. به این ترتیب، سه نهاد اصلی منطقه‌ای نیز ادعای طالبان افغانستان را مبنی بر عدم پناه دادن به هیچ گروه تروریستی رد کردند.
نگاهی اجمالی به افزایش حوادث تروریستی در پاکستان، پس از قدرت‌گیری طالبان ۰.۲ در کابل، تأیید می‌کند که برای سرمایه‌گذاری در آن سوی مرزها آزادی کامل وجود داشته است. این امر نه تنها تروریزم را در منطقه تقویت کرده است، بلکه بر انسجام ملی در پاکستان تاثیر منفی گذاشته است.
پروژه‌های بزرگ توسعه‌ای مانند دهلیز اقتصادی چین-پاکستان و سایر ابتکارات قربانی واکنش شدید بازیگران غیردولتی هستند که خیبرپختونخوا و بلوچستان را به صحنه تنفر و بی‌ثباتی تبدیل کرده است. در حالی که اسلام‌آباد ترجیح می‌داد با جلب توجه کابل به این شکاف‌ها رسیدگی کند، این معما به میان آمد که گوش کسی به این التماس‌ها بدهکار نیست. علاوه بر این، نگرش قاطعانه طالبان افغانستان و شیوه انکار آن‌ها، تا حد زیادی دوجانبه‌گرایی را از بین برده است.
کشورهای عضو تروئیکا، با اجماع پاکستان، به درستی افغانستان را توبیخ کرده و بر امنیت همه‌جانبه، شراکتی و پایدار و آن هم از منشور وحدت منطقه‌ای تاکید کرده‌اند. نهادینه کردن چارچوبی برای مبارزه با تروریزم و ​​به اشتراک‌گذاری اطلاعات، امر ضروری است. و این امر تنها در صورتی می‌تواند انجام شود که افغانستان از نگاه همدردی به شبه‌نظامیان در داخل خاک اش دست بردارد. کابل باید مراقب باشد که این گروه‌ها دهه‌ها صلح مدنی افغانستان را ویران کرده بودند، و اکنون با قدرت گرفتن دوباره طالبان، آن‌ها موظف اند که با حسن‌نیت این عضو فاسد را نابود کنند.

منبع: اکسپرس تریبون – Express Tribune

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا