آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوافغانستانامنیت و حوادثتحلیلترجمهجنگ

افغانستان؛ بمب ساعتی تروریزم

مترجم: سیدطاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: کمیته نظارت شورای امنیت سازمان ملل که بر داعش و القاعده نظارت دارد، هشدار داده است که افغانستان در حال تبدیل شدن به منبع اصلی تروریزم است که می‌تواند منطقه و فراتر از آن را بی‌ثبات کند.

گزارش اخیر سازمان ملل متحد هشدار می‌دهد که افغانستان تحت کنترل طالبان در حال تبدیل شدن به محل پرورش سازمان‌های افراطی است. گفته می‌شود که تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) از حمایت قابل توجه القاعده و سایر گروه‌های شبه‌نظامی برخوردار است تا در پاکستان حملات انجام دهد.
کمیته نظارت شورای امنیت سازمان ملل که بر داعش و القاعده نظارت دارد، هشدار داده است که افغانستان در حال تبدیل شدن به منبع اصلی تروریزم است که می‌تواند منطقه و فراتر از آن را بی‌ثبات کند. هزاران تن از افراط‌گرایان، از جمله اعضای تی‌تی‌پی در این کشور آزادانه فعالیت دارد که تهدیدی قابل توجه به کشورهای همسایه و جهان به شمار می‌روند.
سازمان ملل متحد همچنین نگران افزایش حضور و فعالیت‌های داعش خراسان و تی‌تی‌پی در افغانستان و نیز احیای مجدد القاعده در منطقه است.
گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که ابو اخلاص المصری، رهبر القاعده، با جماعت الاحرار برای آموزش جنگجویان تی‌تی‌پی در ولایت کنر افغانستان همکاری نزدیک دارد.
پاکستان بار دیگر طالبان افغانستان را به پناه دادن به گروه‌های تروریستی، از جمله تی‌تی‌پی که تهدیدی جدی برای امنیت منطقه هستند، تکرار کرده است. ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، از طالبان افغانستان خواسته تا علیه این گروه‌هایی که در قلمرو آن‌ها فعالیت می‌کنند، فورا اقدام کنند.
بر بنیاد گزارش سازمان ملل، تی‌تی‌پی می‌تواند به عنوان چتر سایر گروه‌های تروریستی عمل کند.
از سویی هم، در حالی که داعش-خراسان به دلیل جاه‌طلبی‌های جهانی‌اش همچنان تهدید فوری است، القاعده رویکرد محتاطانه‌تری را اتخاذ کرده و بر حفظ روابط خود با طالبان تمرکز دارد.
گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که تخمین‌ها در مورد تعداد جنگجویان از ۲ هزار تا ۶ هزار اختلاف نظر وجود دارد. با این وجود، به نظر می‌رسد این گروه تعداد اعضای خود را حفظ کرده است.
داعش تاکتیک‌های خود را تطبیق داده و نیروهای خود را از پایگاه‌های سنتی‌اش در کنر و ننگرهار به سایر ولایات متفرق می‌کند.
این تغییر به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از جنگ چریکی استفاده کرده و از فشار طالبان بکاهند.
در این گزارش هشدار داده شده است که هدف داعش-خراسان ایجاد پایگاهی در داخل افغانستان برای حمله به کشورهای همسایه است که تهدیدی برای امنیت منطقه به‌شمار می‌رود.
گزارش سازمان ملل متحد بر خصومت عمیق بین داعش و طالبان تاکید دارد. داعش خراسان حکومت پشتون‌محور طالبان را تهدید ایدئولوژیک مستقیم می‌داند. داعش با ببان این‌که طالبان از اصول اسلامی منحرف شده است، به دنبال تضعیف مشروعیت طالبان و سوء‌استفاده از تنش‌های فرقه‌ای برای جلب حمایت است. هدف این گروه ایجاد خلافت «خراسان» در منطقه است.
در رابطه با القاعده، این گزارش خاطرنشان کرد که وضعیت، موقعیت و قدرت این شبکه در افغانستان تغییر نکرده است و همچنان خاموش و کاملاً سلسله مراتبی است. القاعده به‌رغم ناتوانی فعلی‌اش در انجام حملات گسترده، فعالانه به دنبال ایجاد مشارکت با سایر گروه‌های تروریستی منطقه از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM)، جنبش اسلامی ازبیکستان و جماعت انصارالله است تا نفوذش را در آسیای مرکزی گسترش دهد.
سه سال پس از بازگشت طالبان به قدرت، افغانستان به شدت به عنوان منطقه تجدید حیات تروریزم جهانی تلقی می‌شود. به‌رغم ادعاها مبنی بر سرکوب داعش، ارتباط طالبان با سایر گروه‌های افراطی به بی‌ثباتی منطقه‌ای دامن زده است.

نویسنده: محمد اسامه خالد

منبع: سیرالانکا گاردین –  Srilanka Guadian

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا