آخرین اخبارآسیای میانهاسلایدشوپاکستانتحلیلترجمهجهانچینمنطقه

تحت فشار چین، آیا پاکستان با طا-لبان می‌جنگد؟

مترجم: سید طاهر مجاب – خبرگزاری دید

خبرگزاری دید: حوادث تروریستی در خیبر پختونخوا نگرانی خاصی را برای دولت پاکستان به دنبال داشته است، زیرا منجر به کشته شدن بسیاری از شهروندان چینایی شده است که در پروژه‌های مرتبط با طرح کمربند و جاده پکن کار می‌کنند.
حملاتی که تأسیسات و پرسونل چینایی را هدف قرار می‌دهد، برای چین متحد اصلی پاکستان خطر آفرین است. پکن ۶۲ میلیارد دالر روی دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) سرمایه‌گذاری کرده است. در همین حال خواجه آصف وزیر دفاع پاکستان گفته است که اسلام آباد حتی مایل است تا حد انجام حملات فرامرزی برای از بین بردن مخفی‌گاه‌های شبه‌نظامیان در افغانستان پیش رود؛ اقدامی که به طور بالقوه می‌تواند باعث اقدامات تلافی‌جویانه از سوی حکومت طا-لبان شود.

تحت فشار چین، آیا پاکستان با طا-لبان می‌جنگد؟

در بحبوحه تشدید تنش‌ها با حاکمان طا-لبان در کابل و تحت فشار شدید چین، دولت پاکستان عملیات نظامی جدید به نام «عزم استحکام» را تصویب کرد تا تهدیدات تروریستی داخلی را ریشه‌کن و فعالیت‌های جنگجویانی که از آنسوی مرز افغانستان عبور می‌کند، متوقف کند.
خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، به تازگی درباره این ابتکار جدید به صدای امریکا گفت که پاکستان حتی مایل است تا حد انجام حملات فرامرزی برای از بین بردن مخفی‌گاه‌های شبه‌نظامیان در افغانستان پیش رود؛ اقدامی که به طور بالقوه می‌تواند باعث اقدامات تلافی‌جویانه از سوی حکومت طا-لبان شود.
از زمانی که طا-لبان در اگست ۲۰۲۱ پس از خروج ناگهانی ایالات متحده از این کشور جنگ‌زده، به قدرت بازگشتند، حوادث مرتبط با تروریزم در پاکستان افزایش یافته است.
پاکستان در ۷۰۰ رویداد خشونت‌آمیز، حدود هزار نفر تلفات داشته است و بسیاری از حوادث در مناطق خیبر پختونخوا و بلوچستان اتفاق افتاده و متمرکز شده است.
حوادث تروریستی در خیبر پختونخوا نگرانی خاصی را برای دولت پاکستان به دنبال داشته است، زیرا منجر به کشته شدن بسیاری از شهروندان چینایی شده است که در پروژه‌های مرتبط با طرح کمربند و جاده پکن کار می‌کنند.
حملاتی که تأسیسات و پرسونل چینایی را هدف قرار می‌دهد، برای چین متحد اصلی پاکستان خطر آفرین است. پکن ۶۲ میلیارد دالر روی دهلیز اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) سرمایه‌گذاری کرده است.
چین به شدت نسبت به این حملات انتقاد کرده و به اسلام‌آباد هشدار داده است که اقدامات سخت‌گیرانه و موثری انجام دهد وگرنه سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌هایش را در این کشور مورد ارزیابی مجدد قرار خواهد داد.
پاکستان گروه تحریک طا-لبان پاکستان (TTP) را مسئول اکثر حملات دانسته و بارها تاکید کرده است که سران این سازمان تروریستی در مناطق مرزی افغانستان پناهگاه امنی دارند.
بیانیه قوی وزیر دفاع پاکستان در روزی صادر شد که مولانا فضل الرحمن نسبت به وضعیت بحرانی امنیتی در خیبر پختونخوا هشدار داد.
رحمان مدعی شده است که همه چیز به جایی رسیده است که به دلیل حضور مردان مسلح حتی پولیس نیز نمی‌تواند شبانه بیرون برود. تحریک طا-لبان پاکستان(TTP) در نوامبر ۲۰۲۲ به آتش‌بس خود با حکومت پاکستان پایان داد.
آصف در مصاحبه‌ای گفت اسلام‌آباد می‌تواند به پناهگاه‌های تروریزم در افغانستان حمله کند و از آنجایی که کابل تروریزم را به پاکستان “صادر می‌کند” و “صادر کنندگان” در آنجا پناه گرفته اند، این خلاف قوانین بین‌المللی نخواهد بود.
او گفت که اگرچه تحریک طا-لبان پاکستان از کشور همسایه فعالیت می‌کند، اما کادر آن، حدود چند هزار نفر، «از داخل این کشور عمل می‌کنند» و دولت قبلی به رهبری عمران خان را مسئول احیای شبه‌نظامیان دانسته است.
وزیر دفاع همچنین احتمال گفت‌وگو با تی‌تی‌پی را رد کرد و گفت که برای این کار نقطه مشترکی وجود ندارد.
آصف در صحبت پیرامون «عزم استحکام» گفت: در این زمینه با شورای ملی مشورت می‌شود و نگرانی‌های احزاب نیز برطرف خواهد شد.
روزنامه داون نیز گزارش داد که وزیر دفاع در اظهارات جداگانه‌ای به کانال‌های خبری محلی گفته که اسلام‌آباد “قوانین بین‌المللی را در مرزهای خود با افغانستان به شدت اجرا خواهد کرد” تا جابجایی کالاهای قاچاق را محدود کند.
این رسانه گزارش داد که وی گفته است این تصمیم همچنین “نفوذ تروریست‌ها را خنثی می‌کند”.

منبع: تایمز آف اندیا – Times of India

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا