اسلایدشوامنیت و حوادثتحلیلجنگجهانمنطقه

تشکیل جبهه مشترک منطقه ای علیه اسرائیل؛ راه حل نابودی منشاء بحران در منطقه

خبرگزاری دید: تا زمانیکه اسرائیل مهار نشود حلقه خشونت و جنگ تا جایی تداوم می یابد که تمام کشورهای منطقه درگیر شوند. بنابراین تشکیل یک جبهه مشترک منطقه ای برای کشیدن افسار جنگ افروزی اسرائیل در شرایط کنونی وظیفه تمام کشورهای منطقه است و بی توجهی به این امر پیامدهای ناگواری برای همه به دنبال خواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، هفته گذشته به ایالات متحده امریکا سفر و با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، و دیگر مقامات سیاسی عالی رتبه امریکایی دیدار و گفت و گو نمود.
اگرچه از محتوای گفت و گوهای نتانیاهو و جو بایدن جزئیات دقیقی به بیرون درز نکرده اما آنچه پس از بازگشت نتانیاهو از امریکا در منطقه اتفاق افتاد نشان می دهد رژیم صهیونیستی افسارگسیخته تر از قبل به حملات وحشیانه خود در غزه ادامه می دهد. ترور اسماعیل هنیه، رهبر گروه مقاومت فلسطین موسوم به حماس نیز درست پس از بازگشت نتانیاهو از امریکا صورت گرفت.
“نیویورک تایمز” در گزارشی به نقل از چندین مقام عالی رتبه امریکا نوشت اسرائیل بدون شک در ارتباط با ترور رهبر حماس در خاک ایران مسئول است.
جو بایدن نیز گفت کشتن کمکی به مذاکرات صلح نمی کند.
از سویی هم مسئولین عالی رتبه حماس در واکنش به ترور رهبرشان تاکید کردند جنگ علیه اسرائیل را شدت می بخشند.
به هر صورت آنچه در این میان آشکار است عدم تمایل رژیم صهیونیستی به مذاکرات برای آتش بس است. براساس شواهد میدانی رژیم صهیونیستی از مذاکرات برای آتش بس به عنوان پوششی برای حملات گسترده هوایی و زمینی خود در غزه استفاده می کند و امریکا و حامیان غربی اسرائیل با طرح مذاکرات صلح در حقیقت برای اسرائیل زمان می خرند.
براساس مستندات و گزارشات در نزدیک به یازده ماهی که از جنگ در غزه می گذرد اسرائیل بارها و بارها مذاکرات برای آتش بس را پس زده و این خود گواه روشنی ست بر تمایل اسرائیل به گسترش حملاتش علیه مردم بی دفاع و مظلوم فلسطین در غزه. براساس گزارشات از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون نزدیک به سی و نه هزار نفر در غزه کشته شده اند.
نکته شرم آورتر در اقدامات جاهلانه رژیم صهیونیستی در منطقه حمله به اهدف مشخص در خاک دیگر کشورها بدون توجه به قوانین بین المللی و احترام به تمامیت ارضی و استقلال کشورهاست، این اقدام اسرائیل نمونه آشکار تجاوز به خاک دیگر کشورها محسوب شده و کاملا غیرقابل قبول می باشد. ترور  اسماعیل هنیه در ایران و حملات هوایی اخیر رژیم صهیونیستی به لبنان که  چندین کشته و زخمی برجای گذاشت همه و همه مثال های روشنی از ماجراجویی رژیم صهیونیستی در گسترش جنگ در منطقه می باشد. 
کشورهای منطقه نیز در واکنش به اقدامات جاهلانه اسرائیل بدون شک خاموش نخواهند نشست و پاسخی دندان شکن خواهند داد. در بحبوحه جنگ افروزی اسرائیل در منطقه گروه مقاومت فلسطین(حماس) و حزب الله لبنان پاسخ به حملات اسرائیل را حق مسلم خود می دانند و براساس عرف سیاسی دنیا این یک دفاع مشروع محسوب می شود. در این راستا حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان، در واکنش به ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب الله در بیروت از سوی اسرائیل گفت رژیم صهیونیستی خطوط قرمز را رد کرده است.
 در چنین شرایطی پرواضح است که مذاکرات برای آتش بس دیگر معنای خود را از  دست داده است: امریکا و غرب و کشورهای عربی واسطه گر صلح به شمول مصر و قطر باید بدانند که تنها راه باقی مانده مهار نسل کشی اسرائیل در منطقه است. براساس خرد سیاسی، مذاکره برای صلح زمانی معنای واقعی خود را پیدا می کند که دو طرف به صلح علاقه داشته باشند: در شرایط کنونی که اسرائیل فقط و فقط به حمله فکر می کند صلح بی معناست.
کشورهای منطقه بدون شک باید حساسیت موضوع را درک کرده اقدامی مشترک برای جنگ افروزی های اسرائیل در منطقه انجام دهند در غیر اینصورت کل منطقه متضرر خواهد شد. مادامیکه اسرائیل مهار نشود حلقه خشونت و جنگ تا جایی تداوم می یابد که تمام کشورهای منطقه درگیر شوند. بنابراین تشکیل یک جبهه مشترک منطقه ای برای کشیدن افسار جنگ افروزی اسرائیل در شرایط کنونی وظیفه تمام کشورهای منطقه است و بی توجهی به این امر پیامدهای ناگواری برای همه به دنبال خواهد داشت.

خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا